Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har det man inte vill hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mil Congojas

Aktiv medlem
Problemet dök upp när jag testade ett begagnat nikkor glas, så helt enkelt när jag skulle fokusera så dök ett error meddelande upp och det gick inte! Och nu har detta problem dykit då och då, fokusen låser sig men släpper efter jag tagit ett kort och brukar sedan inte återkomma på ett tag. Ingen som har haft erfarenhet av problemet?

Alla har väl vi hört om D2h:ns mörka sidor med ljusmätning och autofokus som helt lagt av. Men vad är det jag har fått? Helt borta, verkar ju vara något borderline fall.
Funderar ifall det kan ha hänt något med autofokus "kontrollen" på bajonetten? Fast den verkar ok! Sitter lite löst som den ska, eller?

Har ju garanti i USA, ska man skicka tillbaka den till USA, butiken?
Problemet stör mig ju inte till en större grad när jag fotar bara att "trycka" bort det men köpte ju kameran för dess pålitlighet!

Rådgivning snälla!

hände min d70, ett par gånger gick det att släppa slutaren genom att trycka en gång till. sen fastnade slutaren helt med spegeln uppfälld. Nu är den på service, har läst en del trådar på olika forum och detta är tydligen ett "ganska" känt problem iaf hos D70.

Så nu väntar jag på kameran, får väll se om det blir en helt ny slutare.

Låter som något jag råkade ut för när jag lånade ett Sigma 80-200 f/2,8 av en kompis och skruvade på min D70. Rätt som det var när jag plåtade dök det upp antingen felmeddelande i sökaren eller så ville kameran helt enkelt inte fokusera och ta bilden. En snabb omstart löste problemet, som dök upp tillräckligt ofta för att vara störande (plåtade en hockeymatch vid tillfället), men eftersom kameran går att stänga av/slå på rätt snabbt var det ingen jättekatastrof (dock missade man ju några bilder).
Jag har inte drabbats av detta problem med några av mina egna objektiv, och jag har ingen aning om vad det kan vara, men hade det varit min glugg hade jag nog testat att rengöra kontakterna ordentligt innan jag skulle hetsa upp mig mer.
Om din kamera funkar bra med dina andra gluggar skulle jag iallafall inte oroa mig så mycket över kameran, utan försöka finna felet på objektivet.
Min kamera har fungerat klanderfritt med mina egna objektiv sedan dess iallafall.

mvh
Erik G

Tack!

Nej jag har ju bara en optik men ska titta upp ett nytt nu. Men problemet kom till mitt egna objektiv också men ska prova rengöra kontakterna! Lite lugnande svar, var på väg att skicka iväg den på reperation idag!
Och angående en optik jag tittade på, ett manuellt nikkor 85mm f 1,4, killen ville ha 4000:- för det är det rimligt? Låter lite mycket då man får AF 85mm fast 1,8 för halva priset!
Får hoppas det inte är min slutare bara, den är ju borta ett tag då!
Tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar