Annons

Högupplöst s/v film

Produkter
(logga in för att koppla)

ar22dp

Avslutat medlemskap
Jag ska införskaffa lite ny film. Jag använder oftast Tmax100, men tänkte prova något mer finkorningt. Alternativen verkar vara

1. Ilford Pan F 50
2. Efke 25(kb25, photax)

Vilken av dessa filmer ger minst korn och högst upplösning? och med vilken framkallare? går d76/rodinal bra?

Jag har läst lite om filmerna i forumet, men inte blivit riktigt klok på vilken som är att föreda.

Någon som vet?

MVH Alexander

Hugget som stucket :)

Jag föredrar själv Efke 25 då den ger skön svärta. Har testat den även som ISO 6, och landskapsfoto, och det var en DRÖM (framkallad med XTOL).

Niklas
www.niklaswibom.com

Jag har 8 flaskor Technidol ifall någon skulle ha en rulle Technical-Pan att framkalla. Mer högupplösande film känner jag inte till.

Jag har sett att det finns en del Technical Pan att köpa på Ebay, svårt att veta om den är frisk fortfarande kanske.

Är det någon som testat Ilford Pan F, och framkallat den med d76? vad är lämpligast?

//Alexander

Om du är riktigt sugen på hög upplösning, så kanske Gigabit film är något att testa. Jag har inte testat själv, men läste en artikel i Black&White Photography för ett par år sen.

Själv har jag kört en del med PanF i både småbild och mellanformat, och det är en riktigt skön film. Framkallar i Xtol.

Technidol

Hej Per

Jag är intresserad av din Technidol. Beställde några Technical Pan på eBay för ett tag sedan och fick dubbelt upp. Tror jag beställde 10 rullar och fick hem 20 st utan förklaring, bara att tacka och ta emot. Menar du att du är sugen att sälja framkallaren? Hör bara av dig.

// Hejhopp Andreas

Jag har jämfört Pan F+ och Efke 25 och dragit upp dem till max i förstoringsapparaten (mer än 50x70), och kunde inte se någon skillnad på korn och skärpa. Framkallde i Agfa 17 1+1, som liknar D-76.

I övrigt är det som mest skiljer dem åt är att Pan F är pankromatisk medan Efke 25 är ortopankromatisk (d.v.s. tecknar rött lite mörkare och blått lite ljusare, något jag tycker liknar verkligheten mer).

Exponera gärna dessa filmer efter 32 respektive 20 ASA och framkalla ca 30 sekunder kortare tid än rekommenderat för lite bättre skuggseparation och mer tam kontrast.

Technical Pan är en högkontrastfilm, och bör framkallas i Technidol eller annan lågkontrastframkallare typ Windisch Catechol för att få någorlunda normal kontrast.

Technical Pan är superpankromatisk, och tecknar rött ljusare och blått mörkare än vanliga panfilmer.

Jag skulle rekommendera Pan F eller Efke 25. Håller med Niklas af Wibom, att det är lite hugget som stucket vilken du väljer. Pan F är aningen ljuskänsligare, men använder du stativ eller fotar i solsken spelar det ingen större roll.

MattiasL skrev:
Om du är riktigt sugen på hög upplösning, så kanske Gigabit film är något att testa. Jag har inte testat själv, men läste en artikel i Black&White Photography för ett par år sen.

Själv har jag kört en del med PanF i både småbild och mellanformat, och det är en riktigt skön film. Framkallar i Xtol.

Jag har kört Gigabitfilm och jag fick "ryckningar i baguetten" när jag fick se det underbara resultatet.

Jag skulle vilja prova Kodak Fine Grain release Positive Film 5302 på 1-2 ISO. Den finns i 30m rullar och är relativt billig, 24,32 pund för 30m film på Silverprint inklusive moms. Egentligen en kopieringsfilm för biofilm och därför extremt högupplösande. Men den kan även användas som vanlig negativ film för stillbildsfotografering. Verkar också gå att framkalla i normal framkallare.

Hehe, vad kul med lite nostalgi bland alla minnes- aberrations- och 1/0-frågor.
Det var ju ett tag sen men PanF ihop med rodinal ger en utmärkt skärpa. Så skarpt det kan bli enl. mina ögon. Bör underframkallas som herr Dahlén sa för att ge mjuka, fina neg.
Får nästan lust att bläddra igenom gamla kopior av bara tanken på dofterna i mörkrummet.

Mvh
Sixten

Lite OT:

Jag undrar när det kommer doftgranar med sådana här dofter. Det hade funkat fint i bilen. En helt ny bil luktar ju mer som ett minneskort, inget trevligt alls.

olap skrev:
Lite OT:

Jag undrar när det kommer doftgranar med sådana här dofter. Det hade funkat fint i bilen. En helt ny bil luktar ju mer som ett minneskort, inget trevligt alls.
Inga problem...
Kom bara så kan vi använda svaveltonaren i bilen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar