Annons

Hasselblad optik på Nikon hus

Produkter
(logga in för att koppla)

kunert

Aktiv medlem
Hej!

Har ett par H-bladar hus med tillhörande objektiv liggandes på hyllan ( knepigt att bli av med )
Fråga, är det någon som testa kombon H-blad objektiv på ett Nikon digital hus?
Har tre objektiv som skulle vara trevligt att använda istället för att vara hyllvärmare, eller är kombon
inget att satsa på?

Kenneth

Eftersom en enkel adapter kostar runt 500 kronor så skadar det ju inte att testa. Dessvärre så tappar man all automatik som autofokus och bländarstyrning. Dessutom brukar mellanformatsgluggar inte bli lika skarpa i småbildsformat. Det som kan vara mer intressant är en tilt-shift adapter. De kostar ungefär 2000-3000 kr.

Att man tappar automatiken gör mig ingenting eftersom jag nästan alltid fokuserar manuellt och använder äldre objektiv.
Var tappar man skärpan mest? Mitt/ kant?

Kenneth

Att man tappar automatiken gör mig ingenting eftersom jag nästan alltid fokuserar manuellt och använder äldre objektiv.
Var tappar man skärpan mest? Mitt/ kant?

Mitten. Generellt sett så brukar ju objektiv vara sämst i kanterna, men fotar man med beskärningsfaktor så slipper man ju kanterna. Däremot så brukar den maximala linjeupplösningen vara lägre i objektiv tillverkade för större format.

Fast det beror väl också på vilken typ av adapter som behövs, med eller utan linser. Vet inte riktigt hur det blir med Hbl - Nikon men jag har kört en del med en Sonnar 250/5.6 med adapter till Canon (utan linser i adaptern) och tycker det fungerar riktigt bra.

Fast det beror väl också på vilken typ av adapter som behövs, med eller utan linser. Vet inte riktigt hur det blir med Hbl - Nikon men jag har kört en del med en Sonnar 250/5.6 med adapter till Canon (utan linser i adaptern) och tycker det fungerar riktigt bra.

Ja, använder man en SpeedBooster så blir det ju annorlunda. Då kan man nästan få sin småbildskamera att uppföra sig som en melkanformatare.

Finns speedbooster för Hasselbladojbektiv? Annars så behövs ju inga linser för att objektiven ska fungera eftersom registeravståndet är mycket kortare på både Canon och Nikon. Dock är det precis som eskil23 skriver att gamla mellanformatsobjektiv inte har så hög upplösning, så skärpan blir inte på topp med högupplösta mindre sensorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar