Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto inomhus.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Jag har blivit tillfrågad att plåta ett gruppfoto inomhus. Tänkte försöka få tag i ett blixtagg på åtminstone 300W. Men vill gärna har med en del av det befintliga ljuset. Min fråga är väl egentligen bara vad ni har för tips ang. detta?

Det enklaste är väl egentligen att dra upp blixten högt upp i mitten precis åvanför fotografen och använda en standard-reflektor så sprids ljuset ordentligt?

300 Ws räcker inte långt. Räddningen är om du kan öka ISO-känsligheten på kamera för att få någorlunda liten bländare och stort skärpedjup.

Tänk på att blixten och det befintliga ljuset har olika färgtemperatur. Detta gör att det är svårt att få bra färger i bilden.

uchman skrev:
Jag har blivit tillfrågad att plåta ett gruppfoto inomhus. Tänkte försöka få tag i ett blixtagg på åtminstone 300W. Men vill gärna har med en del av det befintliga ljuset. Min fråga är väl egentligen bara vad ni har för tips ang. detta?

Det enklaste är väl egentligen att dra upp blixten högt upp i mitten precis åvanför fotografen och använda en standard-reflektor så sprids ljuset ordentligt?

Det beror bl.a. på hur stor gruppen är! Gjorde själv ett sådant jobb nyligen, se http://www.loviselund.com och fick använda det ljus som fanns. Med 200 pers räcker inga blixtar. (I stället lyckades fick jag få ljuskillarna att gasa på under 2 minuter före konserten...) Viktigast är förberedelse och att ha kontakt med gruppen. Inte lätt när Kungen kommer och tar min fotoplats som i Stockholms Konserthus! Jag fick snabbt byta loge och byta optik på storformataren. Bättre gick det i Stadshuset där jag hade en mikrofon och kunde snacka med gästerna... Där var å andra sidan ljuset ännu sämre. Full glugg, 1 sekund. Med Canon D5 hade det nog varit enklare. Uppdragsgivarna förstår ofta inte att de själva måste veta vilka som skall vara med på bilden och medverka till en bra kontakt mellan grupp och fotograf! Det är det viktigaste. Kolla detta först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar