Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni tänkt på vilket öga man använder vid fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot så står jag med höger sida mot när jag håller i en golfklubba. Tvärt emot vad alla andra högerhänta gör. Det är skumt.

Jag golfar inte, men jag spelar innebandy åt det hållet. Jag vet inte alls varför, men eftersom jag dessutom äter med besticken i fel hand (händer?) så har det säkert med något barndomstrauma att göra.
 
Blandhänt.

Skriver med vänster, skruvar oftast med vänster.
Spikar med höger har datormusen på höger.
Kan iof göra med båda...

Sparkar boll med höger fot, spelar tennis med höger, gitarr som höger, golf som höger, innebandy som vänster.

Är dock vänsterögd enligt mitt ovetenskapliga test. Lite bekymmer när man sköt luftgevär som lite eftersom jag vill göra det som en högerhänt men blir bekymmer att sikta :)

Kameran blev naturligt med höger öga eftersom det känns som om den är utformad så... skulle reglagen vara tvärtom på kameran så skulle jag nog titta med vänster. Konstigt att det inte finns kamera för vänsterhänta.
 
Jag är högerhänt och väldigt närsynt. Har typ -8 eller -9 dioptrier i glas.
Mitt vänstra öga har 1 dioptri bättre syn och det är väl därför den har blivit dominant.

Min kompis som börjat fotografera sa häromdan "F#n va bra att du fotograferar med ditt vänstra öga för då smetar du inte så mkt på LCDn" Hmmmm

Komma o t'änka på de så fotar alla högerhänta med höger öga. Någon annan som fotar med vänster öga? Antar att det är alla vänsterhänta hehe.

/Stefan

Jag fotograferar också med vänster öga, men jag tycker dock din kompis har lite fel. Det blir ett evigt smetande på displayen med näsan, åtminståne när man fotograferar i porträttläge (villket jag nästan alltid gör). När jag tar liggande bilder så hamnar näsan i vägen för bakre inmatningsratten, vilket inte heller är så smidigt. Jag ser alltså bara nackdelar med att vara vänsterögd.

Ibland försöker jag fotografera med höger öga, men det känns bara onaturligt, och spontant blir det alltid vänster öga. Sen skiljer sig mina ögon i färgtemperatur en aning, högerögat är ungefär 400°K varmare, och det tror jag bidrar till den onaturliga känslan när jag försöker använda höger öga.
 
"Sen skiljer sig mina ögon i färgtemperatur en aning, högerögat är ungefär 400°K varmare, och det tror jag bidrar till den onaturliga känslan när jag försöker använda höger öga."

Intressant att höra att du har olika färgtemp på dina ögon. Det har jag också men aldrig hört någon annan som märkt detta. Är det vanligt?
 
Sven, du är den första som jag hört från som märkt av det, förutom jag själv, så jag tror inte det är så vanligt :)
 
"Sen skiljer sig mina ögon i färgtemperatur en aning, högerögat är ungefär 400°K varmare, och det tror jag bidrar till den onaturliga känslan när jag försöker använda höger öga."

Intressant att höra att du har olika färgtemp på dina ögon. Det har jag också men aldrig hört någon annan som märkt detta. Är det vanligt?

Samma här, och det är rätt stor skillnad mellan ögonen också.
 
Svårt att veta, det sker ju en hel del översättning när man tolkar intryck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.