Annons

Grafikkort eller processor?

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Kommer att investera i ny dator inom det närmaste året, PC/Windows. Jag tänker på en del processer som kan ta lite tid, till exempel en del funktioner och själva konverteringen i DPP. En del processer i Nik Collection är inte alltid sekundsnabba heller. Vad är det då som jobbar mest i de lägena, är det datorns processor eller är det grafikkortets kretsar? Var ska man lägga mest krut (läs pengar) för att optimera?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad DPP använder, tryck Ctrl-shift-Esc

1721141096462.png
I denna vy kan du sedan se om det är CPU eller GPU som gör jobbet i DPP.

Snåla inte allt för mycket på processorn. En i5 är förmodligen ok och sedan ett hyfsat grafikkort. Köp inte en processor som slutar på F, dom har inget inbyggt grafikkort. Även om det inbyggda oftast inte är lika bra som ett dedicerat grafikkort, så kan det inbyggda och det dedicerade jobba parallellt och på vissa saker är faktiskt det inbyggda riktigt kompetent.

Sedan kan det vara så också att DPP, Nic inte stödjer ditt gamla grafikkort, men med ett nytt skulle det kanske ske mer i GPUn.
 
Jag har en i9-processor och ett hyfsat kort 3060 men DPP är segt ändå till skillnad från Adobes program som flyter fint och hyfsat snabbt, även de nyare neurala AI-filtren och brusreducering m.m till Lightroom/photoshop Du kan nog inte räkna med att få någon jättefart på DPP även om du köper ny dator. Vissa funktioner som t.ex att hoppa (med snabbkommando) och ta med sig/skicka bilden in i Photoshop tar många sekunder. Enda problemet jag har med Adobe är Bridge som tar ett par sekunder på sig för att generera en skarp 100%-bild när jag trycker på musen på en förhandsvisad bild.
 
3060 är ett konstigt kort, mycket minne men ganska långsamt. Jag hade det, men fick sedan tag på ett 3060ti billigt det var en stor uppgradering. Jag sysslar dock mest med video och använder inte DPP.
 
DPP är Digital Photo Professional, Canons raw-program, ett bra och kompetent program, men krävande.
Ja, jag testade. Det ser ut som det är mer CPU, men samtidigt har jag märkt att grafikkortets fläkt, inte processorns, går upp i varv när jag gör saker som är jobbigt grafiskt.
Det där med att det kanske inte stöder grafikkortet, tja, det är ju möjligt.


Jag vet inte vad DPP använder, tryck Ctrl-shift-Esc
Visa bilaga 175195
I denna vy kan du sedan se om det är CPU eller GPU som gör jobbet i DPP.

Snåla inte allt för mycket på processorn. En i5 är förmodligen ok och sedan ett hyfsat grafikkort. Köp inte en processor som slutar på F, dom har inget inbyggt grafikkort. Även om det inbyggda oftast inte är lika bra som ett dedicerat grafikkort, så kan det inbyggda och det dedicerade jobba parallellt och på vissa saker är faktiskt det inbyggda riktigt kompetent.

Sedan kan det vara så också att DPP, Nic inte stödjer ditt gamla grafikkort, men med ett nytt skulle det kanske ske mer i GPUn.
 
3060 är ett konstigt kort, mycket minne men ganska långsamt. Jag hade det, men fick sedan tag på ett 3060ti billigt det var en stor uppgradering. Jag sysslar dock mest med video och använder inte DPP.
Ja det är den där TI som jag har. Processorns grafik och grafikkortet jobbar tillsammans. DPP är känt för att vara lite trögt och har varit det sedan första generationen några år in på 2000-talet. Då hade jag också ett annat program från Canon som raw-hanterare med lite färre funktioner men det var mycket snabbare men hade inte funktionen att fortsätta redigera i PS som 8 eller 16 bit.
 
Senast ändrad:
Du bör ha en balanserad dator. En klen processor och ett starkt grafikkort eller en stark processor och klent grafikkort är inte jättebra. Satsa på båda delar i stället så att dom kompletterar varandra.
 
Senast ändrad:
Jag har inte tänkt skaffa några klena komponenter. Men var bör man lägga något extra, var min fråga. Och sen är det faktiskt lite intressant och veta lite mer om fördelningen mellan CPU och GPU, har väl inte fått något riktigt svar på detta.

Du bör ha en balanserad dator. En klen processor och ett starkt grafikkort eller en stark processor och klent grafikkort är inte jättebra. Satsa på båda delar i stället så att dom kompletterar varandra.
 
3060 är ett konstigt kort, mycket minne men ganska långsamt. Jag hade det, men fick sedan tag på ett 3060ti billigt det var en stor uppgradering. Jag sysslar dock mest med video och använder inte DPP.
Jag har också haft 3060, ett väldigt prisvärt grafikkort som funkar fint med LR och Premiere, men är föråldrat idag, finns ju bara ett fåtal modeller kvar att köpa.
Jag kan inte heller bidra med några erfarenheter från DPP, men de flesta moderna grafikappar, som tex LR, verkar må bra av ett snabbt grafikkort. Jag har själv förra generationens i5 utan inbyggd grafik, och är nöjd.
Min erfarenhet är även att ett snabbt lagringsmedia gör att redigering och export flyter på mycket bättre.
Mängden arbetsminne i själva datorn verkar inte vara väldigt kritiskt.
 
Finns väl en hel del webbsidor och youtubes om "compare pc components for photography" eller liknande. Sedan beror det väldigt mycket på hur väl mjukvaran är optimerad, de flesta paket halkar ett par tre år efter hårdvaran.
 
Jag har inte tänkt skaffa några klena komponenter. Men var bör man lägga något extra, var min fråga. Och sen är det faktiskt lite intressant och veta lite mer om fördelningen mellan CPU och GPU, har väl inte fått något riktigt svar på detta.

Här finns en Bottleneck kalkylator.


Jag använde mig av den sidan när jag skulle matcha rtx 4090 grafikkortet som är starkast på marknaden idag för att hitta en processor den klaffar perfekt med.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.