Annons

Har någon fått drömuppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, tänkte starta en mycket intressant diskution tycker jag, och frågan är tydlig.
Finns det någon på fotosidan som har blivit publiserade i någon tidsskrift någon gång?
ex. National Geographic?
Isåfall vilka?

Mvh Markus
 
Alla har nog ingen dröm vad gäller magasinpublicering, inte har då jag det.

Andra fotorelaterade drömmar har jag dock många av:)

Min första & största "fotodröm" kostar mig i runda slängar 500 000 Norska kronor, så visst är det - - -> just en D R Ö M ... :)

Följer tråden så länge.



MVH Niclas,
 
Jag plåtade ett reportage för Ordfront i våras i Srebrenica, Bosnien. 10 år efter massakern där i byn.
Lite kul (om man nu kan säga så med tanka på omständigheterna) eftersom Ordfront hade lite strul för några år sedan med en Balkan-artikel. Så Srebrenica-reportaget blev lite av en upprättelse för tidningen i mediasverige.
Det är jag lite stolt över iaf... =)

/Adam
 
Låter fint, mitt drömuppdrag är att plåta för National Geographics.
Men det är förståss oerhört svårt att komma med om man nu gör sitt bästa.

Mvh Markus
 
ännu svårare om man inte gör sitt bästa... =)

men det är rätt, sikta mot stjärnorna och landa... förhoppningsvis i närheten.
 
anekdot..

Läste en gång att Klum under sitt första besök hos NG,s bildredaktör var klädd i "full dress + portfölj"!
Redaktören kikade snett med rynkig panna på honom, liksom undrande vilken fest han kom ifrån...:)

Klum,s eget utalade tips efter denna erfarenheten var att "veta vem kunden är och omständigheterna för besöket och att sedan klä sig efter dessa omständigheter,, och det låter ju klokt tycker jag!!

Där på kontoren så springer fotograferna runt i sina slitna praktiska och ofta ytterst tråkiga kläder. Typ ett par slitna jeans eller typ Fjällrävens Islandbyxa och en flanellskjorta.. Orakad och "inne i gamet".. hehe..

Asp! Köp filmen om NG,fotograferna. Kostar en tia på Ginza.se (VHS).. Där får man en liiiten inblick.

Mvh Niclas,
 
Tja drömuppdrag o drömuppdrag

Men Pamela Andersson ringde ju en gång o frågade om jag ville ta lite heta nakenbilder på henne, men självklart ville jag inte det!
 
Tja...lite heta nakenbilder på prinsessan Madelene vore ju inte helt fel, speciellt inte för plånboken :D
 
att kunna skapa precis den sortens bilder man vill, utan att någon lägger sig i hur det ska vara (konstnärlig frihet) och tjäna riktigt bra på det...



mjo drömma kan man ju *sniff*
 
"sälja sig billigt eller dyrt"...intressant tema!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51076

Tim.
Läs mina inlägg om detta med "total konstnärlig frihet" i den tråden/länken.

Ett stort och intressant tema hur folk väljer att "sälja sig billigt eller dyrt".

Personligen så menar jag att endast ett fåtal kan leva med full konstnärlig frihet och på samma gång tjäna mycket pengar på det. Många som uppelver succes med ett uttryck tenderar att fångas av det uttrycket, hårdare en vad den kreativa "själen" ofta vill/önskar.
..



MVH Niclas,
 
Re: anekdot..

Niclasfoto skrev:
Läste en gång att Klum under sitt första besök hos NG,s bildredaktör var klädd i "full dress + portfölj"!
Redaktören kikade snett med rynkig panna på honom, liksom undrande vilken fest han kom ifrån...:)

Klum,s eget utalade tips efter denna erfarenheten var att "veta vem kunden är och omständigheterna för besöket och att sedan klä sig efter dessa omständigheter,, och det låter ju klokt tycker jag!!

Där på kontoren så springer fotograferna runt i sina slitna praktiska och ofta ytterst tråkiga kläder. Typ ett par slitna jeans eller typ Fjällrävens Islandbyxa och en flanellskjorta.. Orakad och "inne i gamet".. hehe..

Asp! Köp filmen om NG,fotograferna. Kostar en tia på Ginza.se (VHS).. Där får man en liiiten inblick.

Mvh Niclas,

Stämmer mycket väl - gjorde ett reportage om NG 2001 när jag var i Washington för Hufvudstadsbladet. Träffade bland annat dåvarande chefredaktören, Bill Allen. Han hade leriga stövlar och packade ryggsäck på sitt kontor :). Var på HQ en hel dag - ytterst jordnära människor. Jordnära och fruktansvärt professionella.

/Andreas
 
Re: "sälja sig billigt eller dyrt"...intressant tema!

Niclasfoto skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51076

Tim.
Läs mina inlägg om detta med "total konstnärlig frihet" i den tråden/länken.

Ett stort och intressant tema hur folk väljer att "sälja sig billigt eller dyrt".

Personligen så menar jag att endast ett fåtal kan leva med full konstnärlig frihet och på samma gång tjäna mycket pengar på det. Många som uppelver succes med ett uttryck tenderar att fångas av det uttrycket, hårdare en vad den kreativa "själen" ofta vill/önskar.
..



MVH Niclas,


JAg håller med i vad du säger om att ha en stadig inkomst från annat håll för att kunna vara 100% "fri" i sitt skapande utanför den regelbundna inkomsten.

men eftersom vi pratar om drömmar så vore det ju fortfarande att kunna Tjäna tillräckligt (eller mer) på sitt eget personliga skapande. Detta är väll endast möjligt när man skapat sig ett så pass bra rykte/makt att kunder ger dig fria händer.

Jag skulle tro att tex DAvid La chapelle är en av dessa. Fast man får nog sälja sig mycket innan man hamnar där.


sen kan man iofs diskutera om tex Chapelle är "fri" han har ju en stil och även om kunderna ger honom konstnärlig frihet så förväntar de sig den stilen som är hans varumärke, så egentligen är han väll inte helt fri....men å andra sidan har han skrapat ihop tillräckligt med cash för att kunna göra precis vad han vill i sina helt personliga bilder (som inte görs för kunder) vilket kanske är svårt för en fotograf som plåtar bilder för kunder 16timmar om dagen för att få ihop til brödfödan.
 
Enig.

Dessutom då är det mycket som kan hända på vägen när man "säljer sig" för att komma framåt.
Det är det jag personligen inte vill riskera, jag har sett allt för många som sålt sig tomma.
Men jag kan det heller inte då det går mig tvärt emot. Min konstnärliga frihet är det största jag äger, enligt min egen mening.

Men jag ser möjligheten att tjäna pengar på bilder men att då sära så fullständigt på bilduttrycken att de båda är kvalitativa men att det ena inte berör det andra.
Det skulle tex vara en rent kommersiell linje och en rent konstnärlig/personlig. men det kräver nog både diciplin och medvetenhet för att inte det ena skall glida över till och i det andra.
Det man då vinner är att dagarna fylls med det man generellt gillar att hålla på med. + att man i "jobbet" inte berört de avgörande skapande nerverna för det genuina uttrycket man själv har.
Jag har en plan för hur jag själv skall kunna lyckas.



MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.