Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg för modefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Om man vill köra lite mode stuk på sina bilder, Man kanske vill ha helkropp. Visa hela personen med sina tuffa kläder. Tycker det blir så konstigt när jag drar på min 50mm och backar för att få med hela personen. Eller om jag drar på min 18-70 glugg. Där blir ju linjerna helt fel.

Jag har en D:70. Så ni vet vad det är för kamera gluggen ska sitta på,

Vilken glugg skulle ni rekommendera ??

Tacksam för svar.

MVH/Christian Rhen
www.christianrhen.com

Vidvinkel ger inte kroppen naturliga prop, spec om du går nära i branta perspektiv.

Jag gillar mitt makro på 105mm. Det känns fint både på min analoga fullrotmat och min D1 med 1,3ggr.
Den ger fina avstånd till modell och ger möjlighet till rättså kort skärpedjup om man vill det, (f2,8 Sigma EX).

Ett tele mellan 100 och upp till 135mm rekommenderar jag både till fullformat, 1,3ggr och 1,6ggr.

Mvh Niclas,

det är inte objektivet i sig som gör det konstiga perspektivet utan att man är för nära. Håll dig några meter bort från din modell så blir det bra oavsett objektiv.

Som marco skriver handlar det om avståndet när perspektivet blir ”fel”.

Du får hitta de position som ger den bild du vill ha (bakgrund, perspektiv, vinklar) sedan väljer du utsnitt med objektivet.

Jag använder ofta mitt 28-70/2,8 (Sigma) som ger riktigt bra skärpa och lagom utsnitt för de flesta modellbilder jag tar.

18-70:s objektivfel kan du rätta till med en pluggin som exempelvis PT-Lens från Panorama Tools.
Eller filtret linskorrigering i Photoshop.

Bilagor

• lens.png
    lens.png
    3.7 KB · Visningar: 959
Jga skulle rekommendera Tamrons 28-75/2,8 för skärpans och omfångetsskull. Är lagom för helkropp till ansikte. Hur distorsionen är vet jag inte, men antagligen högre än Canons motsvarighet.

Canons 28-70/2,8L har väldigt låg distorsion, betydligt lägre än nuvarande 24-70/2,8

Jag skulle rekommendera en fast optik t.ex 85/1.8. Har märkt på zoomgluggar att det kan komma konstiga missfärgningar på kläder mm. när man kör blixt.
50mm är också en fin brännvidd om du vill köra handhållet.

Jag menar bara att det känns annorlunda om man tittar på bilden tagen med ett liten teleobjektiv. Känns som personen fyller ut bilden annorlunda, mot om man tar en bild med typ 50 mm som man backar bakåt för att få med hela personen.

Förresten så hittar jag inte linskorrigering. Varför inte det ?
Den ska ju vara mellan krusning och polära koordinater.

Senast ändrad:
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Jag menar bara att det känns annorlunda om man tittar på bilden tagen med ett liten teleobjektiv. Känns som personen fyller ut bilden annorlunda, mot om man tar en bild med typ 50 mm som man backar bakåt för att få med hela personen.

Förresten så hittar jag inte linskorrigering. Varför inte det ?
Den ska ju vara mellan krusning och polära koordinater.

Perspektivet ändras beroende på hur nära du är. Det är kanske det du upplever som skillnad?

Har du provat att plåta annat än stående?
Gå ner på knä eller ännu lägre så att du får en annan vinkel på bilden.
(Med liten brännvidd märks det väl mer att man "står och fotar neråt" för att få med fötterna också, eller?)

jo jag brukar gå ner till knästående. Det blir ju bättre. Men känner mig inte riktigt nöjd ändå.

Men det är ju ni som är experterna.

Jag har kollat på Tamrons 28-75/2,8. Den verkar bra, till ett bra pris också.Är det en glugg som rekommenderas starkt eller vad har ni för andra förslag.
Jag fotar gärna halvkropp och ansikte. Men det är just helkropp som jag är lite mer intreserade utav.

ja dom är schyssta för att vara tagna i en matbutik.
Men jag vill ha en annan glugg som passar bättre för helkroppp. Blir inte riktigt nöjd med 18-70 gluggen för det.

Ingen som hade några andra alternativ.

Annars brukar såna här debatter komma igång ganska rejält.
Vilket objektiv som är bäst osv.

Om man går in på http://www.lindex.se/
Går vidare på fashion report och sedan klickar på höstens kollektioner. Där är Emma Wiklund. Bilderna som är tagna i studion, tycker jag är bra i utsnittet. Ligger på slutet av bildspelet. Nu har dom väl fotat med mellanformat. Men vad tycker ni annars att man ska för glugg för att få detta resultat.Ligger på slutet av bildspelet.

Senast ändrad:
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
ja dom är schyssta för att vara tagna i en matbutik.
Men jag vill ha en annan glugg som passar bättre för helkroppp. Blir inte riktigt nöjd med 18-70 gluggen för det.

Ingen som hade några andra alternativ.

Annars brukar såna här debatter komma igång ganska rejält.
Vilket objektiv som är bäst osv.

Om man går in på http://www.lindex.se/
Går vidare på fashion report och sedan klickar på höstens kollektioner. Där är Emma Wiklund. Bilderna som är tagna i studion, tycker jag är bra i utsnittet. Ligger på slutet av bildspelet. Nu har dom väl fotat med mellanformat. Men vad tycker ni annars att man ska för glugg för att få detta resultat.Ligger på slutet av bildspelet.

Skulle gissa på en 150mm glugg på en MF med bakstycke.

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
ok tack daniel för ditt svar.
Men om man inte har mellanformat då. Vad skulle man använda för nåt objektiv då ?

Jaghade kört på en 85mm 1,8.

gäller att ha plats i studion dock om du ska ha fullkroppsbild med ett sånt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar