Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDK firmware till DIGIC II Powershotkameror. Läs!

Produkter
(logga in för att koppla)
MattiasL skrev:
Är det någon som har använt en moddad G7 och kan jämföra med t ex G9? Blir kameran låst länge mellan bilderna med råformat? Förstår sig Camera Raw på filerna eller blir det till att mecka via DNG?
Funderar på att byta ut min FinePix E900 mot något mer användarvänligt...

Jag har en G7 med HDK firmware. Kameran blir inte låst när man plåtar raw, faktum är att den går på hur bra som helst, lika snabb och trevlig som min G6 som har raw-format med originalfirmware. Och då sparar ju faktiskt G7 en jpeg-bild i full kvalitet samtidigt med raw-filen!
Men visst är det lite kludd. Filerna kommer ut som CR2 eller CRW (valbart i firmwaren) men vare sig Camera Raw eller Canon Digital Professional kan läsa dem. Man måste först konvertera dem till DNG med den speciella Powershot DNG-konvertern som finns att ladda ned från samma webbsida som HDK-firmwaren. Det är dock ett snabbt avklarat steg i processen. Därefter öppnar man filerna i Camera Raw eller Adobe Lightroom. Det är lämpligt att man skapar en profil för kameran och sparar i Camera Raw/Lightroom. Profilen bör innehålla färg- och kontrastjusteringar, skärpning och brusreducering. Just det sistnämnda kan ta en stund att få till så att det blir riktigt bra för i de här programmen märker man hur kraftigt bruset egentligen är från de små sensorer kompaktkameror har. Dessvärre kan inte Canon Digital Photo Professional öppna DNG. Annars hade det varit smidigt att kunna få Canons egen Powershot-anpassade brusreducering och färgåtergivning utan en massa pillande med reglagen i raw-konverteraren.
Rekommenderar verkligen en G7 med HDK-firmware. I mitt tycke en bättre kamera än G9 och avgjort den bästa digitalkompakten som släppts de senaste åren.
 
Krille skrev:
Rekommenderar verkligen en G7 med HDK-firmware. I mitt tycke en bättre kamera än G9 och avgjort den bästa digitalkompakten som släppts de senaste åren.
Varför tycker du att G7 med CHDK är bättre än G9? Jag antar att det finns någon stor fördel för G7 som uppväger krånglet med CHDK.

Hur jobbigt är det att från en G7-RAW-fil få till en bild som är bättre än kamerans JPEG?
 
PMD skrev:
Varför tycker du att G7 med CHDK är bättre än G9? Jag antar att det finns någon stor fördel för G7 som uppväger krånglet med CHDK.

Hur jobbigt är det att från en G7-RAW-fil få till en bild som är bättre än kamerans JPEG?

Jag gillar inte monitorn på G9. Den är oproportionerligt stor i förhållande till kameran, har för hög mättnad och för hög kontrast. G9 bränner lättare ut högdagrar, beroende på mindre pixelstorlek än G7. De vinster man normalt får med raw-format försvinner till stor del hos G9 på grund av de krympta pixlarna. Och G7 ger faktiskt bättre bildkvalitet även när man plåtar med jpeg.

Hur jobbigt det är att få bättre bild från raw än från jpeg beror på vilken raw-konverterare man använder. Med Adobe Camera Raw tar det som sagt en stund att skapa en profil som gör kameran rättvisa men när det väl är gjort är det bara att köra på. När DXO Optics Pro (förhoppningsvis) så småningom stödjer DNG-formatet blir det en barnlek att få överlägset bra bildkvalitet med G7:ans raw-filer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.