ANNONS
Annons

Har ni tänkt på vilket öga man använder vid fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag är högerhänt och väldigt närsynt. Har typ -8 eller -9 dioptrier i glas.
Mitt vänstra öga har 1 dioptri bättre syn och det är väl därför den har blivit dominant.

Min kompis som börjat fotografera sa häromdan "F#n va bra att du fotograferar med ditt vänstra öga för då smetar du inte så mkt på LCDn" Hmmmm

Komma o t'änka på de så fotar alla högerhänta med höger öga. Någon annan som fotar med vänster öga? Antar att det är alla vänsterhänta hehe.

/Stefan
 
Vänster - Vänster... nackdelen att använda vänster öga är framförallt när kameran används på höjden och kameran blockerer synen på det högra, det går ju iofs att vända på andra hållet men det blir lite upp o ner...
 
Jag är högerhänt men siktar och fotar med vänster öga.
Det kan bli ganska krångligt om jag t.ex. skjuter med gevär, men så har jag alltid gjort.

F-n vet varför egentligen.

/Peter
 
Högerhänt och fotar med höger öga tack vara dioptrijustering i sökaren. I lumpen "sköt" med vänster öga och det var lite bökigt. Det fanns ingen dioptrijustering på k-pisten.
 
Själv är jag vänsterhänt, siktar och skjuter med vänster.

Men jag sparkar boll, använder datormusen med höger och såklart växlar med höger =)
 
Troligen använder de flesta sitt dominanta öga som "sökaröga". Dominant öga: peka på ett föremål som finns på avstånd rakt framför dig. Blunda så med ett öga i taget, när du tittar med ditt dominanta öga pekar fingret fortfarande på rätt punkt.
 
... och såklart växlar med höger =)
Själv växlar jag med vänster (eftersom jag mest kör automatväxlat i Sverige men manuellt i t ex Sydafrika). ;-)

Däremot använder jag höger öga. På den "gamla goda" tiden var det svårt att använda vänster öga till en slr. Det medförde nämligen att man stoppade höger tumme (som vilade på filmframmatningsarmen) i höger öga.
 
Jag använder höger hand och höger fot (när jag spelade fotboll som barn). När jag tittar på något med endast ett öga använder jag alltid höger öga. Inte för att jag ser bättre med det, utan för att det är det enda som känns naturligt. Alltså höger öga för kamera, tubkikare, gevär, lupp mm. Det enda undantaget skulle vara om jag fått något skräp i högerögat.

Olle
 
Är högerhänt och använder höger öga.

De flesta kameror jag använt verkar dessutom konstruerade för högerögat eftersom näsan blockerar de flesta reglagen på kameran om vänster öga används. (nej, min näsa är inte ovanligt stor)
 
Jag har båda ögonen öppna när jag fotar - för det mesta - men det är det högra som tittar i sökaren. Samma sak när jag skjuter, båda ögonen öppna men det är siktbilden från det högra som jag använder.

I det senare fallet har jag fått träna bort bilden som det vänstra ögat visar, det hjälper nog en del när jag nu börjat göra likadant med kameran. Det är ganska praktiskt att vara någorlunda medveten om vad som händer även utanför sökaren när man fotar lite rörligare motiv, tycker jag. Om jag är väldigt stressad eller koncentrerad på ett svårt motiv (eller mål) så blundar jag ibland mer eller mindre ofrivilligt med det vänstra.

Anledningen till vilket man föredrar, som någon frågade efter, är nog i de allra flesta fall vilket öga som är dominant (oftast samma som den hand man föredrar) som avgjort från början, sedan är det vanan oavsett om man fått sämre syn på det ögat senare i livet.
 
När jag var riktigt liten sparkade jag boll med båda fötterna samtidigt. Det fick en lättförståelig konsekvens, så jag slutade rätt snart.

Funderar på att titta med det mittersta ögat, som en snarlik kompromiss.
 
Jag har ett väldigt dominant högeröga så det finns inget direkt val för mig, använder bara det högra ögat för skarpt seende vad jag förstår. Lite synd att det inte upptäcktes när jag var liten för då hade man kanske kunnat göra något åt sådant.

Jag skulle gärna sett bättre på båda, dels för att kunna använda båda i sökaren, dels för att kunna kika med vänsterögat "bredvid" kameran för bättre koll på vad som händer vid sidan av den smala tunneln i sökaren.
 
Högerhänt, högerdominant öga, högerfotad.

Däremot så står jag med höger sida mot när jag håller i en golfklubba. Tvärt emot vad alla andra högerhänta gör. Det är skumt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.