Annons

Hästar i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
Jag är INTE någon van fotograf. Har just inhandlat en billigare digitalkamera och börjat exprimentera lite. Det är en Nikon Coolpix 3100.
Jag kan egentligen ingenting om fotografering, men tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här ändå.
Igår skulle jag fotografera häst och ryttare i ett ridhus där ljuset var dåligt. På kameran finns en inställning för sportbilder som ska göra att rörliga motiv inte blir suddiga. Jag provade detta, men då blixten i detta läge var inaktiverad och inte gick att aktivera blev bilderna jättemörka.
Provade "vanlig" inställning med blixt och då blev bilderna normalljusa ungefär men motivet suddigt alternativt hade hästen redan sprungit förbi när fotot väl togs (lång tid från det att jag tryckt på knappen).
Vad borde jag provat? Tips?

En till fråga: Ibland när jag tar vanliga inomhusbilder är det liksom omöjligt att få dem skarpa. Jag tar om igen och de blir fortfarande suddiga. Idéer?

Dåligt ljus = långa slutartider = suddiga bilder.

Det dåliga ljuset kan man fixa med bättre ljus, ex blixt. Problemet med blixen är att den inte lyser upp speciellt långt bort så du måste vara nära hästen.

Om du kan ändra ISO värdet i kameran så kan du få ner slutartiden en aning även i dåligt ljus.

Slutligen så kräver långa slutartider stativ MEN jag antar att din häst inte står stilla så så får du panorera.

Panorera är när du siktar på hästen redan innan du tar kortet och följer med i en svepande rörelse när hästen springer förbi.

Till dina suddiga innomhusbilder är det nog stativ som är den bästa lösningen.

Ridhus är en mycket besvärlig miljö att fota i, de är enormt stora och oftast mycket dåligt belysta. Det gör att en blixt sällan räcker fram och det är inte alltid populärt att skjuta blixtar mot kusarna. Dessutom rör de på sej!

Det bästa sättet är att kliva nära och använda blixt. Dvs fotografera när någon ryttare kan "posera" på en häst som tål blixtar. Och med din käcka kamera kan du ta åtskilliga bilder för att få den där fullträffen. De mindre bra behöver du inte visa för nån ;-)

Utomhus däremot är det riktigt roligt att fota hopptävlingar, mycket action och bra ljus!

Lycka till!

Bilagor

• litenkuse.jpg
    litenkuse.jpg
    19.1 KB · Visningar: 558
gröna ögon

Om man skall använda blixt vid fotografering av hästar måste blixten vara långt ifrån den optiska axeln för att undvika "röda ögon" på hästen om den tittar in i kameran.
En kamera med inbyggd blixt kommer garanterat resultera i gröngråa ögon vilket inte är så vackert...

Inte helt enkelt

Jag har plåtat en del i ridhus.
Du kan se lite av bilderna på: http://www.kungsbackaridklubb.com/gallery/Lussanclinic_2003

Problemet som de du och andra pratar om är:
Dåligt ljus
Färgtemperatur, ofta lysrör eller kvicksilver.
För klen blixt på kameran.
Små kameror har ofta lång tid mellan avtryck och att bilden tas.

1.Träna på att panorera, dvs följ objektet innan, under och efter du tar.
2. Med blixt och en kompaktkamera, gå nära, max 5 m
3.Kör du med blixten, blir färgerna bra i autoläge, utan blixt ställ in vitbalans efter det ljus du har. (titta i manualen)
4. kan du öka ISO inställningen, ljuskänsligheten, sätt den till max, bilderna blir lite kornigare, men kameran får lättare att få till en kort tid.

Detta borde ge dig lite bättre bilder, men det är inte lätt. Du har valt bland de svåraste ställen man kan ta bilder på...

Lycka till, och ge hästen en morot från mig..

Suddiga bilder inomhus, med eller utan blixt?
Hinner din kaera fokusera, kan den det eller är det för dåligt ljus för din kamera att fokusera?

/Anders

Jag har som princip att inte fota i ridhus. För att det är krångligt helt enkelt att få det hela att stämma.

Inte helt sällan är man tvungen att använda blixt, och inte helt sällan får både ryttare och häst röda ögon. Ljuset kan också bli väldigt gult. Vitbalans går ju bra, men analogt och fixa det efter är inte alltid så lätt.

Globen och andra arenor är ju lite skillnad, där har du mycket ljus och kan få korta tider utan problem.

Jag tycker att ljus och så var bra på Anders bilder.

Någon har tyckt att jag ska använda blixt utomhus också, men det gillar jag inte. Fram för naturligt ljus lättare på alla plan;-)

www.eligophoto.fotosidan.se

I ridhus (och andra situationer med dåligt ljus) är kamerans filmfunktion bra att använda...

KGS skrev:
I ridhus (och andra situationer med dåligt ljus) är kamerans filmfunktion bra att använda...

Hehe, jo, det är klart, men i ridhus kan det faktiskt vara så dåligt ljus att snabb film blir för grynigt och gult. Brus blir ganska påtagligt får jag för mig, men å andra sidan kör jag analogt, så det vet jag inte mycket om.

Fota i ridhus

Efwa!

I princip håller jag med dig, vägra fota i ridhus.
Men ibland blir man tvungen :)

Glömde säga:
Blixten var en helt vanlig Nikon SB-24, Kameran D100, 70-200 tele. Och den blixten kommer en bit ifrån objektivet, men det gör inte så mycket nytta när man ligger och fotar på 15-20m!!!Kameran inställd på ISO 500.
Ljuset blev ok, men har krävt lite justering.
Hade alldrig gett mig in på det med en digital kompakt kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar