Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grupp, belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hassan

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en grupp på ca. 15 personer i restaurang/pub-miljö. Jag vet inte hur väggarna och taket ser ut. Jag har tillgång till 2 Bowens 500Ws kompaktblixtar. Ett paraply, transparant/reflekterande och en softbox.

Hur ljussätter man bäst för att få en jämn belysning och samtidigt lite karaktärsljus på hela gruppen?
Är det bättre att använda 2 paraplyer för det här?

/ Hasse

Om det inte är en mycket stor softbox, så tycker jag att du ska skippa den.

Alt 1. Använd två paraflaxer och lite mer kräm på det ena aggregatet så att du får till ett bra förhållande mellan karaktärs- och fyllningsljus.
Se gärna till att ha en lite luftigare ljusare bakgrund som du exponerar in med hjälp av längre slutartid. Det kan t ex vara sprithyllorna bak i baren (om sån finns). Bara så det inte blir en bakgrund som är murrig och mörk så att personerna smälter in i den.

Alt 2. (som jag nog hade provat om jag bara haft 2 blixtar) Spänn upp en STOR diffusor, segelduk el liknande lite vid sidan om gruppen. Jaa.. 15 pers... den behöver nog vara omkring 2x3 m el nåt sånt. Sen smäller du av din ena Bowens rätt igenom den. Detta förutsätter att det finns plats bakom för du måste kunna backa med blixten så pass mycket att den lyser ut hela diffusorn. Där har du ditt karaktärsljus. Sen lättar du skuggsidan med den andra blixten/parran.
Se dej om i lokalen hur det ser ut på väggar och tak. Är allt vitt? Mörkt trä? Kombination av båda? Om det inte är någon konstig färg (som grönt t ex) kan du ju lätta med hjälp av blixt i vägg/tak. Mörk trä inblandat i lättningen ger en fin varm ton i skuggpartierna på personerna du plåtar.

Alt 3. Smäll av allt du har i blixtväg genom den STORA diffusorn. Lätta på skuggsidan med en vit vägg eller gör väggen vit med ett vitt lakan. Bränn in bakgrunden med en längre slutartid.

Good Luck

/Jacob vP

... en sak till...
Om du vill va på den säkra sidan (men lite tråkiga) så placerar du blixtarna på varsin sida om kameran. Paraflaxer på båda. Sikta in rätt på gruppen. Det blir värsta skolfotot, men det är ganska svårt att misslyckas med. Om du vill vara på den säkra sidan... snacka till dej 2 plåtningar. Börja med den lite mer kreativa och kanske knepigare. Sen är det rökpaus för dina "fotomodeller". Då riggar du om à la skolfoto, och så kör ni en runda till.

Senast ändrad:
Jag tackar o bugar för svaret.
Det här blir premiär för mig med den här typen av foto så dina goda råd är mycket värdefulla.

Någon segelduk har jag inte och jag antar att det inte går riktigt lika bra med ett lakan.
Softboxen får stanna hemma och så får jag skaffa ett paraply till. (Jag är rädd att det blir skolfotovarianten..:)
En sak jag funderar på är att köra fyllningsljuset genom ett transparant paraply, om tak o väggar inte är gröna eller nått annat konstigt vill säga.

Mvh / Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar