Annons

Hjälp? Har någon varit med om detta???

Produkter
(logga in för att koppla)

And-Jel

Ny medlem
... När jag gör vid bilder i Photoshop CS2 och sedan sparar ned dem i JPG,så förlorar bilden kraftigt i skärpa och färgerna stämmer inte heller.Sparar jag i andra format,så ser bilden ut så som det färdiga resultatet ska göra. Har någon råkat ut för detta , eller har någon en teori vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det.Jag har en ny bärbar SOny Vaio så datorn borde det inte vara fel på. Borde inte vara något med färginställningarna heller eftersom även skärpan försämras.Detta trots att jag sparar bilderna som stora JPG filer.
SKulle vara oerhört tacksaam för hjälp.

Bästa hälsningar Andréas
 
Har du möjlighet att ladda upp två exempel bilder så vi kan jämföra och kolla skärpan? Vilken arbetsfärgrymd har du? Om du arbetar i tex AdobeRGB och sen sparar ut en JPG med Spara för Webben så blir det fel färger om du inte konverterar till sRGB eller inte bifogar en ICC profil.
 
En sak slog mig precis som jag missade igår, var för trött i huvudet :). Om du använder Spara för Webben så finns det en blur inställning som du kanske råkat ha komma åt, som helt enkelt suddar bilden. PS kommer också ihåg värdet på den inställningen, så kolla upp den...
 
Tjenare Mats,

tack för ditt engagemang och förslag till åtgärder.Jag tror jag har kommit på huvudproblemet. När jag sparat ned vissa bilder som jag under redigering har använt flera lager på,så har jag inte lagt ihop alla lager till ett innan jag sparat ned. Nu är det betydligt bättre skärpa, och färgerna är betydligt mer lika råbilden(i psd) som jag arbetat med och sparat ned i jpg.

Tycker ändå att det finns en viss skillnad i skärpa från originalet, men det kanske är ofrånkomligt med tanke på att jpg bilden inte är lika tung.

Skulle ändå vara intressant att höra vad du eller eventuellt andra som läser detta har för färginställningar i CS2 eller om ni nu använder CS3.
Under arbetsfärgrymder har jag:
adobe rgb
Europe Iso Coated Fogr A27
Dot gain 15 %
Dot gain 15 %

Under färghanteringsprincip:
Bevara inbäddade profiler

Konverteringsalternativ
Motor:Adobe (ace)
relativt färgvärde
"använd svartpunktskompensering" och "använd gitter(8-bitars/kanalbilder)" förbockade


På de Allmänna inställningarna har jag ADobe som färgväljare, Bi-kubisk som <bildinterpolation,och "Liten" under teckensittstorlek på gränssnitt.Händelselägen har jag ställt på 20.


Vet inte om dt finns någon annan inställning som kan påverka i processen.

MVH Andréas
 
Du ska egentligen inte behöva slå ihop lagerna för att kunna spara som en JPG. Men jag har stött på en del knepiga beteenden i lagerhanteringen i CS2, vet inte om det är buggar eller om jag är dum i huvudet :) . Bla med smarta objekt så händer det ibland knepiga grejer med lagerna. Tex har jag råkat ut för att jag tappar skärpa när man har nästlade smarta objekt lager. Har du kollat blur inställningen i Spara för webben? Du ska inte uppleva någon egentlig skärpeförsämring när du sparar som JPG. Det du upplever är snarare JPG artefakter, som möjligtvis kan tolkas som oskärpa i vissa lägen. Men kan du lägga upp några exempel bilder så hade det varit lättare för oss att se vad du menar.

Jag jobbar en hel del med bilder för tryck så mina färginställningar är följande, det innebär alltså att dom här inställningarna inte nödvändigtvis är rätt för dig:

RGB: Adobe RGB (tänk på att ställa in din digitalkamera till AdobeRGB också om det går)
CMYK: Euroscale Coated V2 (fråga tryckeriet vilken färgrymd som gäller för respektive tryck teknik dom har)
Gray: Gray Gamma 2.2
Spot: Dot Gain 20%

Sen har jag bevara profiler på, men har också satt på att den ska fråga om det är några profiler som inte matchar.

Har inte experimenterat något med dessa inställningar:
Adobe ACE
Relative Colormetric

De andra inställningar du nämner har ingen direkt påverkan på färgerna i detta läge.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.