Annons

HDK firmware till DIGIC II Powershotkameror. Läs!

Produkter
(logga in för att koppla)
hjaco skrev:
Hur går man till väga för att få det att fungera till en canon powershot S3 is.
Har provat att lägga filerna på ett tomt minneskort.Men jag har inte fått det att fungera.

/ Hasse


Får du fram menyalternativet där du kan uppdatera firmware? Starta kameran i Play-mode och titta längst i menyalternativen.
 
"In theory it can be modified to support any cameras based on DIGIC II platform."

Kom igen nu hackers, Ixus och Eos !!

Raw till Ixus och autoiso och time-lapse
till Eos
 
Jordi skrev:
Raw till Ixus och autoiso och time-lapse
till Eos [/B]
Och samma "rotera bara på skärmen men inte i exif" till 20D/5D som finns i 30D.
Och ny playbackmode med histogram som ligger blendade över HELA bilden (som Nikon/Pentax har) istället för pytteskräpet som Canon envisas med.
Och programmerbar Print-knapp!

etc etc

Jag skulle betala för det.
 
Lennart Lidberg skrev:
Får du fram menyalternativet där du kan uppdatera firmware? Starta kameran i Play-mode och titta längst i menyalternativen.

Hej Lennart.
Jag får inte fram menyalternativet där man kan uppdatera firmware?
Jag har sökt igenom menyn flera gånger men jag har inte hittat menyalternativet om firmware?

/ Hasse
 
Formatera ditt kort i kameran. sätt i kortet i datorn. Lägg över filen ps.fir. tryck i kortet i kameran. starta upp i playmode, tryck på meny. gå längst ned, update firmware.
 
PeterWem skrev:
Formatera ditt kort i kameran. sätt i kortet i datorn. Lägg över filen ps.fir. tryck i kortet i kameran. starta upp i playmode, tryck på meny. gå längst ned, update firmware.

Tack för hjälpen peter!
Med din beskrivninng fick jag fram menyn
uppdatera firmware.Så nu får man testa dom nya
funktionerna.

/ Hasse
 
Gå in mu miccelaonus vet inte hur det stavas och file browser och gå in i mappen för råfilerna och använd delete knappen.
 
Nu har jag fotat med Rawinställningen i två dagar. Någonting jag reflekterat över är den långa tid det tar för S3 IS att arbeta ihop rawbilden. Borde det inte gå snabbare?

I vanliga fall när man trycker av händer följande:
Sensorn registrerar->Rawbild->komprimera till jpg->lägg över jpg på kortet.

I detta fallet:
Sensorn registrerar->Rawbild->behåller Rawbild och komprimera till jpg->lägg över Raw + jpg på kortet.

Den långa tiden kommer inte heller från överföringen av datan till kortet utan i ett tidigare skede.
 
Verkar kul

Det här verkar kul. Frågan är bara om man vågar lägga in en okänd programvara i kameran men det verkar ju vara några som har provat och det är ju inte permanent så det borde gå bra.

Raw är det som verkar mest lockande. Tror inte att jag kommer att använda det så mycket men det vore kul att prova.
 
En bugg jag upptäckt.
Fotar man i Raw med +10 sekunder i total mörker stängs kameran av med felkod E16.

Annars är det inget som strular. Händer nåt får man väl dra ut batterierna eller använda sig av garantin.
 
S3 Is.
Ställ kameran i manuellt. Bländare 2,7. Slutartid 15 sek. iso 80.
Testa att fotografera i halvt upplyst rum.
Testa att sätta något svart för och skjut av.
 
Ännu en grej; det här med att ständigt öppna minneskorstluckan är bökigt. Bara en fråga om tid innan man slinter och bryter den. Finns det någon inställning för att föra över Raw-filerna med sladden?
Fick fram det en gång men kommer inte på det igen. Tror jag satte Img framför filnamnet och jpg bakom i inställningarna. Men hur jag än gör är det bara de vanliga små jpg-filerna som jag får fram.
 
Kan man typ tanka hem firmwaren som redan ligger i kameran så man har backup på den innan man uppgraderar? Eller hur funkar det här hacket. Man vill ju inte ha en kameran som buggar sig sedan om det uppstår problem, alltid bra med orignal kvar.
 
Varför skulle du? Du ändrar inte i Firmwaren. Det är endast ett plug-in.
Vill du ta bort det raderar du kortet. That´s it.

Buggen med att man inte kunde skjuta av ett andra foto med Raw i totaltmörker med tidsintervall 1,3-15 sekunder verkar vara fixad.

Och spelen på kameran är kalas de med :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.