Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

smedberg

Avslutat medlemskap
Hallå!

Har ni något tips om man vill testa lite "studiofotografering" hemma UTAN avancerad utrustning. Är det någon som har tips på hur man skulle kunna göra med belysning m.m.?

Förslag mottages..

\Tomas

Jag håller på att bygga en studio i våran nya lägenhet, Det behöver inte vara supergrejjer när man ska bygga tycker jag.
Jag bifogar min inköps lista.

4 st 500W Halogen på stativ "www.jula.se" 300kr st
Ca 15meter svart tyg.
4 st paraplyer www.madeco.se
1st dia duk.
1 st diaprojektor.

+ massor av grejjer och jag inte årkar skriva upp nu.

Adam

Aahh, det här är jag också intresserad av!

Känner någon till om det finns några "ritningar" på internet någonstans över hur man ska göra. Jag fann den här beskrivningen om ljussättning på Scandinavian Photo, men den känns inte speciellt komplett om man vill ta porträtt.

Jo Thomas - man måste ju börja nånstans. Halgonen/bygglampor (2 stycken iaf) som du får rigga upp på lämpligt sätt. Kameran på stativ om du kommer köra på tider typ 1/60 eftersom lampor lyser sämre än blixtar. Har du vitt tak kan du rikta en av blixtarna dit så ljuset sedan studsar ner på objektet/ modellen.
Bakgrund är väl enklast och blir bra, med svart sammet som absorberar 100 procent av ljuset.
Det kanske räcker för att komma igång - själv har jag aldrig använt lampor utan bara blixt och har idag inhandlat en extra slavblixt då jag känner att mina två blixtar inte räcker till längre eftersom ens egna krav höjs hela tiden och det kommer säkert dina också att göra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar