Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Google stulit en av mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Jag har ett foto av den lilla byn Positano som ligger på Amalfikusten i Italien. Nu har jag märkt att bilden används som infobild av Google när man letar efter Positano på Google.com.

Testa att googla efter Positano så får ni se.

Här är länken till originalet på min Flickr.
https://www.flickr.com/photos/55582829@N05/5712449082/in/set-72157626702187792

Nu till den stora frågan. Är detta bildstöld? Har Google rätt att använda bilden på det här sättet utan att fråga om tillstånd?.. Jag har inget emot att mina bilder delas på Internet, men här används ju bilden för ett gigantiskt företags egen vinning.

Nu till den stora frågan. Är detta bildstöld? Har Google rätt att använda bilden på det här sättet utan att fråga om tillstånd?.. Jag har inget emot att mina bilder delas på Internet, men här används ju bilden för ett gigantiskt företags egen vinning.

På vilket sätt drar Google vinning av din bild?
Jag ser det tvärt om; Ett stort företag gör reklam för din bild genom att sprida länkar till den till alla över hela världen som söker efter "Postiano", och de gör det alldeles gratis. Det är bara att tacka och ta emot. Andra måste betala för att hamna högt upp på Googles sökrankning. Jag tycker snarare att det är onebigphoto.com som drar vinning av din bild. Men de kanske har ditt tillstånd?

Jojo, klart jag blir glad av att den syns! Som jag sa så gillar jag när mina bilder delas.

Men när ett mastodontföretag som Google gör det utan att ens fråga?.. Och vad min bild gör hos Onebigphoto har jag ingen aning om.

Kanske man ska börja med vattenstämpeln ändå. Suck.

Jojo, klart jag blir glad av att den syns! Som jag sa så gillar jag när mina bilder delas.

Men när ett mastodontföretag som Google gör det utan att ens fråga?.. Och vad min bild gör hos Onebigphoto har jag ingen aning om.

Från http://pixeldizajn.com/onebigphoto/privacy-policy/

You Want Your Photo To Be Removed?
We use photographs sent by our visitors, if you found your photo here and you want photo to be removed please contact us immediately with URL where your photo is located.

Sen är din bild nr #2 på bildsök där wikipedia är #1. Grattis till 200k views enbart på deras hemsida, det är 6 gånger fler views än du har fått på flickr!

Fråga onebigphoto om de kan länka till din flickr?

Som Urban har påpekat så är det knappast Google som är den eventuella boven i dramat här utan Tjänsten "Onebigphoto". Google visar bara ett sökresultat som de uppfattar som relevant i sammanhanget. Att sedan Onebigphoto verkar ha snott din bild (eller om någon okänd människa snott den från din Flickr och laddat upp den där) är det svårt att klandra Google för. Snarare har de hjälpt dig upptäcka detta :)

Sedan är det ju lite intressant att Onebigphoto faktiskt visar din signatur (samma som du har här på FS och kanske även samma som på Flickr?) under bilden, med en länk som inte leder någonstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar