Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Haft inbrott idag, detta är snott!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluedude skrev:
Har aldrig tidigare tänkt att "kameraväskan" på fotosidan är rena reklamplatsen för en ev tjuv. Har omgående raderat min även om jag inte äger nån stor dyr utrustning.
Har gjort precis samma sak nu. Hela kameraväskan är borttagen.
 
F*n vad trist, Daniel! Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

Angående Kents förslag så är det väl så att ju fler säkerhetsanordningar desto bättre. Om packet är ute för att göra ett snabbt inbrott väljer man sannolikt den lättaste vägen. Samma sak som att larma huset eller bilen, packet väljer då hellre ett olarmat hus eller bil. Precis som i strömläran är det minsta motståndets lag som gäller. Att det sedan inte finns några helsäkra anordningar är ju rätt. Men ju svårare desto bättre.
 
Det var tråkigt att läsa. Jag tog faktiskt också bort min kameraväska. Men sedan har jag som tur extra skydd i form av hunden, som i stort sätt alltid är hemma, när min fotoväska är hemma.

Men jag förstår att vi inte alla kan skaffa en sådan vaktpryl. Men det kännas tryckt ibland att han finns.

\\Sten
 
Låt oss nu inte löpa amok och radera kameraväskor!
Funktionen är alldeles utmärkt och vi bör inte låta oss skrämmas av eventuella tjuvar.
Dessutom är det väl så att vi måste sluta berätta vilken utrustning som använts i alla bildpooler mm. Det är ju en lika bra källa för tjuven. För att inte tala om alla foruminlägg där vi berättar vilken kamera och vilka objektiv vi har.

Nä, sans och vett, mina vänner.

/PO (som nu gör sig redo för kommande angrepp ;)
 
Det känns väldigt långsökt att folk skulle spana efter dyra väskor här för att sedan göra inbrott.

Inbrott sker på väldigt slumpmässiga hushåll för tjuven, det är snarare faktorer som att ingen verkar vara hemma(även om det inte alltid stämmer), ligger skyddat till, tillhör ett område som tidigare inbringar bra byten osv.
Tänk på att en kamerautrustning sällan ger så bra betalt om man snabbt vill komma åt kontanter, då är datorer, stero, smycken och silver/guld prydnader bsnabbare likviderat.
 
Nome Nescio skrev:
Det känns väldigt långsökt att folk skulle spana efter dyra väskor här för att sedan göra inbrott.

Inbrott sker på väldigt slumpmässiga hushåll för tjuven, det är snarare faktorer som att ingen verkar vara hemma(även om det inte alltid stämmer), ligger skyddat till, tillhör ett område som tidigare inbringar bra byten osv.
Tänk på att en kamerautrustning sällan ger så bra betalt om man snabbt vill komma åt kontanter, då är datorer, stero, smycken och silver/guld prydnader bsnabbare likviderat.

Håller med Per, det låter lite väl konspiratoriskt att det skulle vara nån systematisk verksamhet (och därmed orsak att radera kameraväskan). Då är det väl bäst att radera alla bilder också och se till att de inte har EXIF-data. De allra flesta inbrottstjuvar är nog oporunistiska och en möjlighet att göra inbrott är viktigare än det förväntade bytet.
 
Klientelet som sysslar med lägenhetsinbrott är till 95 % narkomaner. En narkoman sitter inte och läser FS för att kartlägga vilka som har dyr fotoutrustning. Det har dom varken tid eller nerver till.

Bli nu inte överdrivet paranoida...det här forumet är garanterat inget uppslagsverk för tjyvar och banditer.
 
Nome Nescio skrev:
Inbrott sker på väldigt slumpmässiga hushåll för tjuven,

Jag håller inte med om detta. Jag har själv blivit utsatt för stöldförsök, men tjuven blev upptäckt på bar gärning men hann försvinna utan tjuvgods. Vi upptäckte senare att detta var inte alls var något slumpmässigt utan väl planerat. Grannen kom nämligen och berättade att han hittat vårt sönderklippta hänglås för flera dagar sedan. Dvs man hade förberett genom att klippa sönder lås för att sedan komma tillbaka några dagar senare och fullborda stölden.

Min chef berättade att man efter ett inbrott i hans villa hittade en lapp med en massa adresser på hans gata. När man då undersökte vad som var gemensamt för dessa adresser så visade det sig att på dessa adresser fanns det en hund i hushållet. Dvs tjuvarna som gjort inbrott hos min chef (som inte hade hund) hade kartlagt området nogrannt i förväg. Dvs inbotten var inte slumpmässiga.

Vi har under hösten sett hur bedragare använt sig av fotosidan. Det tror jag även att potentiella tjuvar kna göra. Mitt råd är radera eller göm er kameraväska.

Roine W
 
Senast ändrad:
Roinew skrev:
Jag håller inte med om detta. - snip - Mitt råd är radera eller göm er kameraväska.

Roine W


Det är klart det förekommer planerad brottslighet, ingen fråga om den saken. Men med lite rationellt tänkande så kommer åtminstone jag till att riskerna är minimala. Man ska ha bra mycket otur om kameraväskan på FS leder till inbrott - ungefär lika mycket otur som det behövs tur för att vinna på lotto. Eller mer.
 
Highweiss skrev:
Man ska ha bra mycket otur om kameraväskan på FS leder till inbrott - ungefär lika mycket otur som det behövs tur för att vinna på lotto. Eller mer.

Eller lika mycket otur som de som reser på charterresa har när de får inbrott under sin resa pga att adresslapparna på deras väskor har lästs av "spanare" på flygplatsen - vilket inte heller är så ovanligt. Alla gör som man vill, jag lägger inte ut min kamerväska på FS.
 
Jag tror att jag skall lägga till uppgifter om min bioanläggning, TV , och min fina bil.

Ni som nu tar bort kameraväskan , glöm då för guds skull att INTE nämna med vilken utrustning era bilder har tagits. Eller...redigera bilderna så att dom blir brusiga och suddiga. Detta tyder ju på en sopig utrustning vilket leder till att alla tjyvar tappar intresset för att besöka er om natten.
 
Hmm. Kanske vore bättre om man kunde figurera på FS under pseudonym (eller hur det stavas, orkar inte kolla).

//Brad Pitt
 
Man behöver ju inte överdriva informationsskyddet för vilken utrustning man har som Kent skämtade om, men funktionen kameraöversikt är att servera tjuvar lite för bra info om vem som har vad. Hoppas fotosidan tar sig en funderare på om det verkligen är bra att man får en lista på vem som har vilken utrustning.
 
Beklagar

Fan vad trist Danne. Beklagar verkligen. Men jag hoppas det ordnar sig. Det brukar det göra.
Säg till om jag kan göra nåt mvh mackan.
 
Jag kan inte bedöma hur stor risken är - det är nog tveksamt om någon av oss kan.

Däremot tvingas man nog konstatera att "Kameraväskan" vore ett fantastiskt redskap för en tjuv. Visst kan söka på tagna bilder m m, men det kan ju vara fråga om lånad utrustning eller numera såld utrustning. De låga häleripriserna (som någon i tråden hänvisade till) gäller nog de flesta typer av stöldgods. Problemet för tjuven är ju att hitta rätt köpare, vilket är nog så svårt för en pundare. Det finns emellertid beställningsjobb också. Det drabbar huvudsakligen ägare till stora plasma-TV, fina bilar och dyr konst, men det finns väl inget som säger att det inte skulle kunna hända fotografer. Det räcker ju att en av oss medlemmar är kriminellt sinnad och har sådana kontakter. Säg att du tror att du kan sälja en beggad proffskamera av en viss modell. Du går in i recensionsbanken och letar upp den. Du ser omedelbart hur många ägare av sådana kameror det finns bland medlemmarna. Du klickar fram en lista på dessa medlemmar och på ett par minuter har du nog listat ut vem som bor mest lämpligt till.

Är jag paranoid? Ja, kanske. Men ingen skulle väl på en publik hemsida lägga ut om de hade konst för hundratusentals kronor? Visst, de flesta av oss har inte så dyr utrustning (jag är inte ens halvvägs till sex siffror), men sitter man på en digital Hasselblad eller en stor Canonväska med en 1Ds MkII och lite L-objektiv, så kanske man skall tänka sig för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.