Advertisement

Annons

Hjälp att hitta rätt kompaktkamera (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

LillSmurf

Medlem
Hej.

Hoppas jag har kommit rätt och kan få lite hjälp på traven här än om de flesta av er troligtvis är mer inne på system kameror än kompakt kameror. Fastnade riktigt länge här inne med så mycket intressant läsning!
Jag har läst massa olika trådar här inne men inte riktigt funnit samma fråga eller de svar jag letar efter så anledningen till att jag postar detta är:

Jag har en vanlig ej digital system kamera som jag fortfarande använder men den funkar inte i det syfte jag vill ha kameran till så nu ska jag ska äntligen köpa mig en kamera, har fått ett presentkort på runt 3000:-

Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta det jag letar efter i en kamera.
Jag har nämligen hittills lånat en Canon ixus 90 is och är riktigt nöjd med fotona jag tagit med den. Så jag tycket jag gjorde lätt för mig när jag bestämde mig för att det kommer bli en Ixus modell.

Vill självklart kunna ta vanliga foton i bättre kvalitet och utan besvikelser men jag kommer huvudsakligen att använda den till att ta makro foto, vilket är vad jag gjort med Ixus 90 utan problem.

Mina krav på kameran är:
*Bra makrobilder
*Närgräns 2-3cm
*Bra inställningar på manuell vitbalans
*Bra inställningar på manuella färginställningar
*Bra batteri
*Bra ”vanliga bilder” utan för mycket grynighet
*Den måste finnas i grå/silver färg, nej detta är ingen snygghets regel ;) Då fotona jag tar är på metall och ofta högglansig så är det bara den färgen som inte ger konstiga reflektioner.
*Jag ändrar ljus styrkan på kameran hela tiden när jag tar foton så det är viktigt att detta är ganska lätt gjort.

Jag vet att det kanske låter som många krav på en kompaktkamera men detta är vad jag upplever att Ixus 90 IS har.

Har kollat in Ixus 120 IS Ixus 100 IS och även Ixus 210 men 210 går bort i och med att närgränsen enbart är 5 cm.

Nu är jag absolut ingen expert på kameror och all teknisk info gör mig smått galen.. men som jag fattar det så har inte Canons nya kameror samma utbredda val i vitbalans som Ixus 90 hade? Varför? Eller är det bara en omskrivning av infon på deras sida?

Jag har sökt på massa olika recensioner och omdömen om de olika men känner att många fokuserar på videokameran och ärligt talat så bryr jag mig inte alls om den, vill jag filma så kan jag köpa en filmkamera istället. Och ju mer jag läser desto mer känns det som att det är fel på mer eller mindre alla kameror där ute.

Laddade upp en bild i mitt album så ni kan se vad för sorts bilder jag tar. Kom gärna med kritik eftersom jag inte har testat så många andra kameror för att ta såna här bilder så kanske jag är helt ute och cyklar.. På sidan där jag använder bilderna är de i mindre format än vad de är här..

Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig en bit genom djungeln av kameror och då speciellt Ixus modellerna?
 
Jag vet inte om denna kamera ger dig alla krav du har men denna är ett riktigt bra val av kompaktkamera.

Jag har tidigare haft Canon kompaktkameror som inte hade någon bra skärpa.

Nu har jag köpt mig en Panasonic Lumix DMC TZ10 som ger väldigt bra bilder.

Har även en systenkamera Canon EOD 50D så jag har att jämföra med.

Men som sagt detta var ingen Canon men ett bra val.
 
Canon S90.. men den kanske är för dyr.. Den är iaf det bästa köpet inom Canons kompakter just nu. Kolla upp den kameran! :) OBS - den har ingen "superzoom"
 
Canon s90 verkar vara en riktigt bra kamera men tyvärr är det tre saker som inte funkar för mig. Den verkar bara finnas i svart, närgränsen är på 5 cm, och priset är lite över gränsen av vad jag har råd med.

Det jag läst om Panasonic Lumix DMC TZ10 så verkar den ha vad jag letar efter men priset är även där snäppet högre än vad jag tänkt mig. Men ska helt klar kolla upp mer om den.

Tack så mycket för tipsen!

Någon som har andra åsikter om Canons Ixus kameror?

Jag tycker själv att Ixus 120 is låter som en bra kamera men det som får mig att tveka är omdömen jag läst att man inte kan ställ in kamera manuellt? Någon som vet om den manuella inställningen skiljer sig mycket från Ixus 90 is? Kanske är det bara jag som missuppfattar recensionerna här.

Som jag skrev innan jag är ingen kamera expert och änom jag tittar på Ixus 100 is också så tänker jag mig att Ixus 120 is skulle vara bättre i och med att den är nyare? Rätt eller fel tänkt?

En annan fråga; vilket skulle ni rekommendera av att köpa en kamera över internet eller i butik? Jag är väl lite gammaldags och tycker om att se saker jag köper innan jag betalar för dem och att det är lättare att få hjälp om något problem skulle uppstå. Fast samtidigt så har jag nästan bättre erfarenhet av internet handel än av vissa "kända" butikers kundservice.
 
En Ixus 300 HS kanske vore nåt? Har ingen egen erfarenhet av just den kameran, men tycker den borde uppfylla dina krav, även om priset på den kanske ligger lite över gränsen.
 
Jag tittade på Ixus 300 HS innan men plockade bort den som alternativ ganska snabbt eftersom jag inte kunde hitta något direkt positivt om den känns som att de flesta tycker den är bland de sämsta Canon på länge.
 
Jag har nu tittat vidare och har nu kommit fram till att det kommer bli en Canon Ixus 120 IS eller en ixus 130 IS. ..men.. vilken?
Jag har fortsatt att läsa här i forumet men oftast så jämförs andra kameror tillsammans med någon av 120 is eller 130 is och jag skulle vilja ha lite åsikter om just dessa två.

Jag var ganska inställd på ixus 120 is men sen började jag läsa lite mer om ixus 130 is och jag tror jag behöver lite hjälp på traven nu.

Anledningen till varför jag var inställd på 120 is är att nästan all info jag läst så är folk positiva till den och den verkar ha allt jag letar efter i en kamera. Men sen läste jag att 120 har inte manuell fokus men som jag fattar det så har 130 is det?

Hur ofta använder man egentligen manuell fokus på en kompakt kamera?

Men det jag gillar bättre med 120 är att den har 12mp istället för 14mp som 130 is har.
Skulle någon kunna förklara för mig vad skillnaderna mellan dessa två kameror är? För/ nackdelar.

Om ni hade de krav som jag skrev i första inlägget vilken av dessa skulle locka er mest?
 
Inte någon som har en åsikt på de här två kamerorna?

Om jag ställer frågan simplare då: Vilken av dessa har bäst bild kvalitet?
Ixus 120 IS med sina 12mp eller ixus 130 IS med 14mp?

Hade tänkt köpa kameran inom de närmsta dagarna så jag är tacksam för de råd / åsikter ni har.
 
Det finns inte en chans att du ser skilnad på 12 mot 14 Mp. För resten kan du själv jämföra tekniska specar för båda modellerna här:

http://www.cyberphoto.se/compare.ph...us120silver&num_of_articles=2&comparepage=yes

Fatta beslut få du nog göra själv.


Inte någon som har en åsikt på de här två kamerorna?

Om jag ställer frågan simplare då: Vilken av dessa har bäst bild kvalitet?
Ixus 120 IS med sina 12mp eller ixus 130 IS med 14mp?

Hade tänkt köpa kameran inom de närmsta dagarna så jag är tacksam för de råd / åsikter ni har.
 
Den sidan du länkade till är toppen, har redan tittat där och därför jag fick problem att välja. De känns som ungefär samma kamera.. förutom pixlarna, den manuella fokusen i ixus 130 och att ixus 120 har bild stabilisering.

Jag jämförde bildkvalitén på denna sida: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM (ännu en toppen länk jag hittade här i forumet!) och tycker att färgerna blir bättre med ixus 130.

ok, tror du besvarade min fråga där då. Jag har läst att 14mp i en kompakt kamera är mest skit och ger brusigare bilder än 12mp.
Men om det inte är så, så kan jag inte se något negativt med ixus 130.

Tack för svaret.
 
ok, tror du besvarade min fråga där då. Jag har läst att 14mp i en kompakt kamera är mest skit och ger brusigare bilder än 12mp.
Håller med Sven. Man måste nog vara en extrem pixelpeeper för att kunna se skillnad, både när det gäller upplösning och när det gäller brus.
 
Den sidan du länkade till är toppen, har redan tittat där och därför jag fick problem att välja. De känns som ungefär samma kamera.. förutom pixlarna, den manuella fokusen i ixus 130 och att ixus 120 har bild stabilisering.

Jag jämförde bildkvalitén på denna sida: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM (ännu en toppen länk jag hittade här i forumet!) och tycker att färgerna blir bättre med ixus 130.

ok, tror du besvarade min fråga där då. Jag har läst att 14mp i en kompakt kamera är mest skit och ger brusigare bilder än 12mp.
Men om det inte är så, så kan jag inte se något negativt med ixus 130.

Tack för svaret.

har en likande tråd som din just nu.
har själv suttit inne och jämfört bilder på den sidan som du länkade till
har du tittat på 110:an?
efter att ha jämfört bilder så tyckte jag att den verkade vara bäst iaf :)
 
Jag har tittat lite på 110 innan också och kan hålla med om att bilderna ser bra ut. Men jag har läst på en del Amerikanska och Engelska foto forum att folk är väldigt besvikna på denna kamera.

Detta är personer som har haft Canons kameror innan och är vana vid att ta foto. Men vad många säger så blir still bilderna bra men tar du foto på rörliga motiv eller natur bilder utan stativ så blir mer än hälften av bilderna skräp. Inga skarpa linjer, dåliga färger och i vissa fall alldeles för suddiga för att kunna använda bilderna. Då jag är ute efter en bra makrokamera som ger fina linjer så är inte Ixus 110 ett alternativ efter att ha läst detta.

Ixus 130 har en del fel också om man läser vad folk tycker men har inte hittat någon som varit lika besviken på kameran som de som har en Ixus 110.
Jag har varit och tittat på båda i butik och även om Ixus 130 är liten så känns den bra i händerna i alla fall för mig. Ixus 110 är större men den känns inte lika trevlig som 130. Ixus 120 finns inte i någon butik här så den kan jag inte säga så mycket om i storlek mer än att den ska vara mindre än de båda andra.

Efter de svaren jag fick här så har jag nu beställt en Ixus 130 den lär komma i slutet av veckan så helgen kommer gå till att test den och hoppas att den är vad jag hade tänkt mig.
 
Jag har tittat lite på 110 innan också och kan hålla med om att bilderna ser bra ut. Men jag har läst på en del Amerikanska och Engelska foto forum att folk är väldigt besvikna på denna kamera.

Detta är personer som har haft Canons kameror innan och är vana vid att ta foto. Men vad många säger så blir still bilderna bra men tar du foto på rörliga motiv eller natur bilder utan stativ så blir mer än hälften av bilderna skräp. Inga skarpa linjer, dåliga färger och i vissa fall alldeles för suddiga för att kunna använda bilderna. Då jag är ute efter en bra makrokamera som ger fina linjer så är inte Ixus 110 ett alternativ efter att ha läst detta.

Ixus 130 har en del fel också om man läser vad folk tycker men har inte hittat någon som varit lika besviken på kameran som de som har en Ixus 110.
Jag har varit och tittat på båda i butik och även om Ixus 130 är liten så känns den bra i händerna i alla fall för mig. Ixus 110 är större men den känns inte lika trevlig som 130. Ixus 120 finns inte i någon butik här så den kan jag inte säga så mycket om i storlek mer än att den ska vara mindre än de båda andra.

Efter de svaren jag fick här så har jag nu beställt en Ixus 130 den lär komma i slutet av veckan så helgen kommer gå till att test den och hoppas att den är vad jag hade tänkt mig.

Du kan ju uppdatera när du fått kameran vad du tycker.
på den sidan du länkade rekommenderade han 105:an 110:an och 200:an men inte 130:an.
hittade en en annan sida där S90 IS, 110 och 200 rekommenderades.

Jag var helt inställd på 130:an. det är en djungel och jag är rädd att jag kommer att bli besviken på mitt beslut.

Kan du länka till de sidorna du läst på?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.