Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDK firmware till DIGIC II Powershotkameror. Läs!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du garanti på din kamera så testa, det synst inte om du mot förmodan skulle paja den.

Än så länge har jag inte hört talas om någon som lyckts med det. Jag använt uppdateringarna sen jag började skriva i tråden här med, och den går som en klocka.
 
Ingen som vet om det går att få inställningarna till A5*0 modellerna? Skulle mer än gärna kunna fota RAW med min A520
 
Så här står det om 5*0:

"AFAIK where were no any research regarding to A5x0 so it's hard to
say definitely how hard it could be.
Currently I have no plans to make an another port in a near future
but I'll try to write some manual how porting is done."

Dock står det hur man själv går tillväga :p
 
Wow, detta hack skall installeras på min S3.
Hört att det finns ett liknande till Canon 300D, nån som har den eller vet vart den finns?
 
Skillnaden mellan S3:an och Eos 300 är att 300 blir en permanent uppdatering.
Fotograferar själv jämt med S3 + Raw. Perfekt för att kunna ändra färger mm sedan.
 
PeterWem skrev:
Ännu en grej; det här med att ständigt öppna minneskorstluckan är bökigt. Bara en fråga om tid innan man slinter och bryter den. Finns det någon inställning för att föra över Raw-filerna med sladden?
Fick fram det en gång men kommer inte på det igen. Tror jag satte Img framför filnamnet och jpg bakom i inställningarna. Men hur jag än gör är det bara de vanliga små jpg-filerna som jag får fram.

Många kameror kan använda två olika protokoll för filöverföring. De brukar kallas M och P (Mass storage och Photo-nånting). Har du provat att byta?
 
Idag slog visst mitt antivirus larm om att det finns virus på sidan ttp://grandag.nm.ru/hdk där man hämtar filerna ifrån. Om Kaspersky är överkänsligt eller om det finns där vet jag inte.
 
Detta låter verkligen som ett aprilskämt... Haha!

Jag har en Powershot A620 och behöver tydligen först uppdatera den från 1.00E till 1.00F innan jag kan installera den nya Raw-firmwaren.. hur och var kan man göra det?`Hittar inget på Canons hemsida...
 
Danlo skrev:
Jag har en Powershot A620 och behöver tydligen först uppdatera den från 1.00E till 1.00F innan jag kan installera den nya Raw-firmwaren.. hur och var kan man göra det?`Hittar inget på Canons hemsida...

Jag Googlade och hittade tillslut 1.00F versionen på denna sidan.
http://rapidshare.com/files/28437724/A620.F.original.rar.html

* Klicka på "free" och tanka hem filen.
* Packa upp den och lägg .fir filen på ditt SD-kort.
* Starta kameran i play-läge och gå längst ner i menyn och välj uptade firmware (eller vad det nu står).

OBS! Se till att ha färska batterier i kameran när du gör detta för om kameran lägger av under uppdateringen är det kokta fläsket stekt.

Efter någon minut är uppgraderingen klar och du kan göra om proceduren med HDK-firmwaret.
Man behöver inte vara lika paranoid med batterierna när man lägger in HDK-hacket eftersom det dels bara tar någon sekund och dessutom så är det ju inte en permanent uppgradering.

En liten disclamer. Detta fungerade för mig men jag tar inte på mig något ansvar för att detta funkar för någon annan. Du gör det på egen risk och det troliga är att du kan säga hej då till eventuell garanti du har kvar när du väl lagt in 1.00F.


/Jörgen
 
Tack så mycket! Allting fungerade! En gång:) Nu blir det bara jpegs trots att kameran är inställd på Raw.. trist.. någon som kan gissa vad som hänt? Jag laddar in firmwaren som första gången direkt när jag startar kameran i bildvisnings-läget.. allting fungerar, förutom att det bara blir jpegs på kortet.. syyynd!
 
Råbilerna får filändelsen "jpg" om du inte ändrar i inställningsmenyn. Använd de stora bildfilerna på kortet så skall du se att de faktiskt är råformat.

/Daniel
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.