Shabbadang
Aktiv medlem
Jag har nyligen blivit glasögonbärare pga. ålderssynthet och noterar att glasögonen ger ett tydligt rödstick när jag tittar på en vit bakgrund på skärmen. Det är ju enkelt att jämföra med och utan. Nu har jag två glasögon, ett par som är för allmänbruk, bifokala glas (näsdel nertill) samt ett par anpassade för läsning och skärmarbete, och det är de senare som ger mest rödstick. Jag antar att det knappast är idealist att ha ett sådant "filter" framför ögonen när man redigerar bilder. Jag är rätt noga med färger och har en skärm med IPS-panel som jag kalibrerar och profilerar.
Någon som har erfarenheter kring detta och vad det kan bero på? Har det att göra med antireflexbehandling eller vad? Jag har köpt glasögonen på Specsavers och de har nöjd kund-garanti i upp till tre månader. Jag började med progressiva glas på mina allmänbrillor och det gick inte alls för det skevade något fruktansvärt i sidorna och den skarpa delen var ungefär en spaltbredd när man skulle läsa, så jag gick över till bifokala glas, vilka inte alls har denna skevning, så det känns mycket bättre. Men rödsticket i terminalglasögonen återstår att åtgärda.
Någon som har erfarenheter kring detta och vad det kan bero på? Har det att göra med antireflexbehandling eller vad? Jag har köpt glasögonen på Specsavers och de har nöjd kund-garanti i upp till tre månader. Jag började med progressiva glas på mina allmänbrillor och det gick inte alls för det skevade något fruktansvärt i sidorna och den skarpa delen var ungefär en spaltbredd när man skulle läsa, så jag gick över till bifokala glas, vilka inte alls har denna skevning, så det känns mycket bättre. Men rödsticket i terminalglasögonen återstår att åtgärda.