Annons

Halv bild blir svart vid studio fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

chompan

Ny medlem
Jag har sökt runt lite utan att hitta liknande trådar.

Det är så att jag fotograferar dagligen i en studio, kläder och allt möjligt men nu på senare tid har det hänt att halva bilden blir jätte mörk. Det blir likadant som när man har för snabb slutare till blixtrarna men problemet är att jag inte har snabb slutare alls, jag är nere på 125 ungefär och kan inte gå så mycket lägre pågrund av att modellen alltid rör sig.

Så jag frågar folk här om något vet vad problemet kan vara? Jag använder mig av 4 budget blixtrar som har funkat jätte bra fram tills nu, och en trådlös sändare som jag testat byta batteri i utan att det blir bättre. Ibland flyter allt på bra men som idag så blev ungefär var 3 bild som ni kan se nedan för!

Som ni ser blir det ibland bara lite svart (mörkt) i kanten och ibland blir nästan halva bilden svart!

svart_lite.jpg

svart_mycket.jpg

Alla hjälp uppskattas, hur jag kanske själv kan felsöka detta problem mer än vad jag redan gjort!

Du kan testa ännu längre tid än 1/100 utan rörelseoskärpa eftersom det är blixten som ger ljus under kortare tid ändå.

Varierar slutartiden? Vilket program kör du på?

Det är inte så att du synkar på andra ridån och att blixtarna (eller radiosändaren) inte hinner avfyra i tid?

Hade samma problem när jag körde Bowens trådlösa, den klarade inte av att synca på snabbaste kamera sync så jag fick gå ner ett helt steg. jag jobbade på 1/100.

Känns som om du ligger på gränsen av vad ditt trådlösa klarar.

Hade samma problem när jag körde Bowens trådlösa, den klarade inte av att synca på snabbaste kamera sync så jag fick gå ner ett helt steg. jag jobbade på 1/100.

Känns som om du ligger på gränsen av vad ditt trådlösa klarar.

Jag tycker det också borde vara ridåproblem som flera ovan skriver men problemet har ju kommit på senare tid. Men jag ska testa gå ner på 100 och se vad som händer. Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar