Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gneis - Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Funderade på att skicka in några bilder till Gneis fototävling men blev väldigt fundersam kring deras tävlingsregler. Som jag tolkar det så friskriver dom sig allt ansvar själva och tillskriver sig all rätt till bilden i alla sammanhang. Det till en total prissumma på 5 850 kr (i presentkort i deras egen web-butik).

Visst det står alla fritt att delta i tävlingen men är det inte lite väl magstarkt? Alla som skickar in biler är nog inte så pålästa om de regler som finns. Är dessa regler rimliga/vanliga i den här typen av tävlingar?

Länk till tävlingen.

Vad tycker ni, skulle gärna höra era åsikter innan jag skriver till Gneis eller skickar in några bilder?

Mvh
Svante
 
Hela vitsen med denna typ av tävling är ju att företaget skall få en stor bildbank för en mkt billig penning...

Om alla som skickar in bilder är pålästa? Nej, det tror jag inte.

Hmmmm...kan man verkligen friskriva sig från ansvar på det sätt som anges i villkoren???
 
Jag skulle vilja påstå att förfarandet är väldigt vanligt. Jag tror att ett av huvudsyftena med tävlingarna (förutom att fungera som reklam för företaget) är att till en relativt billig peng samla på sig en potentiellt bra bildbank. Jag har själv vid flertalet tillfällen deltagit i dylika tävlingar (och faktiskt vunnit någon) väl medveten om att företaget i stort sett "tar" min bild. Jag funderar dock alltid noggrant över vilka bilder jag skickar in, så att jag inte behöver dem till något annat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.