Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Min 350D går inte igång.

Produkter
(logga in för att koppla)

petterovski

Aktiv medlem
Helt plötsligt går inte min 350D igång, använde den tidigare idag, fungerade då perfekt. Hade över minneskortet i minnesläsaren i datorn, satte i det i kameran igen, och nu går kameran inte igång.

Batteriet är laddat, har tagit ut minneskortet igen. När jag tur ur batteriet och sätter in det igen, så klickar slutaren, som att den tar en bild, men kameran går inte igång.

VAD HAR HÄNT?
 
Kolla ned i facket för kortläsaren och se om du har kortslutit/böjt några av pinnarna.
 
Det var det första jag kollade, men verkade inte vara något fel där. Har lämnat in den till Canon Service Center i Mölndal. Dom skulle komma med ett kostnadsförslag, eftersom garantin har gått ut.

Usch vad less man kan bli, kameran har ju inte ens två år på nacken, är det normalt att det händer såna här saker? Jag har ju aldrig tappat kameran eller så, är väldigt försiktig med mina grejer...
 
Jag tar upp den här tråden igen nu, eftersom jag nu har fått ett kostnadsförslag från Canon.

Jag tolkar det som att det är slutaren som har gett upp, kameran har gått ca 22.000 exponeringar. Är det rimligt att slutaren lägger av redan efter 22.000 bilder? Någon annan som varit med om något liknande?

Garantin har gått ut, men jag har ju reklamationsrätt, tycker ni att jag skall försöka mig på det? Finns det någon annan billigare verkstad där man kan få bytt slutaren?

Alla tips, råd och hjälp är välkomna!
 

Bilagor

  • kostnad.jpg
    kostnad.jpg
    74.8 KB · Visningar: 270
Det var billig reservdel, problemet kanske närmast i att få köpa loss den om man klarar att byta själv.
 
Har du inte hävdat reklamationsrätten när du lämnade in den så är det nog kört.

Men det skadar ju inte att försöka.




Mkt billigare blir det nog inte på någon annan verkstad. Du får säkerligen räkna med att verkstan du lämnat in den på vill ha betalt för det jobb de utfört. Undersökningsavgift/kostnadsförslag...
 
Efter påpekande från min sida om att slutaren endast gått 22.000 exponeringar, så meddelade Canon RCC att det kommer gå på garantin, trots att den egentligen är utgången. Så jag får verkligen ge en stor eloge till dem för detta.

:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.