Annons

Höja/sänka ISO-tal på svartvit film med ASA-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag använder Tri-X 400-film och undrar om jag kan påverka filmen jag använder genom att höja eller sänka ISO-värdet i kameran?

Är där en övre/undre "smärtgräns" för hur mycket en viss typ av film klarar?

Jag är helt färsk när det gäller film och analoga kameror. Har nyligen börjat fotografera med det här.
 
Nu är väl inte jag rätt person att svara på detta men jag har tråkigt så jag säger vad jag fått lära mig iaf.

vad jag vet så kan man inte göra detta, Du anger filmens ljuskänslighet i kameran för att den skall veta detta vid ljusmätning. om du ställer in kameran på för högt iso tror kameran att filmen är känsligare och ger dig då ett helt fel värde. så vitt jag vet iaf

/Daniel
 
Jag använder Tri-X 400-film och undrar om jag kan påverka filmen jag använder genom att höja eller sänka ISO-värdet i kameran?

Är där en övre/undre "smärtgräns" för hur mycket en viss typ av film klarar?

Jag är helt färsk när det gäller film och analoga kameror. Har nyligen börjat fotografera med det här.

Hallo, man kan väl "pressa" filmen, dvs exponera den efter ett annat ISO tal & sedan ändra framkallningstid och så, när man framkallar den själv.

(Det finns folk som kan det här bra på FS, kommer säkert ett bättre svar snart...)

/John
 
Jag använder Tri-X 400-film och undrar om jag kan påverka filmen jag använder genom att höja eller sänka ISO-värdet i kameran?

Är där en övre/undre "smärtgräns" för hur mycket en viss typ av film klarar?

Jag är helt färsk när det gäller film och analoga kameror. Har nyligen börjat fotografera med det här.[/QUOT

Det går bra att höja till 800 asa med en Trix film på 400 asa i kameran. I mitt fall så förlängde jag framkallningstiden med 50 % med bra resultat . Detta är att " pressa " filmen.


Mvh

Ne
 
Hallo, man kan väl "pressa" filmen, dvs exponera den efter ett annat ISO tal & sedan ändra framkallningstid och så, när man framkallar den själv.

(Det finns folk som kan det här bra på FS, kommer säkert ett bättre svar snart...)

/John

Ok, så om man ändrar ISO-tal så behöver man även ändra framkallningstid för att det ska påverka resultatet.
 
beroende på hur du exponerar och framkallar filmen, får du olika kontraster.

om du ställer in kameran på högre iso än filmen, kommer det resultera i att du underexponerar alla bilder. de blir med andra ord mörkare. om du nu framkallar filmen enligt den rekommenderade tiden.

så vid lägre iso än filmen, överexponerar du alltså bilderna, om du framkallar enligt den rekommenderade tiden.

om du överexponerar filmen behöver du framkalla kortare tid för att få "normalexponerade" bilder. resultatet blir dock att du får en lägre kontrast. om motivet är av högre kontrast, kan detta vara bra. du får även lite bättre "slarvmarginal" när du sedan ska kopiera bilden i mörkrummet.

tvrätom får du högre kontrast om du kompenserar underexponerad film med längre framkallning.

du kan testa effekten med en digitalkamera genom att ta en överexponerad bild och dra ner gråpunkten i nivåer. och samma med underexponerad bild genom att dra in vitpunkten, tills du får en "normalexponerad" bild.

vill du utforska detta mer är det till att söka på zonsystemet som bland annat lars kjellberg har hållt på med och skrivit böcker etc om.
 
Det går bra att höja till 800 asa med en Trix film på 400 asa i kameran. I mitt fall så förlängde jag framkallningstiden med 50 % med bra resultat . Detta är att " pressa " filmen.


Mvh

Ne

Som jag har förstått det, så om man ändrar ISO-tal manuellt på kameran utöver vad filmen är, så behöver man ändra framkallningstiden också. Så det räcker inte att ändra ISO-tal och sedan låta filmen bli framkallad på "standardtid"?
 
Stämmer, dock så har ju negativ film en ganska stor exponeringslatitud så om du nu skulle exponera en ISO 400-film efter ISO 800 men framkalla med standardtid så kommer du få negativ som går att använda, men resultatet blir inte alltid optimalt (blir i det fallet som ett stegs underexponering) Med positiv film (dia) är dock exponeringslatituden betydligt snävare så där gäller det att exponera rätt.

Ganska ofta blir man för övrigt rekommenderad att överexponera negativ färgfilm (c41) med upp till ett steg för att få optimalt resultat. Sen går det som redan sagt att pressa filmen, men då gäller det hela rullen eftersom man ändrar i framkallningstiderna.

ISO är för övrigt en standardisering av de gamla ASA och DIN-standarden för angivelse av filmens (och på senare tid sensorns) ljuskänslighet. Exempelvis ISO 400/ 27° motsvarar ASA 400 och DIN 27° men ofta förkortar man ISO-talet till att bara omfatta den gamla ASA-skalan
 
Stämmer, dock så har ju negativ film en ganska stor exponeringslatitud så om du nu skulle exponera en ISO 400-film efter ISO 800 men framkalla med standardtid så kommer du få negativ som går att använda, men resultatet blir inte alltid optimalt (blir i det fallet som ett stegs underexponering) Med positiv film (dia) är dock exponeringslatituden betydligt snävare så där gäller det att exponera rätt.

Ganska ofta blir man för övrigt rekommenderad att överexponera negativ färgfilm (c41) med upp till ett steg för att få optimalt resultat. Sen går det som redan sagt att pressa filmen, men då gäller det hela rullen eftersom man ändrar i framkallningstiderna.

ISO är för övrigt en standardisering av de gamla ASA och DIN-standarden för angivelse av filmens (och på senare tid sensorns) ljuskänslighet. Exempelvis ISO 400/ 27° motsvarar ASA 400 och DIN 27° men ofta förkortar man ISO-talet till att bara omfatta den gamla ASA-skalan

Aha! Nu börjar jag förstå det är bättre. Tack för förklaringen!
 
Som jag har förstått det, så om man ändrar ISO-tal manuellt på kameran utöver vad filmen är, så behöver man ändra framkallningstiden också. Så det räcker inte att ändra ISO-tal och sedan låta filmen bli framkallad på "standardtid"?

Eftersom du " fejkar " att filmen som sitter i kameran har högre känslighet än den i verkligheten har, så bör du förlänga framkallningstiden med ca 50%, ett erfarenhetstips.

Filmen blir ju exponerad kortare tid än dess standardexponeringstid och den måste då pressas vid framkallningen för att få ett förhoppningsvis bra resultat
 
Eftersom du " fejkar " att filmen som sitter i kameran har högre känslighet än den i verkligheten har, så bör du förlänga framkallningstiden med ca 50%, ett erfarenhetstips.

Filmen blir ju exponerad kortare tid än dess standardexponeringstid och den måste då pressas vid framkallningen för att få ett förhoppningsvis bra resultat

Tack Nils-Erik för kompletterande tips. Har börjat förstå det här nu.
 
Du kan säkert pressa din Tri-X till mer än 800. På min analoga tid körde jag ofta 1600, och ibland 3200. Men det förändrar framkallningstid. Och kornet ökar, men analogt kan ju det va charmigt. I kopieringen kan man ju också använda olika hårdhetsgrader i pappret......
Men upp till 1600 borde inte va något problem. Testa och shoot! :)
Minns inte framkallningstider och så men....
 
Du kan säkert pressa din Tri-X till mer än 800. På min analoga tid körde jag ofta 1600, och ibland 3200. Men det förändrar framkallningstid. Och kornet ökar, men analogt kan ju det va charmigt. I kopieringen kan man ju också använda olika hårdhetsgrader i pappret......
Men upp till 1600 borde inte va något problem. Testa och shoot! :)
Minns inte framkallningstider och så men....

Ja, jag ska prova det här när jag väl börjar att framkalla negativen själv. Inledningsvis så håller jag mig till den samma ASA-talet för filmen då jag skickar iväg filmen för framkallning på labb. Men jag kommer dit inom snar framtid och då ska det experimenteras. Jag hade kunnat låta labbet manuellt framkalla med egna önskemål men det blir ännu dyrare. Det här är som sagt bara inledningsvis. Strävar mot att framkalla själv så snart som möjligt. :) Tack Peter för dina tips! Uppskattas!
 
Du kan säkert pressa din Tri-X till mer än 800. På min analoga tid körde jag ofta 1600, och ibland 3200. Men det förändrar framkallningstid. Och kornet ökar, men analogt kan ju det va charmigt.
Inte bara kornet, utan även kontrasten förändras. Men visst funkar det. Om jag minns rätt använde vi oftast HC-110 till att pressa, men D76 vid normal exponering. (Om dessa framkallare fortfarande finns...)
 
För övrigt så är det inte så enkelt som att man bara kör 50% längre tid när man ökar ISO ett steg utan man får helt enkelt gå in i tabellen och kolla vad som gäller för framkallaren och koncentrationen. Kör man Tri-x exponerad efter ISO 400 i 1+1 xtol så får man en framkallningstid på 8,75 min; kör man Tri-x exponerad efter ISO 800 så får man 10 min för samma koncentration (1+1), alltså långt ifrån 50%.
 
MIn enda erfarenhet av pressning är en rulle T-max 800 (tror jag den hette) som jag exponerade efter 3200 ASA. Det blev väldigt hög kontrast i negativen och de var inte lättkopierade. Det krävdes en hel del pyssel i mörkrummet för att få ut användbara kopior. Men kul var det!

/Jonas
 
MIn enda erfarenhet av pressning är en rulle T-max 800 (tror jag den hette) som jag exponerade efter 3200 ASA. Det blev väldigt hög kontrast i negativen och de var inte lättkopierade. Det krävdes en hel del pyssel i mörkrummet för att få ut användbara kopior. Men kul var det!

/Jonas

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag ser fram emot att själv framkalla och jobba i mörkrum.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar