Annons

Gråkort eller Färgkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Vid en studiofotografering när man ställt ljuset är det ju bra att ta en bild som referenspunkt för att förenkla arbetet i tex Camera Raw. Min fundering är om det "räcker" med ett gråkort eller snarare ett där vitt, svart och grått är med eller ska man helst ha en färgkarta så man kan ställa även andra färger?

Jag inser ju att en färgkarta innebär att den måste ha en "korrekt" profil för vad som är tex rött eller blått och att det gör att endast ett gråkort är det som används mest men vill gärna ha svar på min fråga ändå...

När jag söker på nätet finns det gråkort som endast är just grå. För mig känns det som ett klart sämre val men eftersom de nu säljs undrar jag om jag har fel och det räcker jättebra?

MVH
Jacob
 
Vid en studiofotografering när man ställt ljuset är det ju bra att ta en bild som referenspunkt för att förenkla arbetet i tex Camera Raw. Min fundering är om det "räcker" med ett gråkort eller snarare ett där vitt, svart och grått är med eller ska man helst ha en färgkarta så man kan ställa även andra färger?

Jag inser ju att en färgkarta innebär att den måste ha en "korrekt" profil för vad som är tex rött eller blått och att det gör att endast ett gråkort är det som används mest men vill gärna ha svar på min fråga ändå...

När jag söker på nätet finns det gråkort som endast är just grå. För mig känns det som ett klart sämre val men eftersom de nu säljs undrar jag om jag har fel och det räcker jättebra?

MVH
Jacob

Hej !

Frukskålen är bra, men ibland blir det för mycket äpplen, päron och apelsiner.

----

Gråkort används att ställa vitbalansen mot.

Färgkort ex QP203 används i huvudsak till att göra en färgprofil
som installeras i programvaran ( rawkonverteraren ex.) och som
ser till att färgerna blir så verklighetsttrogna som möjlig.


Men, vitbalansen behöver ändå ställas in, de flesta färgkort
har neutrala fält för detta, ( dvs gråkort ).

Summa kardemumma: skaffa ett gråkort, troligtvis
räcker detta till att börja med.

Färgkonverteringen (profileringen) av kameran är ju redan
gjord på nått mer eller mindre perfekt sätt av antagligen
tillverkaren av kameran, eller av rawkonvertraren, ditt ljus kanske
kräver någon anna justering, angagligen via en ny profilering, eller
någom sorts justering, har du Canon så är Style Editor en möjlighet.

//MW
 
Okej, tack för informationen om färgprofiler men jag fick inte svar på skillnaden av värdet i att ha ett kort som är enbart grått eller de som är svart, vitt och grått?
 
Dessvärre är det ganska mycket i fotobranschen som inte är vad det heter, och dit hör gråkort.

Det man förr använde gråkort till var inte vitbalans, utan för att stämma av exponeringen, och det har varit lite skilda meningar om vilken reflektans ett sånt kort ska ha. Om det är 18% eller 16% är lite strid om påvens skägg. Det som är viktigt för oss som tar i färg och vill ställa vitbalans är att korten inte är grå, dvs neutrala. Kodaks gråkort, som kanske var det mest sålda förr, var inte neutralt grått, utan färgen kunde variera lite, och de var inte heller färgäkta, så att de med tiden gulnar.

I handeln säljs åtskilliga "gråkort" som inte är neutrala, och 12% eller 16%, eller vilket lågt värde det vara må, är inte lämpligt för färgavstämning, eftersom det blir ett ganska mörkt värde när man exponerar, och en mörk yta innehåller ganska lite data, vilket gör att inställningen får mindre precision.

Det elementära kravet man måste ställa på ett gråkort för färgavstämning är att det är helt neutralt, att alla våglängder reflekteras lika mycket. Det enda kort jag vet som uppfyller det är WhiBal.

