Annons

Har problem med färger, trotts ICC profil

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

Har ett bekymmer och skulle uppskatta om jag fick hjälp för att lösa det.


1) Utskrift med tillhörande ICC profil (ICM avaktiverat):

Skriver ut samma foto på två olika papper (Ilford Smooth Gloss och Ilford Smooth Pearl). Använder tillhörande ICC profiler som jag har laddat ner från Ilford. Resultatet blir olika färgåtergivningar.

Hade förväntat mig samma färgåtergivning på bägge korten eftersom ICC profilen kommer från mediatillverkare och är anpassad efter skrivaren.


2) Utskrift med ICM aktiverat (skrivaren avgör färger (papper från olika tillverkare)):

Skippar jag ICC profilen och skriver ut med ICM aktiverat ser det någorlunda likadant ut när det gäller färgerna. Gråskalan är dock skiftande. Det kan i och för sig bero på att pappren kommer från olika tillverkare...


Efter ett antal försök undrar jag, borde inte det bli bättre och rättare färgåtergivning då man använder tillhörande ICC profil istället för att låta skrivaren avgöra med ICM aktiverat?


Som ett stöd har jag slarvat ihop ett kort där man tydligt ser utskriftsskillnader:

http://web.telia.com/~u15656056/

filen RGB.jpg återspeglar skillnaden mellan korten.
filen RAW.CR2 är RAW filen men bilderna, om det är av något intresse.

(Skrivaren är Canon IP4200, utskriften sker från Photoshop)
 
Vikentij skrev:
Efter ett antal försök undrar jag, borde inte det bli bättre och rättare färgåtergivning då man använder tillhörande ICC profil istället för att låta skrivaren avgöra med ICM aktiverat?

Du använder ju skrivarprofilerna i båda fallen, först i Photoshop, i det andra fallet i din skrivare. ICM innebär ju att du anropar den skrivarprofil som finns för din skrivare och den papperstyp du valt. Dock kommer det bli samma profil för två olika papper, om du valt samma mediainställning. Har du då tur är det pappren så lika att dina utskrifter ser snarlika ut, annars blir det fel.

Det bästa blir om du väljer ett eller två papper som du gillar att arbeta med och antingen hittar profiler som fungerar bra till dessa eller gör profiler till dem.

Stefan
 
Jag förstod inte riktigt.

Det jag gör är och väljer en tillhörande ICC profil vid utskrift från Photoshop. Sedan avaktiverar jag ICM. Följer Ilford instruktionerna till punkt och pricka men resultatet blir helt fel.

Färgerna blir mycket bättre om jag inte väljer någon ICC profil utan låter Photoshop bestämma färgerna och aktiverar ICM i skrivaren.

På något sätt tror jag att Ilford ICC profil som hör till papper jag använder bör föredras och användas före ICM. Denna tro får jag då jag läser Scott Kelby's Photoshop bok om hur skrivaren och profiler skall användas.

Börjar misstänka att Ilfords nerladdningsbara ICC profil är felaktig, helt enkelt.

Finns det någon som har provat Ilford Smooth Gloss papper med Canon IP4200 skrivaren och använt Ilford ICC profilen (IGSGP9_CiP4200PPPGn_0905v04.icc)??
 
Vikentij skrev:
Jag förstod inte riktigt.

Det jag gör är och väljer en tillhörande ICC profil vid utskrift från Photoshop. Sedan avaktiverar jag ICM. Följer Ilford instruktionerna till punkt och pricka men resultatet blir helt fel.

Vad jag menar är att om du väljer ICM-läget kommer du använda Canons profil istället för Ilfords profil. Du gör en konvertering från din arbetsfärgrymd till din skrivarfärgrymd, men du gör den inte i Photoshop utan i din skrivardrivrutin.

Sedan är det inte ovanligt att skrivarprofiler som laddas ner inte är så bra. Detta går att testa. Jag har beskrivit hur man gör det på min webbplats, http://www.profiler.nu/skrivart.html

Visserligen tar jag betalt för att göra en sådan uppmätning, men du kan ju bara skriva ut denna bild och se efter om tonerna 9-13 på denna strip är neutrala. Om inte, då är din skrivarprofil dålig.

Stefan
 
Tack för hjälpen, Stefan.

Läste din sida igår, provade att skriva ut på samtliga papper jag hade hemma. Den sämsta resultatet fick Ilford smooth gloss papper med tillhörande ICC profil (ICM deakiverat).
Så återigen stärks min tro till att Ilfords profil är felaktig.

Gällande remsan så har jag satt ihop samtliga utskrifter och scannat in dessa. Även om scanner inte är det bästa, så tror jag att man får hum om rätta färger med hjälp av den numrerade gråskalan. Bilden finns på http://web.telia.com/~u15656056/scan.jpg


Efter att ha granskat gråskalan och även färgerna 9 och 13 ser jag tydligt att någonting är fel på den tidigare nämnda profilen.

Antar att jag får hålla mig till ICM i fortsättningen...


Det jag retar mig mest på är att jag inte har hittat ICC profiler som hör till Canon's egna papper. Fick i och för sig ett gäng "kryptiska" ICC profiler med drivrutinerna men dessa verkar inte stämma överens med de traditionella mediautbudet. Några tipps??
 
Det har löst sig!

Problemet beror på ett felaktigt val av ICC profil.

Trodde att jag hade en ip4200 skrivare men i själva verket var det en ip4000.

Det "roliga" är att jag fick för mig att skrivaren har gjort sitt och beställt en ny, innan jag kom på vad problemet var...
 
Jag kan också konstatera att Ilfords färgprofiler inte stämmer, men jag skickade efter KathysProfiles
i USA och jag har eh HP Photosmart 8750 och nu är resultatet perfekt. Jag retar mig på att jag inte gjort detta innan men bättre sent än aldrig
 
Jag kan bara instämma angående Ilfords profiler. De funkar inte alls. Precis som tidigare folk så får jag bäst resultat genom att låta adobeRGB ligga kvar och sedan låta ICM eller ColorSync sköta resten.

Jag får ruggiga färgstick med Ilfords profiler. Tar tacksamt emot tips vart jag kan hitta bättre gratisprofiler till en Epson 1290 och Ilfords papper.

Vet inte om det är värt att låta göra riktiga profiler till en så pass gammal skrivare som Epson 1290.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Jag kan bara instämma angående Ilfords profiler. De funkar inte alls. Precis som tidigare folk så får jag bäst resultat genom att låta adobeRGB ligga kvar och sedan låta ICM eller ColorSync sköta resten.

Återigen, om du använder ColorSync eller ICM i skrivardrivrutinen gör du konverteringen där istället för i Photoshop. Du använder alltså fortfarande en ICC-profil, men nu Epsons egen för den medietyp du valt. Prova genom att välja Epsons profil i Photoshop istället och avaktivera färghanteringen i drivrutinen. Gör du rätt ska resultatet bli, om inte exakt likadant, så iallafall mycket nära.

Sedan är ju 1290 en skrivare som ger ett mycket bra resultat färgmässigt. Jag har gjort mycket exakta profiler till den skrivaren.

Stefan
 
Fast grejen är ju att jag har provat Ilfords och Epson. Med ICM, ColorSync påslaget och avslaget. Och lite beroende på så får jag antingen grovt grönt stick eller grovt magenta.

Jag fattar i stora drag inte vad som går fel, men det blir väldigt fel iaf. Jag har följt punkt till punktlistor i CS2 böcker.

Bäst blir det faktisk att ge fan i assigna en profil och låta ICM eller ColorSync hantera det. Då blir färgerna rätt okej men ljus och kontrast är lite tokiga, men det borde ju vara lättare att justera för.

Bilden jag har testat med innehåller väldigt mycket grönska och felet är så stort att jag tidvis funderat på om det är fel på skrivaren.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Fast grejen är ju att jag har provat Ilfords och Epson. Med ICM, ColorSync påslaget och avslaget. Och lite beroende på så får jag antingen grovt grönt stick eller grovt magenta.

Det låter för mig som du dubbelprofilerar om du får sådana stora svängningar. Vad händer om du skriver ut en kontrollstrip med färghanteringen aktiverad i Photoshop och avaktiverad i drivrutinen? Blir då grå toner grå?

Stefan
 
Nä, mellantonerna blir grön/cyan. Svårt att bedömma om det är lika mycket fel som i min bild eftersom den innehåller så mycket grönt så antar jag att felet förstärks.

Mvh
Maverick
 

Bilagor

  • fs_prntdlg.jpg
    fs_prntdlg.jpg
    98.8 KB · Visningar: 656
Nu har jag hittat en sida där man kan ladda ner profiler. De är väl inte perfekta men fasen så mycket bättre än Ilfords egna. Det blir nästan pinsamt om man jämför testremsorna bredvid varandra. Länken går till Epson 1290 men det finns till andra skrivare oxå.

Gicleemedia

Mvh
Maverick
 
Det där med att få till bra utskrifter är en djungel. Personligen tycker jag det är alldeles för krångligt som det är nu. Så fort man ska testa ett nytt papper är det ett helvete med alla inställningar och profiler hit och dit. I alla fall om man vill få ett snyggt och proffsigt resultat.

Vem har tid med allt detta meckande? Inte jag i alla fall? Det är en tidstjuv som stjäl dyrbara timmar när man har mycket att göra. Det måste helt enkelt bli enklare.

Jag har en riktigt bra skrivare (Canon i9950) och kör på Ilfords finare papper. Detta tillsammans med en färgkalibrerad skärm borde ge bra utskrifter. Ändå har jag alltid stora problem med att få bilderna att se ut som jag vill. Detta trots ICC-profiler och att jag följer instruktionerna till punkt och pricka.

Det måste som sagt bli enklare. Vem har tid med detta?

/Joakim
 
Jag är ingen teknisk person, och höll på att få nervöst sammanbrott när min skrivare (Epson 2400) inte levererade den kvalitet man kan kräva, trots ihärdiga försök.

Om man vill använda många olika sorters papper, och själv inte vill hålla på med att skapa profiler till dem, kan jag varmt rekommendera programvaran Image Print, som alltså bl a tillhandahåller 100-tals pappersprofiler.

Köpte den från Stefan Ohlssons företag
Profiler.nu. Efter lite inledande hjälp från dem, fungerar nu allt utmärkt. Får utskrifter i toppenkvalitet, och har dessutom kontroll på processen.

Vill minnas att programvaran är speciellt anpassad till Epson-skrivare. Men, det kan säkerligen andra uttala sig mer utförligt om.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.