Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har just köpt ett par studioblixtar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth R.

Aktiv medlem
Har just fått hem ett par interfit 300i studioblixtar från Photax.

Himla skoj!

Köpte till Interfits 60cm Softbox men kan inte för mitt liv lura ut hur jag sksll montera den...OK jag är oteknisk men ändå....

Någon som vet var jag kan hitta en beskrivning på nätet? Har kollat Patersons hemsida utan resultat.

Skall det inte följa med någon metallring eller så för att montera på blixthuvudet?

Hjälp!

/Kenneth

Kenneth R. skrev:
följa med någon metallring eller så för att montera på blixthuvudet?

Hjälp!

/Kenneth

ofta säljs softboxar och adapterringar separat...
så om inte boxarna är gjorda enbart för den blixt du köpt så är det nog som du tror att det saknas en adapter ring för att få ihop dem..
/b

Det krävs en metallring med hål, för att kunna montera stavarna till softboxen, japp.

Tack för svar!

Skall ringa Photax i morgon.

Det är förresten ditt fel Kim att jag är flera tusenlappar fattigare...Följde din tidigare tråd....men det skall bli så KUL att få lära sig studioljus!

/Kenneth

Hmm.. den där ringen ska följa med softboxen. Det är en rätt stadig sak med fyra hål i, för att montera "pinnarna" till softboxen. Man tar av reflektorn från huvudet och monterar dit softboxen.

Pst.. Du hade blivit några tusenlappar mindre fattig om du beställt blixtarna från England ;)

Är det en svart ring?

Hittade en sådan men minns inte om den kom med softboxen eller nåt annat.

Förstår inte riktigt hur pinnarna skall sitta i den....

Jag fick kitet för 5995 från Photax så jag klagar verkligen inte...

/K.

En liten bild, tagen ikväll.. 3 st 300Ws Interfit

Bilagor

• modell.jpg
    modell.jpg
    38.4 KB · Visningar: 550
6000:- för 2 huvuden, stativ, softbox och ett paraply?

Då var det bra...och då har de sänkt priset rejält.. När jag köpte mina skulle photax ha 9000:- för samma grejjor som kostade 5000:- från England..

Nåja..

Jaja.. på ingen ser du fyra hål, där ska du montera pinnarna, de ska sedan träs igenom (böjas) så att de spänner ut softboxen.

Edit: Ja, lite har de sänkt.. de som jag gav 5000:- för från England tar Photax 7800:- för.. Men det är ändå otroligt prisvärda blixtar..

Snygg bild!

Skall kolla på ringen igen....de hade väl kunnat skicka med en monteringsinstruktion i alla fall?

Jag gav 9400 för blixtkitet, softbox, blixtmätare, extra guldparaply och en "snoot".

Tycker jag är helt ok!

Men jäklar vad ljus det blir!
Skruvade ner blixtarna men fick ändå bländare 11 vid ISO 100.

Jeppe, vad har du för bakgrund? Har du tips bå någon bilig nybörjargrej? Inte någon "gör det själv" utan färdig lösning?

/K.

Kenneth R. skrev:
Snygg bild!

Skall kolla på ringen igen....de hade väl kunnat skicka med en monteringsinstruktion i alla fall?

Jag gav 9400 för blixtkitet, softbox, blixtmätare, extra guldparaply och en "snoot".

Tycker jag är helt ok!

Men jäklar vad ljus det blir!
Skruvade ner blixtarna men fick ändå bländare 11 vid ISO 100.

Jeppe, vad har du för bakgrund? Har du tips bå någon bilig nybörjargrej? Inte någon "gör det själv" utan färdig lösning?

/K.

Jag kör en HAMA pappersbakgrund 2,75x11m som sitter på en vägg i mitt vardagsrum. Har rullen på golvet så den är bara att rulla in till väggen när jag inte ska använda prylarna. Kanten uppe på väggen satte jag fast i en bit golvlist. Pappersbakgrunden kostade 640kr eller så från scandinavianphoto.

Jeppe skrev:
6000:- för 2 huvuden, stativ, softbox och ett paraply?

Då var det bra...och då har de sänkt priset rejält.. När jag köpte mina skulle photax ha 9000:- för samma grejjor som kostade 5000:- från England..

Nåja..

Jaja.. på ingen ser du fyra hål, där ska du montera pinnarna, de ska sedan träs igenom (böjas) så att de spänner ut softboxen.

Edit: Ja, lite har de sänkt.. de som jag gav 5000:- för från England tar Photax 7800:- för.. Men det är ändå otroligt prisvärda blixtar..
Om det är samma modell som jag har så kan det vara lättare att lossa lite på karborbanden för att släppa späningen i duken. Och att spänna det på nytt när du har fått på duken.
(Krångligt det lät :) )

/Håkan

Jag fick köpa min anpassningsring separat. Kostade c:a 1100 (+moms). på Profoto. Interfit kanske är billigare

Så här ser den ut:

Bilagor

• speedring.jpg
    speedring.jpg
    23.4 KB · Visningar: 322
Gah.. okej då.. testkamerorna står på bordet.. så jag kan väl visa då..hmmm.. vilken skall jag välja? ;)

Här kommer lite bilder..

Bilagor

• softbox1.jpg
    softbox1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 175
Tack alla!

Då HAR jag fått en sån ring med.

Skall se om jag kan klra ut hur jag skall få ihop den i kväll....

/K.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar