Golffoto tycks inte vara så stort. Det kan ju bero på att de för den som inte är golfare så framstår nog golfbilder som ganska tråkiga och stereotypa. För oss golftokiga är det dock väldig trevligt med bra golfbilder.
Jag är absolut ingen proffsfotograf och har inte fotat så mycket golf men jag instämmer med föregående.
- Teleobjektiv är nödvändigt. Jag brukar alternera mellan 70-200 och 100-400. Att ha 2.8 är förstås guld värt men det funkar också med lite mindre bländare.
- Jag tycker det är en stor fördel med hög bildfrekvens. 5 b/s är minimum men gärna mer. Jag tycker absolut man skall försöka få med bollen i bilden och chanserna ökar markant med flera bilder per sekund.
- Håller också med om att man skall försöka komma ner lågt. Alternativ kan man göra tvärtom, att fota från en riktigt hög höjd kan också ge intressanta bilder.
- Korta tider är oftast önskvärt så var inte rätt att dra upp ISO. Eftersom ljuset ofta är OK så blir det inte så mycket brus, trots att man använder höga ISO.
- Bunkerslag från greenbunker är ofta tacksamma att fota. Det kan bli lite roliga vinklar och man kan få med både spelare, klubba, sand, boll och flagga i ett, utan att riskera att få en boll i skallen!
- Kan vara kul att fota detaljer, bagen, tee-skyltar och så förstås fina vyer om det är sådan golfbana.
Här är en länk till några av mina egna försök att fånga lite golf:
http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/index.html
Lycka till!