Sedan använder vi ju inte kortet för att bestämma exponeringen, och för vitbalansen är det en fördel om man har mycket data i alla tre kanalerna i ytan som man plockar med pipetten. Kortets ljushet i bilden bör ligga i den övre delen av tonskalan, med mer än 50% reflektans. Det uppfylls av WhiBal-kortet. WhiBal är alltså inte avsett att användas för att mäta ljusstyrkan, utan för att ställa in vitbalansen.

En färgkarta, exempelvis Gretag MacBeth, är bra för att kalibrera färghanteringen fram till tryck, men grundarbetet när man tar bilden är att få en bra referens för att ställa vitbalans. Då är det bra att ha ett beprövat neutralt vitbalanskort som vid exponeringen hamnar i den övre delen av tonskalan utan att närma sig urfrätt vitt. Ett ljusgrått spektrumneutralt kort.
 
Okej, tack för informationen om färgprofiler men jag fick inte svar på skillnaden av värdet i att ha ett kort som är enbart grått eller de som är svart, vitt och grått?

Kort med svart, vitt och grått har man för att ställa både färgtemperaturen, svart- och vitpunkt. Att ställa svart- och vitpunkt på ett kort tycker jag personligen funkar skit. Lättare att bara hålla nere altknappen i Lightroom eller cameraraw.

Fördelen med ett färgkort är att du kan göra en grundkalibrering/profilering av din kamera så du slipper att vissa färger alltid blir lite skruvade. På tex Canon 5Dll drar det ofta lite mot det röda. Tex att blå blir lila. Har man då gjort en profil för sin kamera i det aktuella ljuset så blir det nära perfekt.

Man kan tex ha färdiga profiler för de vanligaste ljusen solljus, skugga, idrottshallen, studioblixtarna osv. Men som sagts tidigare så måste man ändå göra en vitbalans för att få rätt känsla i färgtemperaturen.

Själv kör jag med QP Card och är supernöjd med dem!
 
Tack för hjälpen. När jag sökte på nätet stötte jag på ett som verkade som ett bra val och rekommenderas av flera på Fotosidan. Det är dock ingen garanti för kvalité och därför hör jag gärna er åsikt.

"Electra "Digitalt Gråkort med Colorguide"
Hopfällbart "digitalt" gråkort (med Colorguide) för färg- och vitbalans. Förutom att användas som gråkort (med både svart- och vit-punkt för kontrastmätning) är detta en "neutral-referens" att antingen ha med i ett hörn av bilden eller separat avfotograferad (vid samma tillfälle, ljus o.s.v.). Gråkortet har även "skärpetest" och skalor i både cm- och tum.

På ena sidan av uppslaget så finns det en Colorguide (färgkarta), som t.ex kan användas för att kolla brusnivån (digitala kameror) eller som färgreferens. Färgkartan innehålller färgerna för CMY och RGB, samt svart- och vitpunkt referens."

Jag kanske ska lägga till att jag inte riktigt förstår termen "alla våglängder reflekteras lika mycket", så det inte uppfattas som att jag inte bryr mig om det du skrev, Urban, när jag frågar om denna produkt.
 

Bilagor

  • digitaltgråkort.jpg
    digitaltgråkort.jpg
    8.9 KB · Visningar: 2,399
Gråkorten är mycket bra när man inte har någon annan del av bilden som är helt neutral. Om allt övrigt i bilden har starka färger är det ju inte möjligt att säga att en vitbalans är rätt eller fel (såvida man inte mäter färgerna exakt - men det är ju ganska omständigt...).

Om gråkortet ska vara 12, 14, 16 eller 18% reflekterande gör mindre skillnad, framför allt eftersom olika kamerors spot-mätning fungerar olika.

Med digitala kameror är det betydligt viktigare att man håller reda på var klippningsnivån mot utblåst vitt ligger - finns det delar av bilden som passerar denna gör man omexponeringsval efter detta, inte efter den medelgrå punkten.

De flesta gråkort är väldigt,väldigt bra så länge man är medveten om deras svagheter. Det finns många fall där bindemedlet i färgen kan vara fluorescerande (precis som med blekta vanliga kontorspapper), och då reagerar kortet fel på vissa blixtljus och djupskugga utomhus. Kortet omvandlar då blått nära ultraviolett till "vanligt blått", och då får man fel vitbalans.

De allra flesta gråkort är dessutom för gula, vilket jag själv tycker är lite tråkigt ibland. Men det har med bindemedel och tillgängliga pigment att göra. Nackdelen detta medför är att man alltid gör bilden lite för kall i färgtonen när man vitbalanserar efter gråkortet, vilket sällan är det man vill. Detta får man kompensera manuellt.
(om referensen är för gul så måste vitbalanseringen ju lägga till blått i hela bilden för att balansera upp så att referensen blir "neutral" i bildresultatet)

Jag har inte testat produkten du nämner, så jag har ingen åsikt just där...

Den absolut bästa gråreferensen är faktiskt vit, och den är tillverkad av sintrad teflon. Finns att få tag på hos många specialister, men kanske svårt om man inte är inom branschen. Vill man sedan ha rätt exponering av detta mäter man +3Ev mot det vita, vilket ger 12.5% medelgrå.
 
Jag kanske ska lägga till att jag inte riktigt förstår termen "alla våglängder reflekteras lika mycket", så det inte uppfattas som att jag inte bryr mig om det du skrev, Urban, när jag frågar om denna produkt.

Att alla färger reflekteras i lika hög grad betyder att kortet är grått, neutralt grått, och ingen färg dominerar i reflektionen, oavsett ljuskällan. Med en äkta spektrumneutral vitreferens blir det inga förskjutningar av färgerna, utan en mätning mot den referensen är likvärdig med en mätning av ljuskällan. Alltså inget optiskt vitmedel, ingen dragning åt gult eller annan färg.

Det förklaras ganska bra av Michael Tapes i videklippen på LensAligns sida om digital workflow.
http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/01/
Han visar ganska tydligt hur mätningen av korten går till, och redovisar varför det är nödvändigt att ha en riktigt neutral referens för att få förutsägbara och repeterbara resultat. WhiBal-kortet har också fördelen att det inte har något färglager med bindemedel, utan att det är helt genomfärgat, så att till och med om man har råkat gnugga färg på det, så att det har blivit smutsigt med något färgat, så är det bara att skrapa bort eller sandpappra, och man har fortfarande en bra vitreferens.
 
Dessvärre är det ganska mycket i fotobranschen som inte är vad det heter, och dit hör gråkort.

Det man förr använde gråkort till var inte vitbalans, utan för att stämma av exponeringen, och det har varit lite skilda meningar om vilken reflektans ett sånt kort ska ha. Om det är 18% eller 16% är lite strid om påvens skägg. Det som är viktigt för oss som tar i färg och vill ställa vitbalans är att korten inte är grå, dvs neutrala. Kodaks gråkort, som kanske var det mest sålda förr, var inte neutralt grått, utan färgen kunde variera lite, och de var inte heller färgäkta, så att de med tiden gulnar.

I handeln säljs åtskilliga "gråkort" som inte är neutrala, och 12% eller 16%, eller vilket lågt värde det vara må, är inte lämpligt för färgavstämning, eftersom det blir ett ganska mörkt värde när man exponerar, och en mörk yta innehåller ganska lite data, vilket gör att inställningen får mindre precision.

Det elementära kravet man måste ställa på ett gråkort för färgavstämning är att det är helt neutralt, att alla våglängder reflekteras lika mycket. Det enda kort jag vet som uppfyller det är WhiBal.

Sedan använder vi ju inte kortet för att bestämma exponeringen, och för vitbalansen är det en fördel om man har mycket data i alla tre kanalerna i ytan som man plockar med pipetten. Kortets ljushet i bilden bör ligga i den övre delen av tonskalan, med mer än 50% reflektans. Det uppfylls av WhiBal-kortet. WhiBal är alltså inte avsett att användas för att mäta ljusstyrkan, utan för att ställa in vitbalansen.

En färgkarta, exempelvis Gretag MacBeth, är bra för att kalibrera färghanteringen fram till tryck, men grundarbetet när man tar bilden är att få en bra referens för att ställa vitbalans. Då är det bra att ha ett beprövat neutralt vitbalanskort som vid exponeringen hamnar i den övre delen av tonskalan utan att närma sig urfrätt vitt. Ett ljusgrått spektrumneutralt kort.


säljs kortet i Sverige?
 
som litet tips så tycker jag enligt min mening att dessa är smidiga kort. har detta gråkort själv..storlek är som ett visa kort typ. http://kaffebrus.com/grakort-mini-svart-vit-gra-920.html lätt o få med sig osv.

Du glömde en viktig sak. Är kortet neutralt? Reflekterar de alla spektrums färger lika mycket?

Det mesta som säljs billigt är billigt också i andra avseenden, och jag har flera gånger stött på sånt som kallas "gråkort", men som inte är det, åtminstone inte för att stämma av färg. När ove555 köpte ett "gråkort" för nästan tvåhundrafemtio spänn blev han lurad. Kortet, kallat "DigiGrey" är färgat, så att det inte alls kan användas för att ställa vitbalans. Det länkade stycket hänvisar till inlägget närmast före och bilden där, och det är i tredje stycket jag nämner kortet. Om man öppnar bilden och vitbalanserar den efter "gråkortet", får den ett kraftigt färgstick.

Jag har en vettig vitreferens som tar liten plats, en bit plast som jag har klippt ur en frysburk som var vit. Jag har kollat den, och den avviker väldigt lite från neutralt. Eftersom jag nu också har en WhiBal, som verkligen är neutral, kan jag se när jag använder båda, att skillnaden mellan vitbalans med den ena eller den andra är väldigt liten. Om man kunde lita på att såna burkar alltid vore lika neutrala, skulle den kunna rekommenderas, och den kostar inte mer än ungefär en tia och ger fem bitar på ungefär en kvadratdecimeter var. Vore jag lika skrupelfri som den som gör DigiGrey, kunde jag sälja såna bitar som vitreferens.

Så frågan är allvarligt menad: Är dina kort från Kaffebrus neutrala? Kan man vitbalansera med hjälp av det vita och det grå kortet i olika ljus och få rätt färger?
 
Jag tycker faktiskt inte det är hela världen om gråkortet drar lite i färgton. Så länge man slipper prova sig fram i bilden med pipetten efter någon detalj som kan funka att ställa vitbalans mot så är det ändå ett hjälpmedel. Kör man bara med samma gråkort hela tiden så kan man lätt fixa till de små avvikelserna. Ofta så räcker det ju att få till balansen i en av bilderna från en fotografering för att sedan kopiera värdena till alla bilder från samma plats.

Själv tar jag alltid en bild på mitt QP Card när jag fotar i skum belysning, sedan har jag bara gråkortet för att göra en grov nollning av vitbalansen. Det sista fixet gör jag alltid manuellt.

/ K
 
Jag tycker faktiskt inte det är hela världen om gråkortet drar lite i färgton.

I exemplet som jag pekade på i #13 är avvikelsen inte liten, utan det "gråkortet" drar ganska mycket.

Dessutom kan man förvänta sig genom metamera skillnader att det drar olika beroende på vilken ljuskälla man använder. Det är bland annat för de olikheterna som det är viktigt att kortet är spektrumneutralt, att det har samma reflektans för alla våglängder inom det spektrum som sensorn kan ta upp. Ett dåligt "gråkort" är sämre som vitreferens än vanligt dasspapper, vilket visas längre ned i den länkade tråden.

Men sen kan det ju kanske vara egalt om man inte vill ha neutrala färger.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar