Annons

Handla i Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Krantz

Ny medlem
Hej

Skall snart åka till Sydafrika på lite semester. Funderar på om det är ngn som har koll på prisnivåerna där.

Dom har en normalmoms på 14% så lite kan man ju dra av genom att man handlar Tax Free men är det värt det?

Hur är det med Nikon, Sigma mfl o deras garantier. Är dom världsgaranti så jag kan lämna in i sverige det jag köper ngn annan stans?

Tacksam för svar... åker om två veckor =)

//Magnus

Min kamera gick sönder när jag var i Sydafrika förra hösten och jag "blev då tvungen" att köpa en ny kamera på plats. Jag upplevde då att priserna i Sydafrika låg något över de svenska priserna, men lyfter man av momsen vid utresan blir priserna ungefär de samma. Möjligen är läget något bättre nu eftersom Kronan har stärkts i förhållande till Randen, men jag tror inte att det är någon större ekonomisk vinst att handla kameror eller optik i Sydafrika.

När det gäller världsgaranti är detta ett något snårigt ämne som avhandlats i ett antal diskussioner på FS. Vet inte vad som gäller för Nikon, men Canon har en begränsad världsgaranti som innebär att man kan bli tvungen att skicka utrustningen till inköpslandet för en garantireparation. Har man lite tur kan man får utrustning reparerad i sitt hemland på garantin under första året oavsett var utrustningen är inköpt.

Tror som föregående talare …
Räkna inte med att göra några kap … inte ens i Kap-provinsen och Kapstaden :)
Och räkna inte med att garantin gäller reparation i Sverige. Nikon har inte längre världsgaranti. Utan den är begränsad till regioner … Jag vet inte vilken region Sydafrika tillhör? Men det tillhör nog inte Nikon Europe.

Nikon och garantier

Nikon har inte världsgaranti på digitala produkter (dvs kamerahus och skansar) men på övrigt är det världsgaranti (blixtar och objektiv), givetvis under förutsättning att man kan visa upp kvitto + garantibevis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar