Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HCA- tillblandning och användning?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Har köpt en påse med Kodaks HCA pulver på 120g.
Det står att den ger 4,7 liter, men är det en förådslösning och hur blandar man i så fall till arbetslösningen? - det står nämnligen inget om arbetslösning på förpackningen.

Jag tänkte använda HCA till mina fiberpapper och undrar hur man sköljer dem i HCA, agiterar man kopian i en skål med HCA eller hur gör man och framförallt hur mycket behövs.

många frågor som behöver snabba svar!

mvh/marcus

Arbetslösningen är 1+4 har jag för mig.

Ja, du agiterar bilderna i skål. Använd lika mycket HCA-lösning som du använder till framkallare t.ex. Jag brukar använda en liter till en 24x30-skål.

Jag använder samma lösning som du, både till film och papper. Jag har för mig att det står på påsen hur du ska blanda till en förrådslösning, ett koncentrat.

Därefter skall du liksom J.Patric säger blanda den 1+4 inför användning. Nyttjandet har han desutom beskrivit helt i sin ordning.

Jag ser ingen anledning till att man har en förrådslösning som man sedan blandar ut. Hållbarheten är bäst om man blandar till direkt när man ska använda lösningen.
Har för mig att Kodak anger 24 timmars hållbarhet för blandad lösning. (Kanske lite väl kort tilltagen tid)

Anledninge natt jag gör en förrådslösning är den att den endast kräver en 1 litersflaska medan den färdiga soppan kräver 5 liters behållare, om du blandar allt på en gång.

Sen var det ju det där med hållbarheten också.....

Jo, men mängden/spädningen av HCA tror jag är ganska oviktigt (i alla fall i jämförelse med framkallare som är extremt viktigt). Kolla hur många tex matskedar det är i en påse och dela sedan upp det vid upspädning. (Man bör dock ha tex en tät plastpåse om den öppnade förpackningen så inte luft kommer åt pulvret).

Hmm....Ja du Mats, här är det nog en fråga om erfarenhet och mod. Jag har hört/läst att man inte ska dela upp pulver på det viset, så därför gör inte jag det...törs inte eller tycker inte att det är värt det, om det visar sig att det var fel. Tänk om pulvret inte är homogent fördelat, att det består av olika komponenter som råkar ligga separat i påsen, då kan det ju bli fel....

Det finns nog dem som säger att man inte ens skall dela upp vätskekoncentrat utan blanda till hela satsen med en gång, men där bryter jag i regel mot regeln. Hittills utan besvär, men pulvret har jag inte vågat mig på att dela upp ännu......

HCA är väl dock knappast det mest riskfyllda, precis som du säger Mats ?!

// Axel

Vissa former av pulver till tex framkallare kan lätt kristalliseras när det blir exponerat för syre. HCA har jag dock inte stött på några problem med att så skulle vara fallet och jag tror inte det är flera olika komponenter som inte är blandade riktigt. Men vad vet jag,vad vet jag? Att jag gjort på detta sätt i flera år betyder ju inte att det är rätt. Om framkallaren är fel utspädd lär man troligtvis märka det men om ens HCA är verkningslöst så märker man ingenting (men kanske på bilden om tio år och då skyller man på fixet;-)

tack för alla svaren, men jag tror ändå inte jag förstår riktigt.
Det ända som står på förpackningen när det gäller blandning är "To Make 4,7 litres"

Om jag har förstått era svar rätt så ska man alltså röra ner hela påsens innehåll i 4,7 liter vatten- och detta blir en förådslösning. När man sedan ska använda det blandar man ut sin förådslösning med 1+4 vatten så att man får 1 liter arbetslösning som man slänger efter varje användningstillfälle???
Men i så fall ger den ju över 20 liter, kan det verkligen stämma?

mvh/en mycket förvirrad marcus

Du får 4,7 liter färdig lösning. En utblandad lösning (färdig att användas håller endast 24 timmar eller 30 rullar film (2liter)vad det gäller papper vet jag inte) Det ska stå på påsen hur du blandar förrådslösning som sen ska blandas 1+4 inför användningen.

Holtin skrev:
Hmm....Ja du Mats, här är det nog en fråga om erfarenhet och mod. Jag har hört/läst att man inte ska dela upp pulver på det viset, så därför gör inte jag det...törs inte eller tycker inte att det är värt det, om det visar sig att det var fel. Tänk om pulvret inte är homogent fördelat, att det består av olika komponenter som råkar ligga separat i påsen, då kan det ju bli fel....

HCA består mest av Natriumsulfit. Det går bra att lösa upp så mycket pulver du behöver för att göra en brukslösning åt gången. Skaka påsen först ordentligt, eller häll över pulvret i en glasburk och skaka.

Jag gör min egen "HCA" nuförtiden enligt följande recept:

Varmt vatten (gärna kokt och avsvalnat något)
700ml

Natriumsulfit (torr) 200g

Natriumbisulfit 2g

Kallt vatten tills det alltsomallt blir 1000ml.

Brukslösning 1+9

Bada film och papper 3-5 minuter.

marcus hev skrev:
tack för alla svaren, men jag tror ändå inte jag förstår riktigt.
Det ända som står på förpackningen när det gäller blandning är "To Make 4,7 litres"

Om jag har förstått era svar rätt så ska man alltså röra ner hela påsens innehåll i 4,7 liter vatten- och detta blir en förådslösning. När man sedan ska använda det blandar man ut sin förådslösning med 1+4 vatten så att man får 1 liter arbetslösning som man slänger efter varje användningstillfälle???
Men i så fall ger den ju över 20 liter, kan det verkligen stämma?

Det stämmer.

NEJ Patrik det stämmer inte!!!!!
4,7 liter är arbetslösning och inte förrådslösning. Påsarna säljs i 4,7 och 19 liters val. För att göra en förrådslösning inför 19 liter arbetslösning är förhållandet 3,8 liter förråd och det ger 19 liter utblandat. Dvs. en påse 4,7 liter bör ge ca 0,94 liter förråd. Enligt Kodak håller en förrådslösning ca 3 månader.

Senast ändrad:
Nu kan jag svara på min egen fråga!
Det var nämligen så att något klant arsle hade satt en stor varningslapp över tillblandnings datan. När jag försiktigt rev bort den kunde jag läsa instruktionerna.

Antingen kan man blanda till en arbetslösning direkt. Man rör då ner hela påsens innehåll i 4,7 liter 27 gradigt vatten. När denna lösning har svalnat till 20 grader är den färdig att användas. Denna tillblandning rekomenderas dock inte eftersom hållbarheten bara är 24 timmar(lösning ska alltså slängas efter användningen oavsätt om man har använt hela blandningens kapacitet)

Det andra sättet att blanda är att man rör ner hela påsens inehåll i 946ml 27 gradigt vatten- man får då en förådslösning vars hållbarhet är 3 månader.
När man sedan ska använda sitt HCA blandar man bara en del förådslösning med 4 delar vatten. Arbetslösningens hållbarhet är 24 trimmar och måste alltså hälas ut efter varje arbetstillfälle.
Att blanda till en förådslösning är alltså heltklart mer ekonomiskt.
Eva du hade helt rätt!

mvh/marcus

Liza skrev:
NEJ Patrik det stämmer inte!!!!!
4,7 liter är arbetslösning och inte förrådslösning. Påsarna säljs i 4,7 och 19 liters val. För att göra en förrådslösning inför 19 liter arbetslösning är förhållandet 3,8 liter förråd och det ger 19 liter utblandat. Dvs. en påse 4,7 liter bör ge ca 0,94 liter förråd. Enligt Kodak håller en förrådslösning ca 3 månader.

Hoh, bra att du uppmärksammade felet. Jag gör ju min egen "HCA" numera, så mitt minne av Kodaks HCA börjar läcka ur de grå cellerna. :)

Liza skrev:
Tänk på att HCA inte ska hällas ut i vasken utan lämnas till Kemiavfall.
Lycka till
Eva

Jag tror inte att HCA innehåller så många farliga kemikalier. Det är ju mest natriumsulfit som även används som konserveringsmedel i matvaror.

Bra du tog upp det för jag har undrat men fick lära mig från början att HCA inte fick hällas ut i kommunala avloppet. Kan du svara på vad det är som slutar verka efter 24 timmar och om det då är "ofarligt" efter den tidsrymnden.
MVH Eva

Liza skrev:
Kan du svara på vad det är som slutar verka efter 24 timmar och om det då är "ofarligt" efter den tidsrymnden.
MVH Eva

Tyvärr vet jag inte varför det tappar sin funktion efter denna tid. Kanske bryts natriumsulfit ned fort i svaga lösningar? En kemist borde kunna svara.

Natriumsulfit reagerar lätt med syre. Därför används det i framkallare för att inte syret skall bryta ned framkalningsämnena så snabbt.

HCA slutar inte verka efter 24 timmar utan Kodak anser att du inte har en fullt funktionsduglig lösning. ”Arrggh, syret har dödat allt HCA!

Att HCA inte är OK att hälla ut var nytt för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar