Annons

Hålla kameran stilla!

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Har funderat lite på om man kan hålla kameran FÖR stilla med "IS" aktiverad. Vid stativmontering ska man ju koppla bort denna funktion. Olympus E-520 är det hus jag använder för tillfället. Men det gäller vad jag förstår de flesta.
n´Erik

Inte en chans att du kan det ;-)

Däremot kan du få så korta tider att du inte får någon nytta av stabiliseringen, det sägs att man kan få sämre skärpa då också.

Inte en chans att du kan det ;-)

Däremot kan du få så korta tider att du inte får någon nytta av stabiliseringen, det sägs att man kan få sämre skärpa då också.
Har aldrig märkt att korta tider är ett problem med IS.
Fotar5 mycket med Canon 300 mm f/2,8 + x2 och mellan 1/1000 - 1/4000. Kopplar aldrig bort IS och har aldrig märkt någon skärpeförlust.

Har aldrig märkt att korta tider är ett problem med IS.
Fotar5 mycket med Canon 300 mm f/2,8 + x2 och mellan 1/1000 - 1/4000. Kopplar aldrig bort IS och har aldrig märkt någon skärpeförlust.

Nej, jag har aldrig heller fått det och jag förstår inte resonemanget bakom att det skulle bli så, därför sa jag "det sägs att" och inte "det är garanterat att" ;-)

I alla fall. Hur funkar det egentligen då? Det här med stabiliseringen.
n´Erik

Jag gjorde tidigare ett test med 17-55-2,8 och 70-200 4LIS,
stativ, med och utan IS, tider ca 1/30 - 1/60 tror jag.

De bilder med IS var ibland något oskarpare, nu talar vi
om 100 % och pixlar.

Inget uppsendeväckand alltså, men IS kan slå sönder den sista microskärpan.

------------

På riktigt korta tider har jag svårt att tänka mej någon skillnad.

//MW

Ja, jag har också fått lära mig nån gång att man ska stänga av is om man fotar med stativ och har nog bara gjort så utan att fundera mer på det. Intressant. Men var går gränsen då, om man tänker på slutartider? Säg att du har objektivet som nämndes ovan - 17-55 2,8 - när har du en så snabb tid att du skulle stänga av is?

Ja, jag har också fått lära mig nån gång att man ska stänga av is om man fotar med stativ och har nog bara gjort så utan att fundera mer på det. Intressant. Men var går gränsen då, om man tänker på slutartider? Säg att du har objektivet som nämndes ovan - 17-55 2,8 - när har du en så snabb tid att du skulle stänga av is?

Hej !

Ingen aning, har inte testat så, har (nästan) alltid IS på, den slår
mej alltid på fingrarna när det gäller att bli av med kamraskakoskärpa.

De gånger jag stängt av så har jag glömt att slå på senare, vilket
resulterat i , ja , gissa.

------

En gissning, 1/250 och kortare, men troligtvis stänger IS av sej självt
vid kortare tider, men som sagt, nu är vi i spekulationsavdelningen.

//MW

Någon som VET?

Hej !

Ingen aning, har inte testat så, har (nästan) alltid IS på, den slår
mej alltid på fingrarna när det gäller att bli av med kamraskakoskärpa.

De gånger jag stängt av så har jag glömt att slå på senare, vilket
resulterat i , ja , gissa.

------

En gissning, 1/250 och kortare, men troligtvis stänger IS av sej självt
vid kortare tider, men som sagt, nu är vi i spekulationsavdelningen.

//MW

Rent tekniskt. Hur funkar det? Om man vet hur saker funkar brukar man kunna rätta sig efter tekniken, som ju sällan själv kan tänka och förstå vad man är ute efter.
n´Erik

Rent tekniskt. Hur funkar det? Om man vet hur saker funkar brukar man kunna rätta sig efter tekniken, som ju sällan själv kan tänka och förstå vad man är ute efter.
n´Erik

Har sett en illustrativ förklaring här :
http://web.canon.jp/imaging/lens/index.html

men finner den inte nu.

Har för mej att det är två glasskivor med nått flytande mellan,
sen ändras vinklarna på dessa och på så vis flyttas bilden.

Dessa måste ju drivas av något, antagligen traditionella stegmotorer
eller någon sorts USM-motor.

Oavsett typ så ligger dessa förmodligen aktiva , dvs uppstyrda
för att snabbt kunna reagera och även att vara styva så de inte
vandrar, till detta så kan kanske lite electroniskt brus spöka lite,
men kanske inte troligt.

Gissningsvis så vibrerar dessa något lite även när de inte
aktivt jobbar för att reducera rörelse, sen kan då även slutarvibrationer
mm få dessa att försöka kompensera med dåligt resultat.

//MW

Har sett en illustrativ förklaring här :
http://web.canon.jp/imaging/lens/index.html

men finner den inte nu.

Har för mej att det är två glasskivor med nått flytande mellan,
sen ändras vinklarna på dessa och på så vis flyttas bilden.

Dessa måste ju drivas av något, antagligen traditionella stegmotorer
eller någon sorts USM-motor.

Oavsett typ så ligger dessa förmodligen aktiva , dvs uppstyrda
för att snabbt kunna reagera och även att vara styva så de inte
vandrar, till detta så kan kanske lite electroniskt brus spöka lite,
men kanske inte troligt.

Gissningsvis så vibrerar dessa något lite även när de inte
aktivt jobbar för att reducera rörelse, sen kan då även slutarvibrationer
mm få dessa att försöka kompensera med dåligt resultat.

//MW
Det är enklare än så i Canons objektiv. Det är ett gyro som förflyttar en konkav lins: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilizer.asp

I handboken till Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM står det:
"Bilden stabiliseras även när man använder stativ. Beroende på stativets typ och tagningsförhållandena kan det dock ibland vara bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen."

Ett skäl att stänga av när den inte behövs är naturligtvis elförbrukningen som minskar radikalt. Jag stänger dock aldrig av. Har hänt många gånger att jag sedan glömt att sätta på den igen när den behövs.

I min kamera

I Oly E-520 kan jag i menyn för stabiliseringen berätta vilken brännvidd, det icke original, objektivet har. Därav misstänker jag att den stängs av om slutartiden underskrider tex. 1/50s vid brännvidd 50mm. En gammal grundregel.
n´Erik

I Oly E-520 kan jag i menyn för stabiliseringen berätta vilken brännvidd, det icke original, objektivet har. Därav misstänker jag att den stängs av om slutartiden underskrider tex. 1/50s vid brännvidd 50mm. En gammal grundregel.
n´Erik

Hej!

Ja, utprovad på FF, men ett annat Fantomenordspråk säger att ju längre
brännvidd destu svårare att hålla still. Noll brännvidd=noll problem.

------------

Eftersom i detta fall är kameran som flyttar sensorn
beroende på de rörelser den känner så behöver den
veta hur mycket det kommer att behövas kompenseras.

//MW

Jag gjorde tidigare ett test med 17-55-2,8 och 70-200 4LIS,
stativ, med och utan IS, tider ca 1/30 - 1/60 tror jag.

De bilder med IS var ibland något oskarpare, nu talar vi
om 100 % och pixlar.

Inget uppsendeväckand alltså, men IS kan slå sönder den sista microskärpan.

------------

På riktigt korta tider har jag svårt att tänka mej någon skillnad.

//MW

Gjorde själv även ett test, fast för ett annat scenario.

Frågeställning : Måste jag slå av IS när jag använder monopod och snabba slutartider?
Slutsats : Nej, det blir ingen skillnad.

Här är testet (tyvärr är det JPG bilder för på den tiden kunde jag inte mycket om RAW)
http://www.exx.se/objects/fotosidan/monopod_is_off_vs_on/

Mitt Canon 100-400 objektiv har ett äldre IS system och kan inte själv känna av om det står på ett stativ. Men du bör stänga av IS om du använder stativ och långa slutartider, nämns även i manualen från Canon. Annars kommer IS systemet att försöka jaga och kompensera efter skakningar som inte finns och kan resultera i något oskarpare bilder.
Såvida inte ditt objektiv har ett nyare IS system, dessa känner själva av om de sitter på ett stativ och slår av sig själv då.

I övrigt kan man alltid låta IS vara påslaget hela tiden. Både för långa och korta slutartider, förutom i två fall
1) Batteritid : IS drar alltid lite batteri så vill du maximera batteritiden så slå av det (har dock inga mätningar på hur många procent mer bilder du kan).
2) Följande autofokus : Försöker du tex fota en hund eller ett barn som springer oregelbundet eller bara inte står still så är det rekommenderat att du slår av IS, systemet gör ingen nytta i detta fall och blir bara förvirrad av alla rörelser du gör med kameran. IS systemet förväntar sig att du står still med kameran och behöver en liten kort tid på sig att ställa in sig.

EDIT : Mer detaljerad information om Canon's IS
http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/lenses/image_stabilisation.do

Hej!

Ja, utprovad på FF, men ett annat Fantomenordspråk säger att ju längre
brännvidd destu svårare att hålla still. Noll brännvidd=noll problem.

------------

Eftersom i detta fall är kameran som flyttar sensorn
beroende på de rörelser den känner så behöver den
veta hur mycket det kommer att behövas kompenseras.

//MW

Ett objektiv som jag börjat använda är ett zuikko 50mm 1:3,5 macro ur OM serien. Då uppstår frågan- ska jag trycka in 50mm eller som det egentligen blir 100mm.
Upphovet till denna tråd är att jag (även med original kitobjektiv) fått oskarpa bilder. Däremot har jag senast vid en familjeträff i julas fotat en del med blixt och där det inte är några problem att räkna pormaskarna i ansikten c.a 3m bort.
Ofta när det uppstår problem är felet handhavandet av framför allt ny teknik. Därav allt detta frågande och tänkande.
n´Erik

Förståsigpåarna hävdar att eftersom iallafall Nikons system jobbar i 1000 Hz kan det inte kompensera för snabbare än 1/500 och därför kan det börja ställa till det istället över det. Det är den enda förklaringen jag har hört.

Läs gärna mer på bythom.com , det är där jag har läst det ihop med en rejäl förklaring.

Jag tror inte på det, eftersom stabiliseringen jobbar mot ens skakningar, de är ju helt oberoende av slutartiden utan man skakar på precis samma sätt vid 1/30 som vid 1/500. Sedan att slutaren är öppen under en större eller mindre del av skakningen är en helt annan sak.

Förståsigpåarna hävdar att eftersom iallafall Nikons system jobbar i 1000 Hz kan det inte kompensera för snabbare än 1/500 och därför kan det börja ställa till det istället över det. Det är den enda förklaringen jag har hört.

Läs gärna mer på bythom.com , det är där jag har läst det ihop med en rejäl förklaring.

Jag tror inte på det, eftersom stabiliseringen jobbar mot ens skakningar, de är ju helt oberoende av slutartiden utan man skakar på precis samma sätt vid 1/30 som vid 1/500. Sedan att slutaren är öppen under en större eller mindre del av skakningen är en helt annan sak.

Ett förtydligande för att sära på tider och tider, VR systemet verkar inhämta data med en frekvens på 1000 Hz vilket betyder att man inte kan detektera högre skakningsfrekvenser hos kameran än 500 Hz (grundläggande signalbehandling). Låter rimligt, so far so good.

Men vad slutartiden har med detta att göra finns inte förklarat någonstans - finns ingen förklaring på bythom.com - har jag missat den så får någon gärna peka ut den.

Närmare än såhär förklaras det inte. Det är ingen komplett förklaring, det är inte ens en påbörjad förklaring. Precis som Helmetrock tycker så låter det inte trovärdigt - om någon har mer information i ämnet så är jag nyfiken.

"While this sampling frequency is of the camera motion, it is not completely uncorrelated with shutter speed. For example, the shutter curtains only travel across the sensor at speeds above 1/250, exposing only a portion of the image at a time."

Läste nånstans att algoritmerna som flyttar IS-linsen är anpassade för skakningar som uppstår när en människa håller i kameran. Dessa kan då vara lite förutseende och parera ganska korrekt.
Fäster man kameran i ex. ett fordon fungerar inte algoritmen som den ska och man får sämre resultat. Skakprofilen blir helt enkelt kantigare och mjukvaran skulle behöva justeras. Vet inte om det går att göra på någon kamera.
På stativ kan kameran börja 'jaga' i onödan, som någon också skrev.
Sen är det inga 'gyron' i kameror eller objektiv. Det är accelerometrar av samma typ som nu finns i alla smartmobiler.

Gjorde själv även ett test, fast för ett annat scenario.

Frågeställning : Måste jag slå av IS när jag använder monopod och snabba slutartider?
Slutsats : Nej, det blir ingen skillnad.

Här är testet (tyvärr är det JPG bilder för på den tiden kunde jag inte mycket om RAW)
http://www.exx.se/objects/fotosidan/monopod_is_off_vs_on/

Mitt Canon 100-400 objektiv har ett äldre IS system och kan inte själv känna av om det står på ett stativ. Men du bör stänga av IS om du använder stativ och långa slutartider, nämns även i manualen från Canon. Annars kommer IS systemet att försöka jaga och kompensera efter skakningar som inte finns och kan resultera i något oskarpare bilder.
Såvida inte ditt objektiv har ett nyare IS system, dessa känner själva av om de sitter på ett stativ och slår av sig själv då.

I övrigt kan man alltid låta IS vara påslaget hela tiden. Både för långa och korta slutartider, förutom i två fall
1) Batteritid : IS drar alltid lite batteri så vill du maximera batteritiden så slå av det (har dock inga mätningar på hur många procent mer bilder du kan).
2) Följande autofokus : Försöker du tex fota en hund eller ett barn som springer oregelbundet eller bara inte står still så är det rekommenderat att du slår av IS, systemet gör ingen nytta i detta fall och blir bara förvirrad av alla rörelser du gör med kameran. IS systemet förväntar sig att du står still med kameran och behöver en liten kort tid på sig att ställa in sig.

EDIT : Mer detaljerad information om Canon's IS
http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/lenses/image_stabilisation.do
Det beror väl ändå på vilket objektiv och vilket IS? Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM (gäller väl alla de nya telena från 300 mm och uppåt) har ett läge på IS som bara kopplar in ISen när man exponerar. Är till för just detta Du beskriver!

Det beror väl ändå på vilket objektiv och vilket IS? Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM (gäller väl alla de nya telena från 300 mm och uppåt) har ett läge på IS som bara kopplar in ISen när man exponerar. Är till för just detta Du beskriver!

Helt rätt, det är nog IS Mode 3 du tänker på.

Kom på det i efterhand, så jag la in den där Canon länken där detta beskrivs - se sid 2.
Se även sid 4 där alla Canon objektiv listas och vilken typ av IS de har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar