Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gnugga fotot...

Produkter
(logga in för att koppla)

Manga

Ny medlem
Länge har jag funderat över en sak som jag såg i filmen "Crazy/Beautiful". Kirsten Dunst fotograferar Jay Hernandez med en äldre kamera. Tror att det är en gammal polaroidkamera av något konstigt slag...

Hursomhelst! Hon tar ut bilden från kameran och sedan sliter hon av någonting från fotot (som ett plastfilter eller liknande), sedan tar hon själva fotot och gnuggar fast det på ett papper.

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har inte sett filmen men gnuggar hon på polaroiden medan den framkallas eller för hon över bilden till ett papper? Det första har jag sett flera gånger, precis av det skäl Calle uppger, det andra kallas för "Polaroid Transfers" och är en intressant metod som kan ge väldigt varierande resultat. Dock så brukar man behöva mer (varmt vatten och ofta sax) för att göra sådana transfers vilket talar mot att det var det hon gjorde.

Holly Dupré har skrivit en bok om detta som går att hämta hem gratis. Även denna sida tar upp transfers.

Hade aldrig någon Polaroid som liten och gråter över det. Har länge tänkt försöka låna kompisens kamera med polaroidbakstycke för att prova transfers. Men det projektet får väl göras när alla andra projekt är fixade :)

har just skaffat ett Polaroidbakstycke och film till min mamiya. Det ar sa dyrt bara. 20 kr/bild ar nastan orimligt. Ska noga bara anvanda till att kolla om blixten ser bra ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar