Advertisement

Annons

Hjälp att korrigera fel inställd vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Fotade dotterns första fotbollsmatch igår med Panasonic G6, lyckades tyvärr med att halvvägs in i matchen komma åt justeringen av vitbalansen som då blev helt åt skogen. Det var, som i övriga sverige, en mycket solig dag men vitbalansen blev inställd på glödlampa vilket gjorde bilderna väldigt skeva i färg. Har ni några tips om hur man i Lightroom eller Zoner bäst justerar sådana fel? Jag har provat mig fram men får inget lyckat resultat.

Vänligen / Magnus
 
Skulle tro att det blir svårt att få till något bra då :-/ tyvärr...

Gör om dem till svartvitt så är det ett ickeproblem ;-)
 
Prova att öppna bilden i Adobe Camera Raw och justera temperaturen där. Starta PS och välj "open as", välj camera raw och kör hårt.
 
En följdfråga som kanske inte är jätterelevant, men handlar om vitbalansen! Ville inte starta en ny tråd.

Jag undrar om det finns någon nackdel när man fotar i RAW att inte alls bry sig om att ställa in vitbalansen. Blir det sämre bildkvalité om man ligger långtifrån den önskvärda WB och sedan justerar den i LR? Eller spelar det noll roll?

MVH
Johan
 
En följdfråga som kanske inte är jätterelevant, men handlar om vitbalansen! Ville inte starta en ny tråd.

Jag undrar om det finns någon nackdel när man fotar i RAW att inte alls bry sig om att ställa in vitbalansen. Blir det sämre bildkvalité om man ligger långtifrån den önskvärda WB och sedan justerar den i LR? Eller spelar det noll roll?

MVH
Johan

Nej. Och de är själva skönheten med RAW. Sätt kameran på Auto-WB. och korrigera i efterhand. Eftersom RAW filen behåller all data som sensorn snappar upp, så finns det där, ingen försämring på kvalitén.
 
Fördelen till att lära sig förstå de olika ljuskällorna är att du sätter WB rätt (eller den nyans du vill att fotot ska ha) direkt i kameran, så slipper du lägga tid på det i efterhand. Speciellt när du fotar under samma ljusförhållanden. Räknar du Calvin så slipper du bry dig att korrigera varje bild ifall kameran inte prickar rätt med sitt Auto-WB.

Men är man ny, så är det bättre att fota raw (alltid raw) och auto-wb och sedan korrigera vitbalansen, för sitter du och pillar på kameran och grejar så kanske du missar något ännu viktigare vilket är att ta bilderna.
 
I jpeg,därav problem :=(

Nja, det är inte mycket svårare att ändra vitbalans med en JPEG än med en RAW. Däremot så kanske du förlorar en del dynamiskt omfång, dvs en väldigt ljus bild kan vara svår att justera mörkare och vice versa. Du ska nog ha väldig otur om du inte kan justera dina blåa bilder åt det gula hållet ;)

Själv använder jag ACR (Adobe Camera Raw) för att justera mina JPEG bilder.
 
Nja, det är inte mycket svårare att ändra vitbalans med en JPEG än med en RAW. Däremot så kanske du förlorar en del dynamiskt omfång, dvs en väldigt ljus bild kan vara svår att justera mörkare och vice versa. Du ska nog ha väldig otur om du inte kan justera dina blåa bilder åt det gula hållet ;)

Själv använder jag ACR (Adobe Camera Raw) för att justera mina JPEG bilder.

ok, tack. Jag är ny med Lightroom, några tips om vad jag bör börja med för justeringar för att korrigera vitbalans? Jag gissar att någon eller några justeringar är mer primära än andra när felet är just fel vitbalans. Mvh / Magnus
 
ok, tack. Jag är ny med Lightroom, några tips om vad jag bör börja med för justeringar för att korrigera vitbalans? Jag gissar att någon eller några justeringar är mer primära än andra när felet är just fel vitbalans. Mvh / Magnus

Jag gick ut och tog en bild med vitbalans glödlampa och JPEG.

I följande bilder ser du:

1. originalet
2. resultatet
3. Hur jag valde vitbalans automatisk

Sedan jobbar du vidare som vanligt. Att det här skulle vara svårt är jag inte riktigt överens om ;)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-05-18 kl. 19.59.47.jpg
    Skärmavbild 2014-05-18 kl. 19.59.47.jpg
    74.5 KB · Visningar: 65
  • Skärmavbild 2014-05-18 kl. 20.00.08.png
    Skärmavbild 2014-05-18 kl. 20.00.08.png
    19.5 KB · Visningar: 286
  • Skärmavbild 2014-05-18 kl. 20.00.22.jpg
    Skärmavbild 2014-05-18 kl. 20.00.22.jpg
    73.9 KB · Visningar: 58
Jag gick ut och tog en bild med vitbalans glödlampa och JPEG.

I följande bilder ser du:

1. originalet
2. resultatet
3. Hur jag valde vitbalans automatisk

Sedan jobbar du vidare som vanligt. Att det här skulle vara svårt är jag inte riktigt överens om ;)

Tack. Nej den biten var inte svår och det blev bättre, sen ändrade jag lite så gräsmattan blev lite grönare igen och då blev det ännu bättre. Dock inte lika bra som din bild. Trial and error tillsammans med goda råd.

MVh / Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.