Advertisement

Annons

Hasselblad eller rolleiflex ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kimra

Medlem
Hjälp med mellanformat köp

Jo jag har läst div.trådar här om mellanformats val. Undrar om någon vill vara snäll ge mig några goda råd. I första hand om olika hasselblads modeller, just nu funderar jag på 500cm eller 500 elm för 10000-15000 kr eller spara ihop mer, upp till 25000 kr och köpa någon nyare modell ?
Jag började fota på "riktigt" 1993 med en Airesreflex 1953 års modell, som jag fortfarande använder. Köpte senare en nikon F3, som jag älskar, aldrig kommer göra mig av med. Jag ägnar mig mest åt "gestaltande" (naket) fotografi ;) och dokumentära bildserier, alltså fotar människor i mer eller mindere miljö.
Till mellanformateren klara jag mig länge på 80mm objektiv, helst ljusstarkt. Det är viktigt att det går att multiexponera, den funktionen använder jag mig mycke av i mitt skapande.
Jag har länge funderat på att köpa en 500cm, men nyligen kom jag på att det kanske skulle vara bra att ha motor också, finns det motor till 500cm ? pris ?
Hur är det med blixtar odyl. ?
Det enda alternativet till hasselblad för mig är rolleiflex, problemet med rolleiflex är att det inte går att multiexponera ?

Tacksam för råd
 
Om Hasselblad är kameran för dig eller inte ärsvårt att säga. Jag har precis köpt en 500C/M och jag anser inte att de nyare modellerna tillför tillräckligt mycket för att motivera mig att kosta upp (ännu) mer pengar. Nackdelar kan kanske vara att det inte finns någon motor till 500C/M, och blixtar får man mäta helt manuellt, ingen ttl-mätning alltså. För övrigt Äger jag själv en Rollieflex och det går utmärkt att multiexponera!

/Klas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.