Annons

HDK firmware till DIGIC II Powershotkameror. Läs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Leviao

Aktiv medlem
Arbetet har pågått ganska länge, men jag hittade ingen tråd om det här i forumet.

Några ryssar har hackat ihop en ny firmware till powershot med DIGIC II, närmare bestämt A610, A620, A630, A640, A710IS, S3IS.

Det ingår bl a RAW mode, realtidshistogram och markering av klippta highlights, batteriindikator, bracketing, spel (jo!), intervalltagning, möjlighet att skriva egna skript och mycket mer!

Det fina är att man inte behöver byta ut sin existerande firmware, utan den nya laddas som ett insticksprogram från minneskortet när kameran startas.

Det mesta man behöver finns på:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/CHDK/FAQ

Man blir helt shockad över funktionerna canon har udanhållit.
 
Jag har inte märkt av några buggar i alla fall, det verkar vara ett ganska moget projekt. Observera dock att det inte är någon konventionell firmwareuppgradering; öppnar du batteriluckan så kommer inte den hackade firmwaren laddas in när du startar kameran igen, men det går att ordna så att den laddas in varje gång (inte svårare än att kopiera en fil till minneskortet och låsa detsamma).
 
Finns det någon gratis dng till jpeg eller annat filformat konverter (rawconverter)?
 
Robin Gyllander skrev:
Du har ju Raw på din 5D.

SHIIIT! Är du SÄKER? Måste nog kolla i manualen en gång till då?!


erh,

det KAN ju också vara så att det finns andra saker som skulle kuna gå att förbättra enormt mycket i firmwaren och därför är det intressant att de hackar kod för DIGIC II...
 
G7:an använder ju den nya digicIII, så det går inte att använda den här firmwaren på den. Killarna som har gjort den har väl inte sagt att det är omöjligt, men att det inte är någon barnlek att reverse-engineera en (ännu mer avancerad) firmware, och väldigt mycket jobb, så det kommer förmodligen inte att ske.
 
Jag bara älskar de nya funktionerna. batteritiden är kalas. Så även Raw. Gick det att återställa kameran även om man gjorde så att hacket dök upp varje gång?
 
PeterWem skrev:
Jag bara älskar de nya funktionerna. batteritiden är kalas. Så även Raw. Gick det att återställa kameran även om man gjorde så att hacket dök upp varje gång?

Det är bara att låsa upp minneskortet så laddas inte HDK-firmwaren automatiskt
 
Hur går man till väga för att få det att fungera till en canon powershot S3 is.
Har provat att lägga filerna på ett tomt minneskort.Men jag har inte fått det att fungera.

/ Hasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.