Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt två kartonger med gamla oexponerade glasplåtar, Agfa trockenplatten från 1916.. Vad tror ni? Är dom odugliga? Ena kartongen är oöppnad, och den andra är öppnad. Man borde väl kunna få nåt att fastna på dom.. Det står på den att man kan framkalla i rodinal men det står inga tider. Nån som har tips angående detta? Jag tänkte prova att använda dom i min hålkamera.

Mats

Du lär få bättre resultat med hålkameran om du har ett välvt filmplan, typ en kaffeburk eller så.

Plåtarna lär nog inte ge så bra resultat vid det här laget. Har du tur hittar du en svag bild bland all grå slöja.

Rodinal fanns 1916, en gammal klassiker. Men annars fungerar de nog andra vanliga framkallare också. D-76 fanns inte då, men förstås andra Metol-Hydrokinonbaserade framkallare.

Rodinal är ju Agfas framkallare Nr. 1, så de passade förstås på att rekommendera den. Även om det stod tider, så kan man inte räkna med att de gäller. Rodinal har förändrats något jämfört med ur-receptet, och slöjan och låga kontrasten på plåtarna pga åldern gör att du måste förlänga tiderna.

Jag skulle nog inte vilja öppna den oöppnade förpackningen. Det finns inte så många av dem, och de är eftertraktade bland samlare!

Jo i min hålkamera har jag ju välvt filmplan i, men glasplåten kan man ju inte böja, den är ju tjock..

Men vad ska man räkna med för känslighet på plåtarna tror du?

Ska prova med den öppnade förpackningen.

/Mats

Står inte känsligheten på förpackningen? Det är knappast DIN eller ASA, men det finns tabeller för att omräkna gamla känslighetsnormer till dagens.

Troligtvis inte. Möjligen 25 ASA. Du kan maila Agfa och fråga om de kan hjälpa dig.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar