Annons

HJÄLP!!! Bilder borta trots att kortet är fullt...

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikB

Aktiv medlem
Jag hoppas någon kan hjälpa mig...

Jag har fyllt mitt 512 Mb kort med bilder under dagen, men nu när jag skall tömma kortet till datorn säger först Nikon Transfer att kortet är tomt, och sedan hittar jag inga bilder i utforskaren...

Sätter jag i kortet i kameran så säger displayen att det bara är 4 bilder kvar! Har någon råkat ut för det här? Finns det något sätt att hitta bilderna, som ju trots allt verkar finnas på kortet?

Tacksam för alla tips!!!

Har du uppgraderat din D70? Samma sak har hänt mig de två gånger jag uppgraderat. Jag startar om datorn och sedan fungerar det igen. Hoppas det är så enkelt även för dig.

Eva R skrev:
Har du uppgraderat din D70? Samma sak har hänt mig de två gånger jag uppgraderat. Jag startar om datorn och sedan fungerar det igen. Hoppas det är så enkelt även för dig.

Nix, jag har inte uppgraderat. Kortet är "tomt" när jag sätter in det i kortläsaren. Håller som bäst på att testa med några olika "file recovery"-program. Har inte gett upp helt och hållet ännu...

Om din kortläsare dyker upp som en flyttbar enhet i utforskaren kan du använda det inbyggda verktyget "chkdsk" som finns i windows. Öppna kommandotolken och skriv följande (det inom citationstecknen, ersätt "d:" med rätt enhetsbokstav!):
"chkdsk d: /X /F".

Du kan även prova det med växeln "/R" istället för F, men då kan data skrivas över. "chkdsk /?" visar programmets hjälpfil. Lycka till!

Tack för alla förslag! Till slut hittade jag ett litet eminent program vid namn "Flash file recovery" som verkar vara det jag behöver. Jag kan rädda de inbäddade jpeg-versionerna av neffarna (5 mb-filer, inte basic-versioner), verkar det som. I'm breathing again... =)

Två andra program som kan vara värda att titta närmare på är Restoration (skrivet av Brian Koto) och GetDataBack for FAT. Restoration är ett freeware program och har räddat minneskort för mig mer än en gång! GetDataBack kostar en slant men finns i demo-version som kan vara värd att testa, även det har funkat väldigt bra.

av alla recoveryprogram så tycker jag att photorescue är allra bäst.
den fixar neffar, tiffar och jpeggar från både nikon och canon.

kostar en liten slant om man vill spara bilderna från kortet (man kollar om det funkar med demon), men det är det banne mig värt!
http://www.datarescue.com/photorescue/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar