Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Happy Dogs

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobhund

Aktiv medlem
Har retuscherat bort texten Råkopia på denna bild tagen av Happy Dogs tills CD-Romen med orginalbilderna kommer. Är det någon som vill fixa till denna med färger & ljus eftersom jag inte får det något bra.

Bilden finns på: http://home.swipnet.se/~w-142121/happydogs.jpg

Detta eftersom jag inte får den korrekt i KB för uppladdning

Nu är jag inte riktigt klar över vad du menar? Vill du ha hjälp att fixa till en bild som du har "snott" någonstans ifrån?

Om så är fallet, så är det nog ganska dålig stil och sånt som många fotografer INTE gillar.

Om jag har förstått saken fel, så ber jag om ursäkt på förhand.

stoltz skrev:
Nu är jag inte riktigt klar över vad du menar? Vill du ha hjälp att fixa till en bild som du har "snott" någonstans ifrån?

Om så är fallet, så är det nog ganska dålig stil och sånt som många fotografer INTE gillar.

Om jag har förstått saken fel, så ber jag om ursäkt på förhand.

Alltså denna bild är tagen på min hund & suddat bort texten över den tills den korekta bilden med ljus & färger kommer som jag beställt idag men skulle vilja redan nu ha lite hjälp att ändra färgerna på denna

Orginalbilden har lanserats nu via mail så behöver inte hjälp med färger längre på bilden som happy dogs tagit på min valp men tack iallafall

Alltså har du med andra ord begärt hjälp här i forumet att ändra i en bild som du varken har tagit eller äger - Dessutom ligger den upplagd som att du själv har tagit den.

Om du inte har tillstånd från fotografen att göra ändringar i den bild som han/hon har tagit eller tillåtelse att lägga ut den på nätet, då är saken ganska klar: Du bryter mot upphovsrätten och därmed bryter du mot lagen.

Definitivt inte snyggt att göra detta i ett forum eller här på fotosidan.

stoltz skrev:
Alltså har du med andra ord begärt hjälp här i forumet att ändra i en bild som du varken har tagit eller äger - Dessutom ligger den upplagd som att du själv har tagit den.

Om du inte har tillstånd från fotografen att göra ändringar i den bild som han/hon har tagit eller tillåtelse att lägga ut den på nätet, då är saken ganska klar: Du bryter mot upphovsrätten och därmed bryter du mot lagen.

Definitivt inte snyggt att göra detta i ett forum eller här på fotosidan.

Men när jag betalat Happy Dogs för att ta denna bild på min är det inte jag då som äger bilden efter att jag betalat den på CD-Rom skiva i JPEG

Loopia skrev:
Men när jag betalat Happy Dogs för att ta denna bild på min är det inte jag då som äger bilden efter att jag betalat den på CD-Rom skiva i JPEG
Möjligt, men jag tor inte du ska be en fotograf här hjälpa dig med att få bilden bra.
Ta det med Happy dog...

Om du har avtalat med happy dog att du får använda bilden fritt så är det en sak. Men har du inte gjort detta, så äger du inte bilden bara för att du har den på CD-skiva. Fotografen äger alltid upphovsrätten till bilden om inget annat anges.

Det innebär att du inte får ändra i bilden eller publicera den på internet som du har gjort.

Vad du gör med den för privat bruk är en sak - Men det du har gjort hittills får mina varningsklockor att ringa i alla fall.

Vet Happy Dog om vad du pysslar med härinne?

stoltz skrev:
Om du har avtalat med happy dog att du får använda bilden fritt så är det en sak. Men har du inte gjort detta, så äger du inte bilden bara för att du har den på CD-skiva. Fotografen äger alltid upphovsrätten till bilden om inget annat anges.

Det innebär att du inte får ändra i bilden eller publicera den på internet som du har gjort.

Vad du gör med den för privat bruk är en sak - Men det du har gjort hittills får mina varningsklockor att ringa i alla fall.

Vet Happy Dog om vad du pysslar med härinne?

Har nu skickat ett mail & frågat om det är okej att man använder den på nätet, Tack för tipset & hur det fungerar med bilder online.

Det är riktigt snårigt det här med bildrättigheter! Bra att du har ett öppet sinne och tar till dig vad folk skriver, starkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar