Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Min D70 pajjade nyss....

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej jag höll på och fotade med min D70, på kameran hade jag ett 70 - 200 2.8 och jag fotade med bländarautomatik...
Det funkade kalas bra tills jag skulle sätta på blixten, en SB-800.
När jag skulle ändra styrkan på blixten så såg jag på displayen i blixten att den bara ändrade bländare så jag trodde att jag inte hade satt dit den ordentligt, stängde av den och tog bort den o sen så satte dit den igen med samma resultat.
När jag direkt efter kollar i kamerans display så blinkar det "F - -" precis som det är när man har nått gammalt objektiv på kameran.
Jag har testat med mitt 18-70 med samma resultat.
Vad kan det va som är fel ? Någon som har några ideer??

Typiskt nog så ska jag åka o fota i Frankrike den 18 så det är lite panik här..

Om jag har kameran i läge "M" så går det att ta kort MEN omjag fäller upp blixten så går det inte att fota lika så om jag sätter på SB-800an. då blinkar blixt rutan i monitorn... ( den under batteri indikatorn)

Edit det är ttl läget som inte funkar

Senast ändrad:
Både blixten och kameran var väl avstängda när du monterade blixten??

Annars har du nog brännt någonting i kameran och sådant går normalt inte på garantin om Nikon upptäcker vad du gjort.

Var dom avstängda har du nog brännt någonting ändå men då ska det gå på garantin.

Ring nikon och skicka direkt till dom och försök sedan få det expressbahandlat.
Gå inte omvägen via din butik om du har bråttom.

Rodney skrev:
Jo. Både kameran o blixten va avstängda... vad ska man göra rent med tops o sprit eller ?

Tops med sprit är en bra början i alla fall.
Det finns speciell rengöringsvätska för elektronik som dunstar utan att lämna några rester men sprit duger gott.
Fabriksåterställning, byte av batteri är ju också bra att göra.

Annars är det nog bara att skicka in på service...

Det händer inget mer efter rengöring så det blir o skicka in kameran tyvärr. Nån som vet på ett ca hur lång tid sånt brukar ta ?

Rodney skrev:
Det händer inget mer efter rengöring så det blir o skicka in kameran tyvärr. Nån som vet på ett ca hur lång tid sånt brukar ta ?

Normalt 1-3 veckor men om du ringer och talar om läget med din resa osv så kan dom säkert prioritera dig.

Ring Nikon direkt på måndag morgon!

Har du testat att "reseta" kameran? Finns en liten liten "knapp" på undersidan på D70, prova att peta på den med en penna eller dyl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar