Nej, det finns inga gränser för hur man kan ändra en bild, men det kan finnas gränser för hur mycket det är lämpligt att ändra den, och det kan finnas kriterier som sätts av respektive redaktion eller bildbyrå. Vi har ju nyligen sett exempel på att en bild underkändes i en tävling, för att en helt obetydlig detalj hade klonats, medan man inte hade haft någonting att invända mot att den hade tonats ner eller beskurits bort. Det måste vara upp till redaktionen hur man ställer sig till olika sätt att hantera en bild. En i princip "obehandlad" bild avviker ju också från hur samma motiv kunde upplevas när man är på plats. Varsamt hanterat ger tekniken med lokal förstärkning av kontrasten resultat som kanske stämmer bättre med vad man upplever i verkligheten.
Att klona bort saker är som jag ser det något helt annat. Det behöver inte ändra bildens budskap på det plan man avser att den ska verka. När man gör det på andra bilder än pressbilder kan det vara av samma skäl som man ändrar kontrast och toner, att förstärka bildens budskap, genom att tona ner, eller som vid kloning, helt ta bort, saker som man inte vill visa. En bild är alltid ett urval av vad man vill visa fram, och det kan ibland vara egalt om man klipper bort en plastpåse i kanten, tonar ner den, eller om man klonar bort den. Men om man har satt upp regler för vilka åtgärder som tillåts, blir man nog tvungen att underkänna det till exempel i en tävling, och även en bildbyrå, eller en redaktion, kan ha olika utgångspunkter för vad som godkänns och vad man underkänner.
Det är ett bra diskussionsämne, men jag har svårt att kritisera att andra kan ha en uppfattning som skiljer sig från min. Våra åsikter i frågan går isär, och det handlar som jag ser det mest om en fråga om var gränsen ska dras. Jag tycker att lokal kontrastförstärkning kan förbättra en bild utan att ändra dess egentliga innehåll, själva budskapet den för fram. När W Eugene Smith gjorde sina bilder från Minamata blev de inte mindre sanna för att han använde vanlig mörkrumsteknik för att ändra kontrast lokalt när negativen kopierades, och de förstärkte budskapet han förde fram. Hans bok är ett starkt dokument. Pjattning, masker och gnuggning är teknik som har använts så länge jag kan minnas, också på nyhetsbilder.