Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

helt okunnig!

Produkter
(logga in för att koppla)

erheda

Ny medlem
hej, hoppas det finns någon vänlig en som kan tipsa om en bra liten digitalkamera. är verkligen inte duktig på alla ord och sånt tekniskt, men tycker det är roligt att fota. vill att den ska ta skarpa bilder både inom- och utomhus och en sak jag stört mig på hos de två olika canon kamerorna och en nikon är att bilderna blir så "kalla" och ljuset ser liksom blått ut. fotar man på samma ställe med den kameran jag använde senast och ex. en nikon d90 som jag vet en kompis använder, så ser det ut som helt olika tillfällen då mina bilder är så "blå".

handlar det om att kameran är dålig eller kan man ställa om det? finns det kameror som fotar "varmare" utan att det nödvändigtvis behöver vara en klumpig systemkamera?

och tillsist hoppas jag att ingen tar illa upp över att jag som inte är fotograf eller så lånar ert forum. vill höra från de som kan =)

hej, hoppas det finns någon vänlig en som kan tipsa om en bra liten digitalkamera. är verkligen inte duktig på alla ord och sånt tekniskt, men tycker det är roligt att fota. vill att den ska ta skarpa bilder både inom- och utomhus och en sak jag stört mig på hos de två olika canon kamerorna och en nikon är att bilderna blir så "kalla" och ljuset ser liksom blått ut. fotar man på samma ställe med den kameran jag använde senast och ex. en nikon d90 som jag vet en kompis använder, så ser det ut som helt olika tillfällen då mina bilder är så "blå".

handlar det om att kameran är dålig eller kan man ställa om det? finns det kameror som fotar "varmare" utan att det nödvändigtvis behöver vara en klumpig systemkamera?

och tillsist hoppas jag att ingen tar illa upp över att jag som inte är fotograf eller så lånar ert forum. vill höra från de som kan =)

Ett är att titta på hur kameran vitbalanserar. Olika typer av ljus ger olika färgtemperaturer (ofta mätt i kelvingrader). Om den är inställd för att fotografera med glödlampa som belysning och man fotar utomhus kan det ge färgtemperatur som då blir "fel". På kamerorna kan du ställa efter ett antal ljuskällor men det finns också ett autoläge då kameran bedömer färgtemperatur.

Det är vad jag kan komma på.

Hej Maja och välkommen till fotosidan!

Att någon skulle bli irriterad eller arg för att du ställer en fråga om råd här kan jag inte tänka mig, i så fall har dom problem som bottnar i något helt annat?!

Vet inte vad du är mest intresserad av att fota och hur mycket du är villig i att lägga ut på din utrustning, är bra i fall du nämner det kanske. Själva jobbar jag med Canon vilket jag då har en ganska god kännedom av, andra använder andra märken och kan mer om dem.

Ta en titt på en Canon EOS 550D som är en bra kamera där du bland annat även kan filma om det intresset dyker upp. Är en bra instegskamera på din väg att lära dig och kommer till att vara din vän en lång tid framöver. Inom Canonfamiljen finns det mycket att välja av både på kamerahus som objektiv mm vilket jag tycker är viktigt när man skall satsa på denna trevliga hobby.

//R

På alla bra kameror kan du justera färgtemperatur/vitbalans, så att bildens vita färg blir rätt återgiven på en skala från blå-neutral-röd. Nedanstående kameror tar så bra bilder det går att ta i respektive storleksklass.

Bästa minsta kompaktkameran: Canon PowerShot S95
Bästa kompaktkameran: Panasonic Lumix DMC-LX5
Bästa minsta systemkamera: Nikon D3100 med 18-55VR objektiv

(din kompis D90 är snäppet större och mer avancerad än D3100 ovan)

Köp någon av dessa och lär dig att använda den så har du möjlighet att ta jättefina bilder.

Ladda gärna upp lite bilder, gör allt enklare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto