Annons

Hjälp fort!! Jag sparade...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Skit också, satt och lekte med en bild och skulle spara den som.... för att forsätta leka en annan dag. Men råkade trycka på spara istället....

Så nu finns ju inte den fina kvar utan bara den jag lekt med och den är gräslig!!

Går det att ångra och hur i allsindar gör jag då?

Svara snabbt om ni kan!

/Charlotte
 
Ouch...

Om det är Photoshop du arbetar (och fortfarande har bilden öppen) så finns det väl en historik där du kan välja att gå tillbaka ett visst antal steg iaf.

Var bilden med bland de senaste tagna bilderna på minneskortet så kan du ju testa återskapa dessa med specialprogram. Om så är fallet finns det flera trådar i forumet som behandlar detta.
 
Ledsen men det ser mörkt ut. Om du inte har bilden öppnad fortfarande. Då kan du ju "ångra" eller använda händelser för att ta dig tillbaka till bildens orginal och sedan spara den igen.

Ps. Jag har gjort liknande grejer, så jag vet hur det känns och lider med dig. Ds.

MVH/
Johan
 
den är fortfarande öppen och jag kan stega bakåt en bit men sedan går det inte längre och då kan jag trycka på "ångra lägesändring" men kommer bara tillbaka och stegar samma steg bakåt igen.

SKIT!! blir så arg på mig själv.

Och nej... jag har ingen backup... suck ;-)
men det lär jag väl ha hädanefter antar jag!

Nix, har inte kvar den i minneskortet tyvärr.
 
Ponnytok skrev:
den är fortfarande öppen och jag kan stega bakåt en bit men sedan går det inte längre och då kan jag trycka på "ångra lägesändring" men kommer bara tillbaka och stegar samma steg bakåt igen.

SKIT!! blir så arg på mig själv.

Och nej... jag har ingen backup... suck ;-)
men det lär jag väl ha hädanefter antar jag!

Nix, har inte kvar den i minneskortet tyvärr.

Använd "händelser" istället för att ångra. Dra alla händelseförloppen i händelsepanelen som finns till papperskorgen. Man brukar alltid komma till orginalet då.
 
JAAAAA!!!! HURRRRAAAAA!!!!

Det gick, jag är tillbaka igen till ursprungsbilden.

Åh, ni är underbara. Tack för hjälpen!!

/Charlotte
 
BeJi skrev:
Använd "händelser" istället för att ångra. Dra alla händelseförloppen i händelsepanelen som finns till papperskorgen. Man brukar alltid komma till orginalet då.

Jepp där finns varje handling man har gjort sedan filen öppnades. Än är inte allt förlorat! :)
 
Detta är alltså i PS. Om du inte har händelsepaletten öppen så tar du fram den i fönster/visa händelser. Den ser likadan ut som lagerpaletten.
 
Jodå, den gick längre bak än "stega bakåt". Fick bort alltihop så nu är jag LYCKLIG!

Tack igen för hjälpen.
 
Att skriva över en fil är inte riktigt så illa som det låter. Vad som händer är att den nya filen skrivs ner och sedan sätts filpekaren om till att peka till den nya filen. Om ingen ytterligare skrivning sker så finns filen kvar och man kan normalt få fram den med olika program.

Nyckelordet är att inte skriva något mer till disken.

Tyvärr så kan olika program och operativsystemet själv skriva en del till disken av olika anledningar.
 
Arctic skrev:
Tyvärr så kan olika program och operativsystemet själv skriva en del till disken av olika anledningar.
Misstänker starkt att Photoshop kan höra till den genren. Det är i alla fall ett notoriskt elakt program om man kör med filsystem som avviker från windowsstandard. Tror det dröjde till typ 2004 innan Photoshop kunde spara en fil om den låg i AFS t ex.
 
Jag har alltid irriterat mig på att "spara"-knappen sitter så nära "spara som". Det är ju skitlätt att trycka fel:-( Jäkligt dumt... Man borde kunna customisera menyn så att den knappen blir obrukbar. Hur ofta vill man spara över originalet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.