Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har fotopapper fel storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

thodan

Aktiv medlem
Det här med kopiestorlek förbryllar mig.

Mina bilder har sidförhållandet 2:3 (småbild 24x36).

Kopior kan ofta beställas i 9x13, 10x15, 13x18, 15x20, 18x24 och 20x30. Förutom 10x15 och 20x30 så stämmer ju inte sidförhållandet!

Är det ett avrundningsfel eller kommer bilden normalt beskäras vid andra storlekar än 10x15 och 20x30? En 18x24 borde ju t.ex. vara 18x27 för att hela bilden ska få plats, eller?

Helt riktigt, bilden kommer att beskäras, du kan dock ofta begära att få bilden med vita kanter om du vill ha hela bilden.

Vet faktiskt inte varför det är så, men jag har svårt att hitta papper i kvadratisk form till min hasselbladare :)

thodan skrev:

En 18x24 borde ju t.ex. vara 18x27 för att hela bilden ska få plats, eller?

Svaret är nog helt enkelt tradition.

När fotopapper började användas en gång i tiden var det som kontaktpapper, d.v.s. man lade film direkt mot papper för att åstadkomma en papperskopia i exakt samma storlek.
Därför började man skära papper i storlek 6 x 6, 6 x 9, 9 x 12, 18 x 24, 20 x 25 o.s.v. och ju större yta dess mindre förhållande.. jfr. 50 x 60 cm.

Sedan har man inte ändrat på detta.. eller rättare sagt.. man har lagt till lite längd t.ex. skapat formatet 20 x 30 på fotolabben eftersom man ändå kör papperet från rulle med viss bredd.. mn man har inte börjat packa t.ex. 20 x 30 papper i lådor.

Så, om du begär att få hela neget kopierat så får du med andra ord ofta en vit eller svart kant på köpet.

Ologiska format

Fotopapper för skrivare har stl A4 och är för långt för digitalt fotade bilder. Fotopapper för kopiering har stl 13x18, 18x24, 24x30 osv och är för kort för neg. stl 24x36. Det verkar inte vara speciellt logiskt och har säkert med tradition att göra.

stämmer nog som ni säger men tilläggas bör även att Papprerna inte är exakt 13cm 21cm 25cm osv utan mäts i inches altså tum vilket innebär att ett 13papper igenteligen är 12,7 och 15 är 15,7 och 21 är 21 och 25 är 25,4! en del fotoafärer kopierar i exakta cm mått och då blir det en liten vitkant i vissa fall så använder man dom exakta pappers måtten!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar