Annons

Hålla fast vid gamla objektiv eller tänka nytt (Canon)?

Produkter
(logga in för att koppla)

funfviertel

Medlem
Inte fotograferat på länge sedan min 40d dog. Lusten har börjat komma krypande igen och jag grävde fram mina objektiv. Nu är det så att jag även har intresse av video.
Det har ju hänt en del saker sedan jag kollade utrustning senast men det närmsta jag funnit är 90d där jag gillar fullvideo i 4k och möjlighet att användas som webkamera. Åh andra sidan så erbjuder den inte någon cinemamode och det behövs en specialadapter för att kunna filma under längre perioder utan avbrott.

Min fråga blir nu som följer: är objektiven på bilden "skräp" nuförtiden och jag kan bortse från Canon av den anledningen? Jag fortsätter gärna att använda dem då jag i grund och botten bara är en glad amatör. Att köra med adapters för objektiven känns inte värt.


I korthet: Råd om Canon kompatibel med mina objektiv eller släppa taget och vidga vyerna?
 

Bilagor

  • IMG_20220718_170505.jpg
    IMG_20220718_170505.jpg
    524.3 KB · Visningar: 153
Släpp taget och gå ett varv.
Inte alls otroligt att du står med en ny Canon därefter, då har du lite bonus.

De objektiven är varken bättre eller sämre nu än de var tidigare,
men samtidigt inget att låta sej styras av.

//MW
 
2,8-zoomarna är INga dåliga objektiv.
Men jag gissar att de är såpass gamla att de inte längre går att serva. Canon garanterar väl delar 8 år efter att det har tagits ur produktion.
de andra 2 serjag inte vad de är för ngt.

Om man vill filma så är en videokamera att föredra.
Hör av dig till Scandinavian photo eller liknande och prata en stund med säljare som är duktig på just video. Fråga efter vilka huvudgrenar du har att välja mellan.
 
Det har ju hänt en del saker sedan jag kollade utrustning senast men det närmsta jag funnit är 90d där jag gillar fullvideo i 4k och möjlighet att användas som webkamera.
Om video är viktigt för dig (och annars också, kanske) borde du nog titta på nya R10. Just nu får du en adapter på köpet, så du kan använda dina gamla objektiv precis som vanligt.
 
Nämnas ska (du skrev att du inte ville använda adaptrar) att om bara objektivet är kompatibelt med RF-fattningen (vissa äldre t.ex. sigmaobjektiv kan ha lite problem) så fungerar oftast objektiven lika bra eller bättre med adaptern på en RF-kamera i och med att AF sätter skärpan rätt lättare än en spegelreflexkamera gör.
 
Inte fotograferat på länge sedan min 40d dog. Lusten har börjat komma krypande igen och jag grävde fram mina objektiv. Nu är det så att jag även har intresse av video.
Det har ju hänt en del saker sedan jag kollade utrustning senast men det närmsta jag funnit är 90d där jag gillar fullvideo i 4k och möjlighet att användas som webkamera. Åh andra sidan så erbjuder den inte någon cinemamode och det behövs en specialadapter för att kunna filma under längre perioder utan avbrott.

Min fråga blir nu som följer: är objektiven på bilden "skräp" nuförtiden och jag kan bortse från Canon av den anledningen? Jag fortsätter gärna att använda dem då jag i grund och botten bara är en glad amatör. Att köra med adapters för objektiven känns inte värt.


I korthet: Råd om Canon kompatibel med mina objektiv eller släppa taget och vidga vyerna?

Om video är viktigt så är nog det viktigaste att de har tysta fokusmotorer. Alla gamla objektiv har ju inte det. De nya brukar ha fokusmotorer som är gjorda för detta. Gamla objektiv har inte det utan de är gjorda för gamla DSLR-kameror. Dessutom har de klart sämre antiskak också och fungerar sämre ihop med de nya kamerahusen i just detta avseende. Testa är det som gäller och inte en massa tyckande i trådar som denna.
 
Hur mycket funfviertels objektiv låter bör vara välbekant för honom vid det här laget.

Canons EF-objektiv fungerar ofta bättre på spegelfria kamerahus än på spegelreflexhus, f.ö.
 
De äldre tredjepartsobjektiven kan eventuellt ha elektroniska kompatibilitets problem med nyare kameror så du bör testa innan köp av nytt kamerahus. Fungerar de ej med den tilltänkta kameran är du ju helt fri att välja system.
 
Det är tyvärr inte något som är begränsat till spegelfria kameror. Det händer lite då och då att ett tredjepartsobjektiv inte fungerar på en nyare spegelreflex.

Så rådet att verifiera att de befintliga tredjepartsobjektiven fungerar på en tilltänkt kamera är ett mycket bra råd.
 
Prova optiken på nya kameran innan du köper nya. Studera om de blir mjukare i ytterområdena eller om du får problem med kromatisk aberration vilket kan synas mera om nya kameran har högre upplösning.Syns speciellt vid A2 utskrifter
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.