Annons

Hdr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väldigt sugen på att göra hdr bilder och jag har fattat så mycket att du skall ta 3 exponeringar - normal och + nu till min fråga va skall man har för program? Samt hur gör man jag har en mac och adobe photoshop för ca 30 000 är jag inte alls sugen på... Mvh Malin
 
Oj, oj, ett stort ämne. Mycket kunskap och mjukvara behövs för att få bra resultat. Du kan nog börja bekanta dig med Trey Ratcliff's gratis guide:
http://www.stuckincustoms.com/hdr-tutorial/

Jag började för något år sedan att mecka med Skuggor och Högdagrar i Photoshop. Man kan få till rätt mycket men det blir inte 100%. Testa!
 
Ett bra stativ. Kolla om din kamera har stöd för Automatic exposure bracketing (AEB i cannons kameror) Det underlättar mycket speciellt om du fotar moln eller andra saker som har en förmåga att röra sig.

Det programet som verkade populärast när jag letade var Photomatix pro finns i en gratis verison man kan ladda ner och testa men den lägger på fula vattenmärken på bilden. Jag tyckte det var så bra/enkelt/billigt att jag köpte det.
 
Enbart tre exponeringar räcker inte riktigt till, ju fler desto bättre, 6-9st eller mer. Vad du än gör när du börjar pilla med HDR är att inte överdriva effekten. De flesta gör misstaget att överdriva det så det ser hemskt ut. En mer subtil effekt blir betydligt mer tilltalande att se på och för det så behövs fler exponeringar än tre stycken.

/ Magnus
 
3 exponeringar räcker gott å väl till å börja med. 'Light' versionen av HDR kan du ju till å med plocka ut 3 olika exponeringar ifrån en RAW-fil. Fast då får man inte så stort omfång, nä börja med å ta 3 bilder å sen öka om det är något som du tycker verkar skoj.
 
Om du fotar tre bilder -2, 0, +2 i RAW-format kan du utifrån dessa skapa jpegs i -3, -2½, -2, -1½, -1, -½, 0 och likadant på plussidan så har du 13 bilder att jobba med.
 
Hur många exponeringar som behövs beror helt på motivet, hur mycket av det som kameran kan fånga på en gång ( och hur mycket som behöver kompletteras ).

Är man bara ute efter att få en vettig exponering, finns tex Exponeringblandning i Photmatix. Vill man ha mera effekter kan man Tonmappa och få mer lokala kontraster mm . Många verkar gilla de mera extrema resultaten som det kan ge.

Resultaten vi ser på nätet är dock inga hdr utan tonmappade bilder ( ldr, low dynamic range, dvs 8 bitars jpg ) . hdr är ett eget filformat och används bl a till 3d program.
 
GIMP hade faktiskt ingen HDR-automatik sist jag kikade.

Inte behövs det väl automatik för det? Jag har nu inte gjort någon HDR-bild själv, men jag inbillar mig att det handlar om att lägga de tre (eller hur många det nu är) exponeringarna i olika lager och visa olika lager i olika delar av bilden.

Är det inte så man gör?

Per.
 
Inte behövs det väl automatik för det? Jag har nu inte gjort någon HDR-bild själv, men jag inbillar mig att det handlar om att lägga de tre (eller hur många det nu är) exponeringarna i olika lager och visa olika lager i olika delar av bilden.

Är det inte så man gör?

Per.

Nje.. Den teknik du beskriver där kallas "exposure blending", och är en betydligt enklare teknik.
 
Tack!!!!

Tack alla underbara för att ni tog er tid att svara! Detta uppskatas mycket!!!!
Så nu är det bara för mig att ta några bilder och hoppas på att det blir något bra!
Önskar er alla lycka till med underbara höst bilder!
Kram Malin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.