Annons

Hc110

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej alla mörkerrumsrävar
( inte att förväxla med rövar) ha ha ha !!!

Jag är lite nyfiken på att testa filmframkallaren HC110.
Använder just nu XTOL och är jättenöjd, men tänkte höra med er om ni kunde ge era åsikter på HC110 när det gäller:

Användning,korn och framkallning.

Använder mig mest av EFKE 25 och Delta 100 och 400.

Hej hej och tack :)

Ansel Adams lovprisade ju denna framkallare så man blir ju lite nyfiken. Det är en snabbframkallare som Rodinal men frågan är om HC 110 ger lika ditinkt och markant korn?

Hittade följande text i "Materiallära för fotografer" från 1983, där Lars Kjellberg och Björn Andersson testat olika framkallare:

"Varken kurvor eller bilder avslöjar någon skillnad mellan D76 och HC110. HC110 är i sin flytande form mycket praktisk att använda, men det som talar emot den är att den inte enbart är filmframkallande utan även canserframkallande."

Edit: Men om den vore det skulle man väl knappast få sälja den i Sverige? Fast den är ju högkoncenterad, till skillnad från t.ex D76 och då ökar ju riskerna med exempelvis Hydrokinon (om den nu innehåller det) som ju visat sig vara canserframkallande när råttor matades med det varje dag under längre tid.

Senast ändrad:
Under min "hârda" period med underexponerad / överframkallad TriX / HP27 sâ var HC110 en favorit.
Mest för de kortare framkallningstiderna, men oxâ för det hârdare resultatet. Iallafall upplevde jag det sâ i jämförelse med D-76 och Microdol. Jag mätte inte negativen sâ kan inte bevisa min uppfattning.

Under min "hârda" period med underexponerad / överframkallad TriX / HP27 sâ var HC110 en favorit.
Mest för de kortare framkallningstiderna, men oxâ för det hârdare resultatet. Iallafall upplevde jag det sâ i jämförelse med D-76 och Microdol. Jag mätte inte negativen sâ kan inte bevisa min uppfattning.

Hur menar du med hårdare?

Jag har precis börjat med HC 110 efter att uteslutande ha använt D76. Detta eftersom att den ska vara bättre till pressframkallning och är mycket mera praktisk för mig som ibland framkallar en rulle ibland och ibland många rullar samtidigt.

Det är dock ännu för tidigt att dra några slutsatser om HC 110 annat än att det är ovant med en ny framkallare.
Jag sumpade nyss en ovanligt bra bild på en snygg tjej som är 0.001% fotogenisk. Har tagit hundratals bilder på henne, och när jag äntligen lyckades räknade jag fel på tiden för 1600 ASA :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar