Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

klaggelina

Medlem
Hej! Är det någon som har tips på en bra hårddisklösning för foto och videoredigering som passar i min PC. Har funderat på raid 1 och 2 st. 500 GB Hitachi SATA II och en separat 250 GB för systemet. Tacksam för tips.
Mvh. Claes J.
 
Nu vet jag inte hur tung videoredigering du skall göra, men jag skulle nog tittat lite på RAID 0+1 och kört 4x250GB istället. Då får du både säkerhet och prestanda. Det är dessutom billigare med 4x250GB än med 2x500GB...

Däremot behöver du kanske ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317485 , vilket gör att det blir aningen dyrare.
 
Hej!


Skulle inte rekomendera Hitachi's hårddiskar.
Dålig prestanda och dålig tillverkning.

Köp Seagate, stabila och enkla att hantera.
Särskilt programvaran för hantering som du kan ladda ned är fantastisk...

Hälsningar,
Peter
 
Raid 1 låter som ett bra alternativ om man vill skydda sig från att en av diskarna kraschar.

Men låt mig berätta vad jag råkade ut för och varför jag inte tycker att RAID är felfritt.

För nåt år sedan gick nätagget i en av mina datorer sönder. Problemet var att den tog hårddisken och grafikkortet med sig i döden. Elektroniken i HD:n pajade, disken var helt död. Då hade jag bara en disk i PC:n, men risken var stor att det samma hade hänt även med den andra.
För en månad sedan händer det något med moderkortet som gör att inom loppet av en timme blir _båda_ diskarna i min dator obrukbara. Det ända sättet att återställa dem var att köra en lågnivåformatering, vilket förstör datat på disken ganska duktigt. Diskarna var nya, och det var inget fel på dem, snurrar fint i min nya PC, mår bra.

I första fallet hade jag säkert kunna betala någon firma att rädda mina filer, i det andra fallet hade jag antagligen kunnat göra det själv med hjälp av någon mjukvara. Som tur var hade jag backup även på CD och DVD så det var ingen större fara.

Vad jag vill säga är att det kan finnas en extern orsak som gör att en eller t.o.m. alla diskar i en dator går sönder. Och då hjälper inte RAID så mycket.

Jag har flera datorer hemma och därför kan jag välja att alltid lägga backup på en annan dator. Känns säkrare efter allt jag varit med om. Dessutom tänker jag skaffa en extern HD så att jag även kan ha backup på en disk som inte är inkopplad hela tiden utan bara när man tar backup. Alla diskar håller i x antal timmar. Ju mindre de används desto längre håller de.

PS. Alla mina diskar är Seagate.
 
Raid.........?????

Raid...?????
Raid i all ära, igentligen bara marginella skillnader emot "solokör".

Visst kan datorer krångla med allt vad det innebär, då är det bra med backuper, kan då rekomendera acronis programmet som tar en total spegelkopia av partition eller hel hårddisk.

Hur lätt som hälst att återställa vid diskkrach till en ny h-disk eller den gamla om den funkar igen.

Om du vill slippa att sitta och innstalera om hela köret igen, ta backup, ett tyvär lite bortglömt program i dag, kanske inte lika roligt som att mäta siffror om Raid eller inte:)

kolla in här, http://www.acronis.com/

Hälsn.Kjell-Åke Johansson
 
Naturligtvis finns det ingen säker lagring, men man kan minimera riskerna med dataförlust. Man kan spegla hårddiskar med olika program. Men programmen speglar inte i realtid (mig veterligen), till skillnad från RAID. En annan sak är dataflödet. Det är inte marginella skillnader mot solokör. Diskåtkomsten och lagringen blir faktiskt ca 80-85% snabbare med RAID 0 jämfört med en standarddisk. Det kan ha betydelse när man jobbar med stora tunga videofilmer. Bara ett 60 min DV-band blir ca 12GB rådata. Så det handlar inte bara om att mäta siffror. Sen är det tråkigt att höra att det dåliga IBM-ryktet fortfarande sitter i hos vissa.

Diskar har idag en MTBF på ca 300 000 timmar, eller 12500 dagar (34 år). Men ändå crashar de, vilket kan bero på överhettning, rörelse eller andra utomstående faktorer. Bäst är naturligtvis att ha datorn i ett kylt utrymme med kontrollerad luftfuktighet. Men det är knappast billigt.
 
Jag kommer köra ett raid1 system med två diskar internt. (+ systemdisk) och en extern backupdisk.

För att säkra mig mot stöld, elektroniska spikar och brand kommer jag dagligen att göra backup på den externa hårddisk. När jag är helt färdig med ett arbete arkiveras detta dessutom på DVD. (det ligger också kvar på hårddisken)

Detta tror jag är ganska säkert.

Mvh /Peter
 
Raid 0+1?

Hej! Det handlar i dagsläget om en hel del DV, men HDV-kamerorna sjunker ju i pris. Hur menar du med Raid 0+1, går det att köra dom samtidigt?
 
Hi folks

HD krasch? Nej inte än men kontrollerkortet för min Raid 1 gick sönder i förrgår när mitt grafikkort gick sönder. Jo ni läste rätt. det hela började med att grafikkortet började strula. Skärmen blinkade och visade konstiga tecken. Efter byte av grafikkort så trodde jag att allt var frid och fröjd. Arbetade på som vanligt mot mina Raid 1 diskar men märkte att att något höll på att hända. Efter 15 minuter var all data på raiden korrupta. Innan dess lyckade jag föra över det mesta som som var viktigt på min Epson2000 bärbara hårddisk. Diskarna är i perfekt skick efter en lågnivåformattering men själva kontrollerkortet gick alltså sönder och gjorde datan korrupt. Jag hade turligt nog redan gjort en backup av de stora mängderna till en annan dator några dagar tidigare så i stort sett all data var räddad.

Nu har jag kastat ut min Raid 1 och gjort om den till en Raid 0 för att öka på hastigheten istället. Säkerheten har jag löst i och med en installation av en extern hård disk som tar en automatisk backup varje kväll. Dessutom kör jag en manuell backup varje gång som jag har tankat över bilder. Det är bara att trycka på en knapp på den externa disken.

Jo det går att köra en Raid 0+1 samtidigt. Men du måste då ha fyra diskar. Två som arbetar i par för att få upp hastigheten och två till som speglar de första. Jag anser nog emellertid att problemet vid videoredigering oftast inte är hastigheten till och från diskarna utan behovet av ren och rå processorkraft.

Mankan
 
Senast ändrad:
Håller med föregående talare....externa diskar är oslagbara. Speciellt nu med FW 800.

Har själv alltid kört raid0 i burken. Interna diskar lever alltid farligt så länge dom sitter på samma ställe och är ständigt strömsatta, oavsett raidkonfiguration.

2 eller flera rejäla diskar i raid0 där man kan göra sina tunga jobb och externa diskar för lagring och backup tycker jag, efter många års experimenterande, är den bästa lösningen.

Sen är det ju enkelt att köra t.ex Ghost i PC för backup av C: och vid haveri bara installera ett par ny diskar och återställa.

Jerry
 
Jag vågar påstå att externa diskar lever farligare då de kan utsättas för stötar och liknande, och en disk mår nästan bättre att vara ständigt på än att slås av och på hela tiden. Jag hade aldrig ens tänkt tanken att köpa nåt annat än Seagate då jag jobbat med service och vet vilka märken man brukar byta ut vid hårddiskhaveri, men givetvis finns inga garantier. Räkna på vad du får betala per Gigabyte och beräkna vad du behöver för storlek och hur du kommer jobba, att ha en extern disk för backup är ju alltid en bra lösning, och ha gärna en disk på nåt annat ställe än din bostad om du har viktig data. I Nero burning rom finns också funktioner att tex. bränna ut 60Gb på separata DVD-skivor, så det kan vara en lösning också för lagring, men räkna inte med att dvd-skivor håller i evighet heller.

Och vad gäller raid så använd aldrig mjukvaru raid (i tex. windows) för krashar windows så försvinner datat också. Använd aldrig heller stripe-set så båda diskarna blir en stor enhet för ryker en disk så försvinner datat på båda diskarna...

Lycka till

/Magnus
 
Tyvärr har RAID blivit mode bland hempulare och missuppfattas väldigt ofta som en bra lösning för att öka datasäkerheten men som vi bland annat kan se av vittnesmål här finns det också många fallgropar.

Rätt konfigurerat är RAID bra för att få bättre prestanda och/eller begränsad och väldigt kortsiktig redundans, men inte mycket mer. RAID är aldrig ett alternativ (för ett fåtal användare kan det vara ett bra komplement) till säkerhetskopiering mellan fristående burkar.
 
RAID - överskattat

Precis som Pelle skriver så är det lite 'Rolex' att köra raid idag...

Bästa lösningen är alltid backup av något slag.
Snabbast och enklast är att kanske varje kväll/natt kopiera övera alla viktiga data till en separat burk. Kan ju göras mer eller mindre automatiskt. Och om man dessutom inte har maskinerna i samma byggnad så har man även försäkrat sig om att datan finns kvar vid brand, stöld etc.
 
Magnuz skrev:
Använd aldrig heller stripe-set så båda diskarna blir en stor enhet för ryker en disk så försvinner datat på båda diskarna...
Stripning och därmed prestandahöjning är den primära poängen med RAID så att generellt avråda ifrån det är lite märkligt.
 
Vill man ha en prestandahöjande RAID-konfiguration samtidigt som man kör säker lagring så kan man ju alltid köra raid 0+1 (eller 1+0 om man föredrar)

Det innebär ju både spegling och delning av datan...

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Vill man ha en prestandahöjande RAID-konfiguration samtidigt som man kör säker lagring...
"Säker lagring" antyder för mig ett betydligt längre perspektiv än timmar och då är vanligtvis inte RAID en bra lösning av skäl som redan beskrivits i tråden.
 
P.R. skrev:
"Säker lagring" antyder för mig ett betydligt längre perspektiv än timmar och då är vanligtvis inte RAID en bra lösning av skäl som redan beskrivits i tråden.

Jag menade inte långsiktig lagring... Där är för mig hårddiskar borta över huvud taget...

Med säker lagring menade jag att man klarar sina filer om en hårdisk helt plötsligt skär ihop eller brinner upp (!) när man arbetar...

Sedan tycker inte jag att långsiktig lagring är säker så länge kopiorna (oavsett media och antal) befinner sig på samma geografiska plats. Men det är en diskussion där det finns många åsikter...

Mvh /Peter
 
Jo, jag sa ju det... Men det ska naturligtvis gafflas om hur jäkla dåligt och att det gått "mode" i det.

Att kontrollerkort går sönder kan hända, men det finns oxå väldigt mycket SBS. Moderkort med inbyggda RAID-kontroller, eller billiga RAID-kontroller är kanske mindre pålitliga, vad vet jag.

Jag har kört hårdvaru-RAID i 4 år och haft ett problem. Det var när den inbyggda kontrollern på moderkortet fick frispel. Kör nu med ASUS A8Vs inbyggda Promise Fasttrack 378-chip. Har fungerat utan anmärkning i två år snart.

Däremot har min externa LaCie åkt på utbyte...
Känner en som dessutom välte sin externa så att den krascade. Så, slutsaten får nog bli att extern lagring inte alls behöver vara säker på något sätt.

Men kör man med både livrem och hängslen så bör man vara säker.

RAID + Extern + DVD-Backup använder jag.
 
Hårddiskar..Raid o allt vad det heter:)

Som vanligt alltid roligt att läsa o se vad bra
"jag" är och vad bra "mina" grejor är och även lösningar.
Det roliga i sammanhanget är ju slutänden,och dit kommer vi vad vi än jobbar med och oftast med samma resultat, jo bilder, eller!

Trendnissar möter ju vi vart hän vi än befinner
oss, så även här på Fotosidan som krampaktigt håller fast på SINA idéer och ideal.

Visst är teknik roligt, men dom flesta av oss här på Fotosidan behöver ingalunda några högpresterande datorer i 30-40000 tusen kronors klassen, för att göra ett gott bildarbete.

Hälsn.Kjell-Åke Johansson
(datorbyggare sedan 18år)
 
Som många redan har varit innepå, RAID är inte någon backuplösning. RAID skall ses som ett sätt att hålla uppe system trots att hårdvaran kan strula (och i vissa fall kombinerat med prestandahöjning).

Det som kallas RAID 0, dvs stripning, har ingenting med RAID att göra. R står för Redundant och det finns ingen redundans i stripning. Det är enbart ett sätt att öka prestanda ock kapacitet.

RAID 5 är förmodligen den nivå som bäst och mest ekonomiskt kombinerar upptid, utrymme och prestanda där man förlorar motsvarande en av de ingående diskarna i utrymme (minst tre måste ingå och då förlorar man 1/3, med tio diskar förlorar man 1/10).

Att sedan ATA är ett tämligen uselt gränssnitt gör att det inte är lämpligt för RAID. SATA är något bättre dock.

Men, det viktiga är att inse att RAID inte är någon ersättning för backup!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.