Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppbild - 70 personer

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fotografera en grupp m 70 personer. Ni som har erfarenhetv av sådana uppdrag, har ni bra tips att dela med er av?

Tacksam för svar.
Marie

Hej,

Tog ett sånt kort för några år sedan, på ett bröllop (ville ha med alla gäster).

Jag ställde upp dom i en sluttande grässlänt, för att få med alla ansikten. Och sen använde jag en Pentax 67 mellanformatskamera, för att få hög upplösning på bilden.

Eftersom dom kommer att bli relativt små på den färdiga bilden (för att få plats) är hög upplösning att föredra.

Vad har du för kamera? Digital eller vanlig film?

Använder digitalkamera, Canon D10. Vilket objektiv passar bäst i detta sammanhang?

//Marie

Beror lite på avstånd du kan få men satsa på en fast glugg. 50/1.8, 50/1.4 är mycket skarpa och har bra optisk upplösning

/AnWi

Jag skulle nog (om tid finnes) satsa på att försöka få en övergripande bra bild (objektiv beroende på vilken kamera du har), och sedan ta flera bilder med linjär förflyttning i sidledd på närmare avstånd för att "stitcha" i efterbearbetningen.
Oj vilken lång mening.

Ett tilt-objektiv skulle sitta som en smäck....

Men iallafall stativ och så liten bländaröppning som möjligt. Som Anders skrev, en fast glugg är att föredra. Och 10D räcker bra i upplösning/skärpa.

Tänk på att med så många personer är det ALLTID några som blinkar, så ta många kort. Ev kan du klippa/klistra i Photoshop för att få alla med öppna ögon på samma bild (har jag själv fått ta till när jag fotat Basketbilder och haft otur med blinkningar på alla kort).

Cerwinski skrev:
Jag skulle nog (om tid finnes) satsa på att försöka få en övergripande bra bild (objektiv beroende på vilken kamera du har), och sedan ta flera bilder med linjär förflyttning i sidledd på närmare avstånd för att "stitcha" i efterbearbetningen.
Oj vilken lång mening.

Absolut, men det kräver ju också en del jobb. Det är nog viktigt att ta en hel del bilder. Ta ett antal bilder där alla finns i bild och ett antal där du tar en del i taget, i någotsånär kontrollerad panorering. Det kan vara en omöjlig uppgift eftersom folk inte står stilla.

/AnWi

Cerwinski skrev:
... ta flera bilder med linjär förflyttning i sidledd på närmare avstånd ...

Detta sätt har jag inte provat, men det kan inte vara lätt att förflytta sig så exakt att man kan sätta ihop bilderna?

Har du möjlighet så låt motivet stå i skugga. Annars får du jobbigt med alla kontraster och skuggor. Mulet eller skugga men mitt på dagen så det finns mycket ljus. Då kan du ha liten bländaröppning och kort tid.

Försök inte utan stativ, men det hade du väl ingen tanke på? (* ler *)

/AnWi

Skulle vilja få lite mer kött på benen om panoreringfotografering. Vet ni var man kan finna mer info?

Atena skrev:
Detta sätt har jag inte provat, men det kan inte vara lätt att förflytta sig så exakt att man kan sätta ihop bilderna?

Du skall göra en ganska liten förflyttning mellan varje bild. Försök inte få dem kant i kant. Det blir så taskiga perspektivfel. Ta fyra, fem kort i sidled. Räcker inte höjden kan du fota på höjden i stället och kanske ta sex, sju bilder.

Sedan sätter du ihop bilderna med mycket överlapp. Hur kan du läsa om du söker lite här på forumen.

/AnWi

Atena skrev:
vad är det?
Det är en mössa.

Ett tiltobjektiv är ett objektiv med större bildcirkel. Den större bildcirkeln och att objektivet går att skjuta i sidled gör att man kan ta två bilder åt varsitt håll och sedan klippa ihop bilden i datorn.

Angående upplösningen på en kamera med 6 miljoner pixlar.

6 megapixel räcker bra om man ska göra bilden 18x24 cm. 70 personer på 18x24 cm är litet. En stor gruppbild kräver hög upplösning. Gör du förstoringen större behöver man gärna lite mer pixlar så att man kan se varje ansikte.

Jag har själv fotograferat 25 personer med en 6 megapixel-kamera. Är man inte så kräsen så fungerar det. Jag är kräsen.

Atena skrev:
vad är det?

Ett speciellt typ av objektiv, där du kan vinkla linsen, och därmed förskjuta skärpeplanet. På så sätt kan man få skärpa både nära och långt bort.

Ska försöka hitta en bra sida som förklarar.

Kul, väldigt bra skärpa men dyrt, kan man sammanfatta med...

PerFogelberg skrev:
Det är en mössa.

Ett tiltobjektiv är ett objektiv med större bildcirkel. Den större bildcirkeln och att objektivet går att skjuta i sidled gör att man kan ta två bilder åt varsitt håll och sedan klippa ihop bilden i datorn.

Är inte det ett shiftobjektiv du rekommenderar? Tiltobjektiv är väl sådanna där du vinklar bjektivet relativt filmplanet, medan shift är där man förflyttar objektivet sidvärtes relativt filmplanet. Att sedan en hel del objektiv är både tilt och shift (tex Canons olika TS) råkar (eller råkar och råkar, det finns ju en poäng i det) bara vara så. Kraftig bw-varning, jag vet, men ändå.

mvh

Bent

edit: Staffan han före och helt utan bw. Jag får träna på det :).

Bent: Helt rätt. Jag tänkte på shift. Om jag inte tänker fel så har alla tilt-objektiv en shift-funktion. Däremot finns det shift-objektiv utan tilt-funktion.

Har man bara 6 megapixel är kanske tilt-shift ett alternativ. Personligen hade jag valt en bättre kamera eller låtit bli att vara så kräsen med resultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar