Annons

hårdvarukalibrering av EIZO 2243

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
hårdvarukalibrering med EIZO 2243
Vet inte om jag har fattat det här med hårdvarukalibrering rätt
När man hårdvarukalibrerar ,gör man då bara en inställning av skärmen och inget med grafikkortet
1. Det lägger sig ingen profil i färghanteringen ( i mitt fall Win 7)
2. Min 2243(som jag fick idag) är hårdvarukalibrerad från fabrik och det är bara att tuta och köra med den
Och kalibrera om den om x antal veckor
3.Jag behöver inte röra något på skärmens inställningar ljus.kontrast etc, vid en hårdvarukalibrering
4,Behöver jag ställa skärmen i någon speciell mode tex custom mode ,picture mode

Kanske dumma frågor ,hoppas att någon kunnig kan lotsa mig igenom den här processen

Tack på förhand

Tobbe

Fick du någon kalibrator med till skärmen? Din skärm kan hårdvarukalibreras med Eizo EX1 kalibrator och ett program som heter EasyPix. Du måste ställa in ljusstyrka, färgtemperatur och gamma i EasyPix-programmet innan du startar kalibreringen. Det finns tre User mode att använda. Skärmprofilen sätts sedan som standardprofil i operativsystemet efter kalibreringen.

Hårdvarukalibrering är ett dumt uttryck, eftersom många tycker att man gör just en hårdvarukalibrering så länge man använder en kalibrator att mäta upp skärmen med. Hårdvarukalibrering betyder däremot att du kan kalibrera själva skärmen automatiskt, alltså skärmens hårdvara kalibreras direkt, istället för att gå via grafikkortet. Automatisk kalibrering kanske är ett bättre uttryck.

Om man inte har en skärm som går att hårdvarukalibrera, får man istället kalibrera via en mjukvara som talar om hur man ställer in skärmen, och sedan görs en profil med dessa inställningar som läses in i datorns grafikkort varje gång man startar datorn. För vanliga användare kanske man inte märker någon större skillnad, huvudsaken är att man kalibrerar sin skärm, även om den är fabrikskalibrerad från början.

Jo, det följde med en kalibrator till skärmen
Men ,behöver jag röra något på skärmen ,när jag hårdvarukalibrerar
Det finns ju olika modes på skärmen,måste jag ställa in någon speciell där

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto