Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gt25

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Ska på Gyllene Tiders konsert på Lugnet i Falun.
Mailade EMA Telstart och frågade om det fanns några speciella regler ang. fotografering.
Fick svaret att det inte fanns några speciella regler och fotoförbud råder.
Är det vanligt med fotoförbud på en utomhuskonsert?
Ska man våga ta med kamera ändå?
 
Jepp, inte helt ovanligt med fotoförbud på en utomhuskonsert.

Fotar du ändå, finns det följande risker med i ekvationen:

Stöddiga vakter som jagar dig under hela konserten = Du får inte njuta av musiken och artisterna.

Stöddiga vakter som drar in dig backstage och spöar skiten ur dig = Du får inte njuta av musiken och artisterna + plus en skön sjukhusräkning.

Du får din favvokamera söndertrampad av en flock Gessle-exhalterade tonårsbrudar = Du får inte inte njuta av möjligheten att kunna fotografera. Åtminstone tills du fått en ny kamera på försäkringen.

Du får dina trumhinnor spräckta av en grupp Gessle-exhalterade tonårsbrudar som utstötter högljudda primalskrik i hopp om att fånga stjärnans uppmärksamhet = Du får inte njuta av musiken och artisterna. Samtidigt tappar du möjligheten att ta sköna naturfoton eftersom du inte kan höra vad som sker i naturen - Åtminstone tills trumhinnorna har läkt.

Du tar massor med bilder, Gessle upptäcker att du fotar och vill se bilderna. Han blir överlycklig och vill genast signa dig som "hov-fotograf" = Knappast troligt.


Nu har du ett antal scenarion att fundera kring i samband med beslutet att ta med sig kameran eller inte. ;-)

Det mest troliga är om man fotograferar utan tillstånd, så beslagtages kameran tills det att konserten är över - Eller så får du sudda bilderna.
 
Senast ändrad:
Edit:

Du kan inte tvingas sudda ut bilderna.

Din kamera får inte beslagtas utan åklagarbeslut.

Lugnet låter som en allmän plats? Har en promoter rätt att instifta tillfälligt fotoförbud på en allmän plats?

Det finns ett bra trix som jag ger till alla: Ragga tag i den fetaste ljusstarkaste telen du kan hitta, släng på en TC med den högsta multipliern du kan hitta, och ställ dig utanför kravallstaketet.

Skulle det behövas får du väl låta någon polare gå in med en blixt framför scenen, men det kan råder blixtförbud också? :)
 
Kan även hända att du får bilder på väktare som spöar skiten ur dig och på så sätt får bilder som du dyrt och anonymt kan sälja till media för en bra summa. Mitt råd är att inte ta med en allt för dyr kamera och inte använda blixt ifall du inte ser andra göra det.

Tittar du kommer du märka att många tar kort och det är lite lustigt om dessa artister känner sig så fattiga att de äns inte tillåter sina fans att ta egna bilder som är kul minnen från konseren. Jag tror artisterna är måna om sina fans och knappast vill att en väktare spöar skiten ur dem.
 
Yoohan skrev:
Edit:

Du kan inte tvingas sudda ut bilderna.

Din kamera får inte beslagtas utan åklagarbeslut.

Visst kan den det, inte i juridisk mening - men praktiskt. Vakterna får "omhänderta" saker som kan störa den allmänna ordningen.

Jag har själv fått kamera "omhändertagen" på konserter. Man får i regel inte ta med in sprit, det omhändertas också tills att konserten är slut. Oftat känner man igenom väskor och dyl innan konsertstart. Kompaktkameror och mobilkameror brukar man i regel (på de ställen jag varit, vilket iofs inte är överallt) inte bry sig om, men kommer du släpandes med din systemkamera och domkeväska med en massa gluggar, då brukar grejorna få stanna vid entrén, om du inte har tillstånd.

Man kan givetvis diskutera om åklagarbeslut behövs eller inte. Vill man inte ge dom stöddiga vakterna kameran, så åker man i regel ut - För det behövs det inget åklagarbeslut. Men för ett "riktig" beslagtagande behövs en åklagare, det har du helt rätt i. Jag har faktiskt varit tvungen att sudda bilder, vilket inte är rätt enligt lagboken - Men praktiken är en annan sak. Man har oftast inte en jurist med sig vid sådana här tillfällen.

Det är väl vad som händer i praktiken som frågan gällde?

Tittar du kommer du märka att många tar kort och det är lite lustigt om dessa artister känner sig så fattiga att de äns inte tillåter sina fans att ta egna bilder som är kul minnen från konseren. Jag tror artisterna är måna om sina fans och knappast vill att en väktare spöar skiten ur dem.


Jim - Har oftast ingenting med fattiga artister att göra. Jag tror att du missade att vakterna och spöandet var uttryckt med viss ironi.
 
Nu tycker jag du svävade ut lite. Jag höll mig till lagen om att beslagta och ta bilder. Att man nekas i dörren är en helt annan sak, det kan du göra för att du har adidas istället för nike på fötterna också.

Sen tycker jag att du får skylla dig själv om du suddar ut bilder ur din kamera bara för en stöddig vakt säger åt dig att göra det. Jag personligen hade hellre blivit slagen i ansiktet än att ge en uppumpad hönshjärna till vakt "rätt".

Sen kanske det ligger i min natur i att inte göra som andra säger bara för att dem just säger det, jag vet inte?

Detsamma gäller att beslagta din kamera. Åter igen får du ju skylla dig själv om du lämnar ifrån dig din kamera. Om du inte kommer in på ett ställe med kamera får man ju acceptera det. Men att rent av få sin kamera Tagen från en med mot sin villja, och lagfart. Då är det bara att plocka upp nallen och ringa 201000 och be dem skicka en bil.

Uppkäftigt? Ja, kanske. Men lagen fungerar på båda håll... både för att skydda dig, och vakten. Så varför inte stå på er nån gång då och då, och inte visa att ni är så *host* Svensson?

Revolten är att sätta en dekal på bakrutan på bilen? Revolution är att sjuka sig från jobbet för att chefen är orättvis?

Nej, gör något åt situationen själv istället. Det behövs ingen Jurist för att nyttja lagen, det behövs ingen polis för att tala om för en vakt att han har fel, och det behövs verkligen ingen Einstein för att räkna ut varför en vakt blev just vakt, ekvationen är oftast väldigt enkel.
 
Yoohan skrev:
Nu tycker jag du svävade ut lite. Jag höll mig till lagen om att beslagta och ta bilder.


Jag tycker inte att jag svävade ut om man tittar på frågan som svaret gällde. Den handlade inte om paragrafer.

Att man nekas i dörren är en helt annan sak, det kan du göra för att du har adidas istället för nike på fötterna också.

Jag har aldrig varit på ett ställe där det råder addidas förbud, så det har jag ingen erfarenhet av. Fotoförbud är dock en helt annan sak.

Sen tycker jag att du får skylla dig själv om du suddar ut bilder ur din kamera bara för en stöddig vakt säger åt dig att göra det. Jag personligen hade hellre blivit slagen i ansiktet än att ge en uppumpad hönshjärna till vakt "rätt".

Jag är själv inte tillräckligt "uppumpad" för att föra en diskussion med fysiska inslag med en vakt. Jag betalar helst inte för att få på käften. Jag ser helst en konsert genom två ögon, istället för att få ett öga igenmurat.
Sen kanske det ligger i min natur i att inte göra som andra säger bara för att dem just säger det, jag vet inte?

Jag kan bara tala för mig själv - Tycker inte det är värt att ödsla energi på att käfta om jag själv bryter mot de regler som arrangören satt upp.

Detsamma gäller att beslagta din kamera. Åter igen får du ju skylla dig själv om du lämnar ifrån dig din kamera. Om du inte kommer in på ett ställe med kamera får man ju acceptera det. Men att rent av få sin kamera Tagen från en med mot sin villja, och lagfart. Då är det bara att plocka upp nallen och ringa 201000 och be dem skicka en bil.

Visst får man det - Helt rätt. Du får ju också skylla dig själv om du bryter mot arrangörens regler. Fotoförbud låter inte orimligt i mina öron. Tilläggas bör ju att jag själv brutit mot detta på olika konserter - Men jag käftar inte om jag blir påkommen och valet står mellan att få se konserten eller åka ut.

Uppkäftigt? Ja, kanske. Men lagen fungerar på båda håll... både för att skydda dig, och vakten. Så varför inte stå på er nån gång då och då, och inte visa att ni är så *host* Svensson?

Många revolter går ju inte alltid så bra, framförallt om du är ensam. Jag trivs inte med att vara "enmans-revoltör". Helst inte om jag har hela familjen med mig. För att poängtera ytterligare en gång - Inte om jag själv brustit mot uppsatta regler.

Revolten är att sätta en dekal på bakrutan på bilen? Revolution är att sjuka sig från jobbet för att chefen är orättvis?

Nej, gör något åt situationen själv istället. Det behövs ingen Jurist för att nyttja lagen, det behövs ingen polis för att tala om för en vakt att han har fel, och det behövs verkligen ingen Einstein för att räkna ut varför en vakt blev just vakt, ekvationen är oftast väldigt enkel.

Jag trivs på mitt jobb, har en bra chef och tycker inte om att klistra tingeltangel på bilen - Är jag en grå medelsvensson för det?

Om det inte behövs polis eller jurister för att förklara för en vakt - Varför skall jag då ringa efter en bil?

Sen är jag inte medveten om vilken ekvation som ligger bakom varför en vakt blir en vakt? Är det samma ekvation som ligger bakom när folk står och "håller låda" med en vakt när dom själva bryter mot reglerna och blir påkommna?

Inte vet jag - Men jag undviker själv att vara fördomsfull i det läget.

Som tidigare sagt - Jag svarade bara utifrån vad jag råkat ut för, inte utifrån lagboken.
 
Senast ändrad:
Stoltz

Just det, det handlade vad en vakt i praktiken FÅR lov att göra. Säg då inte att han FÅR beslagta en kamera om han inte FÅR det, Bara för du har varit med om det, betyder inte att det är rätt, allmängällande och index för hur det går till eller ska gå till.

Inte lönt att du sitter och försvarar dig, för jag attackerar inte dig. Jag tror nämligen inte du fått ögonen inslagna av en vakt, och om du har det så tror ja gatt du med enkelhet skulle vinna ett sånt fall i rätten, då vi snackar grov misshandel kontra störande mot någon form av ordning, eller vilken rubiricering det nu må hamna under.

En bra regel är ju att fråga före man tar bilden, så slipper man ju trycka lagar och paragrafer i ansiktet på aggresiva människor som inte förstår bättre. Eller ännu bättre, ta diskussionen redan innan du tryckt av första bilden, så har dem ju tid på sig att förstå att dem är fel ute.

Peace Out.
 
Re: Stoltz

Yoohan skrev:
Just det, det handlade vad en vakt i praktiken FÅR lov att göra. Säg då inte att han FÅR beslagta en kamera om han inte FÅR det, Bara för du har varit med om det, betyder inte att det är rätt, allmängällande och index för hur det går till eller ska gå till.

Nja, jag har aldrig skrivit eller påstått att det är ett allmängiltigt index. Frågan som tråden startade med gällde ju vad som kunde hända om man tog med kameran ändå (trots fotoförbud) - Jag tror du missade sarkasmen helt och hållet i mitt första inlägg. Som jag skrev var det ett antal scenarion - Inte vad som exakt skulle hända i detta fall.

Inte lönt att du sitter och försvarar dig, för jag attackerar inte dig. Jag tror nämligen inte du fått ögonen inslagna av en vakt, och om du har det så tror ja gatt du med enkelhet skulle vinna ett sånt fall i rätten, då vi snackar grov misshandel kontra störande mot någon form av ordning, eller vilken rubiricering det nu må hamna under.

Attackerar och attackerar - Ditt inlägg var riktat till mig och då besvarar jag det av ren vänlighet givetvis. Jag har dessutom inte skrivit i tidigare inlägg att jag har fått ögonen inslagna. För mig spelar det ingen roll om jag har rätten på min sida eller inte när jag väl befinner mig i situationen. Smäller det, så smäller det ju. Finns ingen anledning för mig att förvara denna inställning - Den har jag vare sig du gillar det eller inte. Vi kan ju trots allt inte komma ifrån detta faktum att sådana situationer har uppstått - För både fotografer och krogbesökare som fått på käften av otrevliga dörrvakter.

En bra regel är ju att fråga före man tar bilden, så slipper man ju trycka lagar och paragrafer i ansiktet på aggresiva människor som inte förstår bättre. Eller ännu bättre, ta diskussionen redan innan du tryckt av första bilden, så har dem ju tid på sig att förstå att dem är fel ute.

Råder det fotoförbud, så råder det fotoförbud. EMA Telstar har en klar policy på denna punkt och dom har ju dessutom svarat på trådskaparens förfrågning med ett tydligt svar.


Peace Out på dig själv...
 
Frågade en vakt vid insläppet till konserten om fotoförbud. Det var helt OK enligt honom att ta med kamera in, så länge det inte handlade om videokamera.
Mailade givetvis till EMA och frågade.

Nedan följer hela min korrespondens med EMA...



OK.
Jag har ingen kamera med löstagbart objektiv, dvs en systemkamera.
Däremot har jag en kamera som motsvarar 380 mm brännvidd för en vanlig småbildskamera.
Är det en "kamera för hemmabruk"?


/Thomas
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 26 juli 2004 15:20
Till: Thomas
Ämne: SV: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Hej Thomas!
Det är den information vi säger här i information, man får gärna ta med sig kamera, men ingen avancerad med löstagbart objektiv/zoom´, dvs en "presskamera"

Med Vänliga Hälsningar
Ema Telstar




-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Thomas [mailto:[email protected]]
Skickat: den 26 juli 2004 15:14
Till: [email protected]
Ämne: SV: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Och varför sa ni inte det när jag frågade.
Jag tycker att det låter som en dålig ursäkt och ni inte vet vad ni håller på med.
Och hur definerar ni en "kamera för hemmabruk"?


/Thomas
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 26 juli 2004 15:08
Till: Thomas
Ämne: SV: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Kamera, ljud- och bildinspelningsutrustning får inte medföras till några av våra konserter.

Man har gjort undantag för Gyllene Tider, kameror för "hemmabruk" är tillåtna.

Med Vänliga Hälsningar
Ema Telstar




-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Thomas [mailto:[email protected]]
Skickat: den 26 juli 2004 15:02
Till: [email protected]
Ämne: SV: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Hej igen.

Var på konserten igår.
Frågade en av vakterna när jag gick in, om jag fick ha kamera med med.
Kamera var tillåtet, så länge det inte var videokamera.
Nämde att jag fått svar från er att både videokamera och stillbildskamera ej är tillåtet.
Det ville vakten ej kännas vid, utan bad mig gå in utan att tjafsa.

Min fråga till er är:
Informerar ni de som arbetar på plats vilka regler somm gäller, eller hittar ni bara på att fotografering är förbjudet.
Det var "hur många som helst" som fotograferade under konserten, både med och utan blixt.


Mvh
Thomas
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 7 juli 2004 11:06
Till: Thomas
Ämne: SV: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Hej Tomas!
Det finns inga speciella bestämmelser kring denna konserten. Kamera, ljud - och bildinspelningsutrustning får ej medföras (står även bak på biljetten)

Med Vänliga Hälsningar
Ema Telstar



-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Thomas [mailto:[email protected]]
Skickat: den 6 juli 2004 18:41
Till: [email protected]
Ämne: Gyllene Tider 25/7 på Lugnet i Falun


Hej.

Jag undrar om det finns några speciella bestämmelser angående fotografering under konserten.


Mvh
Thomas Karlsson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.